Voordelen en nadelen van een hond 
Er zijn 29 reacties in dit topic en dit topic is 3621 keer bekeken.

Pagina: 1  2 

Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - di 25 sep 2007 om 15:45 
In het kader van educatie en informatieverzameling, heb ik jullie meningen nodig. Graag een rijtje van wat je zelf voordelen en nadelen vindt van een hond.
Als het kan ook nog een rijtje met voordelen en nadelen wbt de boerenfox in vergelijking met een ander ras.

Alvast heel erg bedankt!
skippy_en_ik (Jonge hond) - di 25 sep 2007 om 16:14 
mijn voordelen zijn: -lekker in de buitenlucht lopen met de hond.
- veel liefde van krijgen
- lekker spelen, altijd wel wat te beleven.
- nadelen heb ik niet, nou ok misschien om eerlijk te zijn een heel kleintje, niet altijd zin hebben in uit laten.
Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - di 25 sep 2007 om 16:49 
ik heb dr ook een paar

Voordelen:
- reden om veel te wandelen
- gezelligheid en bron van liefde
- goede vervanging voor tv, haha
- je maakt sneller praatjes (bijv. met andere hondeneigenaren)

Nadelen:
- kost geld
- ook wandelen als je moe/ziek bent
- honden mogen niet overal mee, dit levert beperkingen op (dagje uit, vakantie)
- je huis wordt sneller smerig

voordeel boerenfox:
- ze zijn slim en actief
- - ze zijn klein, kunnen makkelijk mee
- speels tot op hoge leeftijd

nadelen boerenfox:
- waaks, ze blaffen...soms te veel. Vooral buren vinden dat vervelend.
- ze zijn actief en daarom niet zo geschikt voor 3x per dag een blokje om aan de riem
- ze moeten veel getraind worden, vooral de eerste 2 jaar.
boelie (Puppy) - di 25 sep 2007 om 17:10 
tot op heden heb ik alleen nog maar voordelen
(uiteraard was het in het begin een beetje wennen aan de drukte van de honden)
voordeel is toch wel
je bent nooit alleen
als je thuis komt van even weg geweest te zijn wordt ik altijd begroet als ik thuiskom.
ohw ja toch nog wel een nadeel
je moet ze ook uitlaten als t regent hahaha

[image]
NOiA (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 17:30 
Een groot nadeel van mijn hond is dat ze op het moment een heleboel geld kost...zoveel dat ik er een bijbaantje voor heb moeten nemen. Gelukkig maakt ze dat meer dan goed met dr lieve aanhankelijke gedrag...
Maargoed, houd dus ook rekening met eventuele onverwachte medische kosten...

Alle andere nadelen vind ik te verwaarlozen!

All my life i'm trying to walk along on this big ball...than i realized i couldn't fall off...
Doerak (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 18:04 
Ik vind het soms een nadeel dat je soms niet overal mag komen met je hond. Effe de EDAH met je hondje mag dus al niet. Maar de dierenwinkel gelukkig wel. Tja en als het slecht weer is en de hond moet er uit is soms ook niet leuk. Maar of dat dat een nadeel is...
Gelukkig zijn er ook veel voordelen hoor. Je hebt gauwer een praatje vooral met andere hondenbezitters... En mensen die nieuwsgierig zijn naar "boerenfox" en boerenfox niet als hond kennen, kan je meteen vertellen wat voor leuke maar ook bewerkelijke hond het is....(de voor iedere BF-bezitter zo bekende BF-eigenschappen en eigenaardigheden.....)

Beter één kluif in m'n bak, dan tien bij de slager!!!!
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 18:56 
Voordelen: een hond doet een beroep op je betere ik. Je komt je stoel uit om met hem te wandelen of om een spelletje met hem te doen hoewel je eigenlijk geen zin had, maar ja, die ogen he?
Ander voordeel: je krijgt niet zo snel inbrekers.
Nog een voordeel: hij blaft als de bel gaat of als iemand achterom komt.
Groot voordeel: dat gevoel als je op je hurken gaat zitten met je armen wijd en hij komt met 120 per uur op je afstormen!
Nog een groot voordeel: hij is altijd blij om je te zien, ook als je je dag verprutst hebt, als je haar niet goed zit, als je dertig kilo te zwaar bent, als je kleren vies zijn, maakt niet uit.

Nadeel: hij haart altijd een beetje, hij komt soms met vieze poten binnen, hij kan vreselijke scheten laten, vooral als je visite hebt (geldt alleen voor de brokkenhond ), als hij niet lekker is, kan hij in huis spugen, poepen of plassen. Hij blaft ook als het niet nodig is - tegen luchtballonnen of tegen muziekkorpsen. Hij kost flink wat geld.

Een groot voordeel van de boerenfox vind ik de afmetingen. Precies goed! Niet zo'n klein ielig hondje waar je niet mee stoeien kunt en ook niet zo'n kalf die je borstkas verpletterd als hij op je zit.
Maar ook qua karakter, hij heeft een goede mix van please to will en eigenwijsheid. En hij is slim.

Marianne
Doerak (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 19:02 
 Quote by MarVeldhuijzen:

Ander voordeel: je krijgt niet zo snel inbrekers.
Nog een voordeel: hij blaft als de bel gaat of als iemand achterom komt.

Ik geloof niet dat het een garantie is tegen inbrekers...was het niet Bincky die een tijdje terug bezoek had van het dievengilde

MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 19:15 
 Quote by Doerak:
[..]

Ik geloof niet dat het een garantie is tegen inbrekers...was het niet Bincky die een tijdje terug bezoek had van het dievengilde

Jawel, maar in z'n algemeenheid is de aanwezigheid van een hond toch niet aantrekkelijk voor inbrekers. Het is toch een onbekende factor die lawaai kan gaan maken.

Marianne
Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - di 25 sep 2007 om 19:29 
 Quote by MarVeldhuijzen:

Groot voordeel: dat gevoel als je op je hurken gaat zitten met je armen wijd en hij komt met 120 per uur op je afstormen!

onbetaalbaar
boelie (Puppy) - di 25 sep 2007 om 19:38 
 Quote:

nou volgens mij is onze ranger meteen grootste vriendje en zal ie denk ik bijna net zo tegen inbreker aanspringen als tegen mij als ik thuis kom (aangezien ranger allemans vriendje is)
maar met lady heb ik wel mn twijfels
die is nogal schuw tegen over vreemden en laat dan ook snel haar tandjes zien

[image]
Tineke (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 20:18 
Voordelen hond:
- een maatje hebben
- meer lichaamsbeweging in de buitenlucht
- leven en gezelligheid in huis
- maatje voor de kinderen
- kinderen leren spelenderwijs respect en liefde voor dieren
- je lacht meer en bent meer tevreden met je leven (wetenschappelijk bewezen)

Nadelen hond:
- Huis wordt sneller vies
- Hogere leefkosten

Voordelen boerenfox:
- veel hond in een kleine verpakking
- uitdagend qua opvoeding, geen automatische volger.
- actief en altijd vrolijk, levenslustig, onderzoekend.
- sterk gericht op de baas, écht een maatje, ipv een hond.
- enthousiast in aanleren nieuwe vaardigheden.
- Waaks.
- door zijn formaat makkelijk overal mee naar toe te nemen, wordt door vreemden ook makkelijk in huis geaccepteerd.

Nadelen boerenfox:
- overgevoeligheid/angstig/hyper alert (sommigen)
- hij ziet er te lief uit voor zijn stoere karakter; vreemden vergissen zich vaak. "Och wat een lief hondje, even aaien..." "tjezus, jouw hond is vals."
- (van mijn liefje) Hij ziet er niet zo stoer uit, om als man mee te gaan wandelen. whahahaha
- snel in aanleren van ongewenst gedrag, als je niet heel goed oplet.
[Dit bericht is gewijzigd door Tineke op Tuesday 25 September at 20:21]
Doerak (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 20:24 
 Quote by Tineke:

Voordelen boerenfox:
- veel hond in een kleine verpakking

Goed gevonden Tineke!!!!! Ben het volledig met je eens......

Doerak (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 21:29 
Nog goed ding.... Die vrolijkheid en blijheid als je weer thuiskomt. Doerak springt altijd een metertje of anderhalf de lucht in van blijdschap om me weer te zien. Zoveel hondenvreugde is een onbetaalbaar iets.....

bincky (Mega blafbeest) - di 25 sep 2007 om 22:27 
goed voordelen genoeg hier uiteraard...dan ga ik ff nadelen updaten

-je kan niet zomaar spontaan ff een dagje uit als de hond niet mee kan.
- je moet bijna wel een auto hebben als je meer wilt dan ff een blokje om.
-(vooral hier) vreselijk streng regime tegenover honden (losloop strookjes van 10 bij 2 naast een drukke weg)
- niet alle honden zijn vanzelfsprekend dapper (Bincky wel maar sommigen zijn erg angstig)
-Je schaamt je dood als je hond naar iemand gromt omdat ie wat raar loopt (gehandicapten, ouderen)
- Ook de postbode die een pakketje af komt leveren is soms zijn leven/ledematen niet zeker.
- Je bent altijd bezig met de opvoeding en kunt bij sommige honden je aandacht niet laten verslappen.
-eeehhhhmmm nu weet ik nix meer...

Zie mij nu niet als pessimist, ik typ dit allemaal alleen maar ter info voor mensen die overwegen om een hond te nemen..er zijn nmlijk nagalles mensen die niet naar de nadelen kijken....

Greetz Saskia en een poot van Bincky
boelie (Puppy) - wo 26 sep 2007 om 00:06 
 Quote:
- hij ziet er te lief uit voor zijn stoere karakter; vreemden vergissen zich vaak. "Och wat een lief hondje, even aaien..." "tjezus, jouw hond is vals."

typisch zeer herkenbaar
zo weten de meeste flat bewoners inmiddels wel
ranger kan je aaien aandacht geven
lady niet
daarbij zouden ze zeggen zoals hierboven jou hond is vals
terwijl dit echt niet zo is
ze is alleen wat schuw tegen over mensen die ze niet goed genoeg kent

[image]
Jannuk (Jonge hond) - wo 26 sep 2007 om 11:15 
Mijn voor- en nadelen (zullen vast wel een paar overeenkomsten zijn met eerdere schrijvers).

Voordelen van de/mijn boerenfox:
- enorme "will to please"
- gedreven om te leren
- kan zichzelf goed bezighouden
- past zich aan aan de baas (aangelijnd lopen naast de rolstoel, aangelijnd lopen als ik me met krukken verplaats)
- je komt vaker buiten, ontmoet andere hondeneigenaren (sociaal aspect)
- hond is altijd vrolijk, enthousiast, heeft geen last van een ochtendhumeur
- is een echt maatje
- begroet mensen uitbundig
- geniet van het buiten zijn
- je bent nooit alleen

Nadelen:
- Mike is vrij fors, dus kan niet overal mee naartoe
- reageert (aangelijnd) fel op andere honden
- springt mensen omver (wordt wel steeds minder)
- is altijd actief
- door het gedreven zijn om te leren, sluipt "fout" gedrag er ook snel in

En het jammere, vind ik, is doordat de BF geen erkend ras is (met gespecificeerde karaktereigenschappen), kan Mike geen opleiding tot hulphond volgen. Hij doet al een hoop uit zichzelf, maar zou het toch wel stoer vinden als hij officieel erkend werd en met een dekje van de hulphond over straat mag (zou wel de eerste boerenfox zijn volgens mij).
[Dit bericht is gewijzigd door Jannuk op Wednesday 26 September at 11:16]

It takes one to know one.
bincky (Mega blafbeest) - wo 26 sep 2007 om 11:50 
waarom mag een niet erkende hond dat niet doen dan??? ze hebben toch ook vaak kruisingen als hulphond?...

Greetz Saskia en een poot van Bincky
manja (Opper Keffer) - wo 26 sep 2007 om 13:49 
Voordelen hond.
- gezelligheid in huis
- praatje op straat
- lange wandelingen maken
- de waardering die je krijgt van je hondje
- het is leuk om samen dingen te ondernemen

Nadelen hond.
- wandelen ook in hondenweer
- onderhoudskosten
- je kunt niet meer gaan en staan waar je wilt zonder iets voor de hond te moeten regelen

Voordelen BF.
- niet te groot en niet te klein
- gehecht aan de baas
- veel 'will to please'
- waaks
- veelzijdig

Nadelen BF.
- wat druk
- kan blafferig zijn
- snel geneigt zijn tanden te gebruiken als iets hem niet zint.
- soms iets te aanhankelijk
- voor een hond van zijn formaat, veel beweging en bezigheid nodig.
- snauwerig uit angst

Dat is zo ongeveer wat ik kan verzinnen.

grt Manja
Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - wo 26 sep 2007 om 15:41 
 Quote by Jannuk:
En het jammere, vind ik, is doordat de BF geen erkend ras is (met gespecificeerde karaktereigenschappen), kan Mike geen opleiding tot hulphond volgen. Hij doet al een hoop uit zichzelf, maar zou het toch wel stoer vinden als hij officieel erkend werd en met een dekje van de hulphond over straat mag (zou wel de eerste boerenfox zijn volgens mij).

Wat belachelijk dat je daarvoor alleen rashonden mag gebruiken! Als de hond toch door het examen komt...?
Tineke (Mega blafbeest) - wo 26 sep 2007 om 16:10 
 Quote by Jannuk:

En het jammere, vind ik, is doordat de BF geen erkend ras is (met gespecificeerde karaktereigenschappen), kan Mike geen opleiding tot hulphond volgen.

Nou, dat vind ik ook echt schandalig hoor!!! Daar hoeft een hond toch niet persé een rashond voor te zijn. Als hij het kan, dan kan hij het.
Schandalige reden!!!
Jannuk (Jonge hond) - wo 26 sep 2007 om 16:23 
Ze gebruiken wel eens kruisingen als hulphond/geleidehond, maar het gaat erom dat een opleider "eindverantwoordelijk" is voor de opgeleide hond.
Labradors, golden retrievers en koningspoedels (wallug, sorry) staan bekend om hun stabiele manier van werken (natuurlijk zitten daar ook wel eens misbaksels tussen). Waar het hun om gaat is dat een foxterrier én een Jack Russel geen hulphond zouden kunnen zijn, vanwege de terrierneigingen. Lijkt me ook niet handig, een hond aan je rolstoel die vervolgens een konijn achterna gaat. Met als gevolg dat een boerenfox (met als enige "vaststaand" feit dat het een kruising tussen foxterriers en jack russels zijn), niet in aanmerking komt om door een erkend instituut opgeleid te worden.
Kan hem wel zelf opleiden, maar dan istie niet erkend en heb ik er in winkels etc. nog niks aan. Mag hij dus nog nergens mee naar binnen en is het hele effect van een hulphond weg.

Zou ik hem er toch tussen willen krijgen, moeten er een aantal testen afgenomen worden (agressietest en nog een aantal), die voor kosten komen van mij. Hoop centjes en dan nog maar hopen dat er niet één of andere kwibus tussen zit die het uiteindelijk niet goedkeurt.

Een heel pakket van eisen dus!
[Dit bericht is gewijzigd door Jannuk op Wednesday 26 September at 16:26]

Doerak (Mega blafbeest) - wo 26 sep 2007 om 16:31    
@ Jannuk Als Mike voor jou een goeie hulphond is moet je dan persé dat certificaatje hebben? Volgens mij gaat het erom dat jij ermee uit de voeten kan en dat Mike je te hulp schiet als het nodig is toch? Of mag ie dan niet de EDAH in dan??? Hoe gaat dat eigenlijk met hulphonden dan??? Worden zij dan niet toegelaten of zo???
Hoe werkt dat eigenlijk....
[Dit bericht is gewijzigd door Doerak op Wednesday 26 September at 16:31]

Jannuk (Jonge hond) - wo 26 sep 2007 om 16:38    
Hulphonden die door een erkende opleider zijn opgeleid krijgen een officieel certificaat met bijbehorend hesje. Daarop staat dat het een SOHO is, dattie niet geaaid mag worden. Ook is hij hieraan herkenbaar als hulphond. De opleider doet aangifte bij de gemeente, dat het een hulphond is, waardoor de bordjes "Niet poepen" komen te vervallen. Verder mag hij door geen enkele winkelier geweigerd worden, met uitzondering van slagers.
Dit geldt ook voor geleidehonden voor blinden, zij zijn pas geleidehond als zij een tuig van het KNGF (of andere opleider) hebben.

Mike mag dus zonder certificaat overal geweigerd worden, terwijl een erkende hulphond overal mee naar binnen moet mogen.

Mike schiet mij op alle fronten te hulp, maar zonder erkenning heb ik er alleen in huis en in de buitenlucht wat aan.

NOiA (Mega blafbeest) - wo 26 sep 2007 om 17:17    
Zal ik een t-shirtje voor Mike schilderen met HULPHOND erop? dan zeg je dat hij allergisch is voor het stofje van dat hesje

All my life i'm trying to walk along on this big ball...than i realized i couldn't fall off...

Pagina: 1  2 

Reageer!