Binky uit Breda - Topic 4 - 
Er zijn 364 reacties in dit topic en dit topic is 13993 keer bekeken.

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15 

manja (Opper Keffer) - za 13 feb 2010 om 15:59 
Vanmorgen was het zover. De eerste G&G-les van het seizoen. Ik was er op tijd uit en heb mijn vaste ochtend dingen gedaan. Om kwart over 10 ben ik met de heren richting moeders gegaan. Ik moest Fox even dumpen. Moeders was weg met de auto dus had ik verzonnen om met de fiets naar de KC te gaan. Ik heb Fox bij moeders geparkeerd en ben met Bink weer terug gelopen en heb mijn fiets uit de kelder geplukt en ben gaan fietsen naar de KC. Bink liep prachtig mee met een slappe lijn. Dat doet 'ie anders nooit. Bink vondt het geweldig om weer eens met mij alleen de hort op te gaan. Het is net geen 2,5 km fietsen. Bij de KC heb ik Bink uit zijn tuigje gehaald en aan zijn halsbandje gedaan. Om kwart over 11 begon de les. Er lag nog sneeuw op het veld. Bink deed het gewoon als vanouds. De af en blijf hebben we maar niet gedaan. Verder hebben we veel gelopen en leuke dingetjes gedaan die geen deel uitmaken van het examen. Om kwart over 12 ben ik weer terug gefietst. Bink liep nu niet zo mooi meer mee. Hij was dus toch wel moe na dat uurtje bezig zijn. Ik ben met zo'n 9 km per uur weer terug gefietst. Bink's voetzooltjes hebben het prima gehouden en extreem moe was hij ook niet. Bink en ik hebben in ieder geval weer lekker gewerkt met z'n 2tjes.

s'Middags zouden er 2 driekielschildpadden gebracht worden. Deze gaan deel uitmaken van mijn kweekgroep. Bij moeders terug gekomen eerst Gabber uitgelaten en daarna geluncht en even achter de laptop gezeten. Rond half 2 naar mijn eigen huis en even de stofzuiger door het huis gooien. Om half 3 was de man van de driekielen er. De 2 nieuwe dames zitten nu bij mijn andere driekieldame in de grote bak. Ik heb nu 2 volwassen mannen, 4 volwassen vrouwen en 1 babydriekieltje als eigen schildpadden. Van de toekomstige jongen van Nero wil ik er 1 zelf houden. Ik heb dan 8 eigen schildpadden en dat is meer dan genoeg. Morgen komen er ook nog 2 opvangers binnen.

Vanavond weer terug met de heren naar mijn eigen huisje. Ik kijk wel even wat ik ga doen. Ik wil wel iets doen, want het is momenteel erg koud in mijn huisje. Stil zitten is niet prettig. Je moet wat over hebben voor de winterrust voor de schildpadden.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - zo 14 feb 2010 om 15:11 
Gisteravond heb ik gezellig met mijn heertjes de film Turner & Hooch gekeken. De kou viel best mee. Rond 9 uur ben ik mijn bed op gaan zoeken.

Vanmorgen werd ik pas om kwart voor 10 wakker. Een paar dagen slecht slapen zijn daar de oorzaak van. Ik heb vannacht namelijk wel heerlijk geslapen.

Ik ben snel opgestaan en heb mezelf en de heren klaar gemaakt voor een uitje in de sneeuw. Ik heb het bange teckeltje nog gezien op ruime afstand, maar naar haar vallen de heren niet uit.

Thuis het ontbijt geregeld en de duiven snel gedaan. Rond 11 uur ben ik richting moeders gegaan voor de lunch en de eerste computertaken voor vandaag. Na de lunch naar de boerderij gefietst en mijn werk daar gedaan. Daarna weer terug en even wat schildpaddenspul schoon gemaakt en plek gemaakt voor de nieuwe schildpadden die vanmiddag binnen komen. Tussen 17 uur en 17:30 uur worden deze gebracht.

Vanavond weer terug sloffen met de heren en even de schildpaddenadministratie bijwerken.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - ma 15 feb 2010 om 14:56 
Gistermiddag zijn de nieuwe schildpadden gebracht. Het zijn best grote dieren. Ik heb ze geinstalleerd en ben toen terug gegaan naar moeders voor het avondeten.

Na het eten weer met de heren een ommetje gemaakt.
Thuis heb ik een beetje de rommel opgeruimd en daarna ben ik in een hondenblad gedoken. Rond 9 uur mijn bed weer opgezocht.

Vanmorgen was ik pas om half 10 uit de veren. Ik ben opgestaan en heb me klaar gemaakt voor een uitje naar het veldje met de heren. Die was gelukkig lekker rustig. Na het uitje het ontbijt geregeld en daarna de duiven gedaan. Ik had nog wat carnibest over na het afwegen van de voedingen van de honden en dit heb ik verdeeld over Lucky en de 2 nieuwe schildpadden. De nieuwe schildpadden vonden het erg lekker en het vrouwtje kwam het zelfs al uit mijn hand halen.

Rond kwart voor 11 richting moeders gegaan om Gabber uit te laten en mijn lunch te nuttigen.
Na de lunch naar de KB en daarna de wekelijkse boodschappen halen.

Voor de schildpadden had ik weer vers groen meegenomen. De nieuwe schildpadden moesten er even aan wennen en proefden voorzichtig of dat 'groene spul' ook eetbaar is. Ze moeten er nog even aan wennen. Ze hebben toch liever carnibest. De heren hebben weer een jumbone van me gehad en ik heb even wat fruit gegeten.

Daarna weer naar buiten met de heren. Ook nu kwam ik geen bijzonderheden tegen.

Vanavond weer terug met de heren en even een avondje niksen. Morgen krijg ik de modem van mijn nieuwe computer en wordt dit ook geinstalleerd. Ik heb dan ook thuis internet.

Morgenavond staat er weer behendigheid op het rooster, maar dit kan nog afgelast worden i.v.m de toestand van het veld. Het moet even snel gaan dooien. Als de sneeuw van het veld is is er les, anders niet.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - di 16 feb 2010 om 15:58 
Vandaag was de planning een beetje anders als normaal. Uiteraard wel eerst naar het veldje met de heren. Onderweg kwam ik Ali tegen met Darcy. Dit is de meest gehate combi in de buurt. Fox begon al van ver te blaffen. Bink hield zich nog redelijk koest. Toen Ali echter Darcy optilde ging Bink volledig door het lint. Fox deed natuurlijk mee. Ik probeerde Fox stil te krijgen en liet Bink maar uitrazen. Het duurde behoorlijk lang voordat Bink weer kalmeerde, maar toen hij klaar was ben ik weer verder gelopen. Ik baalde natuurlijk weer stevig en nam met voor om het volgende rondje weer eens met de heren aan de halsband te lopen om te kijken of er nu werkelijk verschil zat in het dragen van een halsband of het tuig. Op het veldje hebben de heren even lekker de pootjes gestrekt en hun berichtjes achter gelaten.

Thuis het ontbijt geregeld en de duiven gedaan. Ook de schildpadden hebben hun kattenbrokjes gehad. Er was alleen weinig interesse in het eten.

Rond kwart over 10 ben ik met de heren richting moeders gegaan. Ik had ze inderdaad aan de halsband gedaan en daar had ik beneden aangekomen al spijt van. De heren sleurden me de lift uit en naar buiten. Ze waren beide flink opgefokt en hingen hijgend in de lijnen. Oke, duidelijker kon ik het niet krijgen. De volgende ronde gaan ze weer in de tuigjes. Het aantrekken van de tuigjes mag misschien een ramp zijn, het wandelen is voor ons allemaal een stuk aangenamer.

Nadat ik de heren bij moeders geparkeerd had heb ik Gabber meteen uitgelaten. Daarna ben ik meteen weer terug gegaan naar mijn huis om op de computermensen te wachten voor mijn eigen internetaansluiting. Tijdens het wachten heb ik nog wat rommel opgeruimd en de hondenbakken eens grondig schoongemaakt. Later ben ik maar een spelletje gaan doen op de computer. Om kwart over 1 waren de computermensen er en is het internet geinstalleerd. Toen ze weer weg waren heb ik even nog achter de computer gezeten. Daarna mijn spullen gepakt en richting moeders gegaan om Bink op te halen om een stukje te gaan fietsen. Bink likt en bijt de laatste weken aan zijn voorpoot en heeft inmiddels een aardige plek gekregen van dat geknaag en gelik. Als ik het zie of hoor verbied ik het natuurlijk wel, maar ik ben er ook weleens niet en soms hoor of zie ik het niet snel genoeg en is het al weer kapot. Ik weet dat het door stress komt en probeer hem nu meer te laten bewegen en afleiding te geven in de hoop dat hij er weer mee stopt. Misschien wordt het ook wel eens tijd om me te verdiepen in Bach Bloessem of iets in die geest. Bink blijft natuurlijk een zenuwpees en angstig voor een behoorlijk aantal zaken. Een beetje kalmeren zou geen kwaad kunnen voor ons nerveuze gevalletje.

Ik ben met Bink een rondje door het Westerpark gaan fietsen. Er lag nog veel sneeuw in het park en er werd ook druk gesnoeit in het park. Ik heb wat honden gezien en heb Bink 1 keer tot de orde moeten roepen omdat hij teveel interesse toonde in een andere hond. Weer thuis heb ik zijn pootje gecontroleerd en die hebben het goed doorstaan. Ook kon ik Bink even af gaan drogen. Bink was weer aardig modderig van alle zooi op de wegen.

Vanavond weer terug met de heren in de tuigjes. Wel zo prettig.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - di 16 feb 2010 om 15:58 
O ja, de behendigheid van vanavond gaat niet door vanwege de toestand van het veld.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - wo 17 feb 2010 om 16:00 
Gisteravond kwam ik tijdens de wandeling Polly, het kaninchenteckeltje weer een tegen. Bink wilde erg graag kennismaken en om dat duidelijk te maken ging hij piepend op zijn achterpoten staan en 'klapte' met zijn voorpootjes. Een soort bedelgebaar. Polly vindt andere honden echter niets en snapte dan ook elke keer als Bink in de buurt kwam. Bink accepteerde dit gewoon. Na een tijdje te hebben staan kletsen ben ik weer verder gelopen.

Thuis heb ik weer een filmpje gekeken en daarna ben ik gaan slapen.

Vanmorgen was ik rond 9 uur uit de veren. Ik heb me klaar gemaakt voor een tochtje naar het veldje en ik kwam buiten Carla tegen met Darcy. Ik heb een wat omtrekkende route gelopen met zo veel mogelijk ruimte tussen mij en Darcy. Toch moest er weer geblert worden door de heren al was het wel van korte duur. Op het veldje heb ik ze losgelaten voor hun boodschapjes.

Weer thuis het ontbijt geregeld en de duiven gedaan. Daarna even gezeten om daarna weer naar moeders te gaan om Gabber uit te laten. Met Gabber kwam ik de cane corso weer eens tegen. Ik kon gabber afleiden met een handje koekjes voor zijn neus. De cane corso ging liggen en wilde erg graag naar Gabber toe. De man die er mee liep probeerde hem onder controle te houden, maar echt luisteren deed het gevaarte niet. Ik kreeg gabber er zonder problemen langs. En dat voelt goed kan ik je zeggen. Normaal gaat Gabber tekeer tegen die hond en nu was het eens andersom. De corso blafte dan niet of zo, maar hij kwam absoluut niet vriendelijk over.

Na de lunch naar de boerderij en van daaruit naar de DA om voer voor Gabber te halen. Nadat ik het voer bij moeders gedropt had ben ik naar huis gegaan om wat te eten, een aquarium klaar te maken voor een nieuwkomer die ik vanavond op ga halen en de heren op te halen voor een ommetje.

Met het wachten op de lift ging het al mis. Er zaten mensen in de lift en dat hadden de heren natuurlijk ook gehoord. De lift stopte en mijn bange buurman stapte uit. Op dat moment viel Fox uit. Fox had kennelijk een hond verwacht. De buurman schoot gauw de hoek om en dirigeerde de honden de lift in. Daar stondt nog iemand in en ook daar reageerden de heren niet zo gezellig naar. Het moet niet veel gekker worden. Op een of andere manier fokken die 2 zich zo op dat er wel geblaft moet worden om al die spanning af te laten vloeien. Er is niet veel nodig om die spanning op te roepen. Stemmen/mensen in de lift, de lucht van een andere hond in de lift, het rinkelen van penningen aan de halsband van een hond die ze nog niet gezien of geroken hebben. In de lift fokt vooral Bink zich altijd op. Als de liftdeuren dus open gaan en er staat een hond aan de andere kant dan komt die spanning vrij en explodeerd in een geluidsvervuiling met hondse verwensingen. Dat ze nu al reageren op mensen zonder honden in de lift betekent niet veel goeds.
Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer. Ik moet in ieder geval een manier zoeken om die opbouwende spanning te gaan voorkomen, maar hoe en of dat mogelijk is weet ik dus niet.

Met het uitlaten kwamen we een kat tegen die op een randje van de daktuin zat. Bink had hem echter wel gezien en maakte daar nogal een punt van dat die kat daar zat. Door Bink's gedoe deed Fox ook weer mee. Fijn weer zo. Weer dat gesodemieter aan de lijn. Wat nou ontspannen en minder reactief aan de lijn als ze met een tuigje lopen. Ik merk er nog weinig van al is het trekken en de spanning die daarvan komt al een stuk minder. Toch lopen ze beide buiten gewoon te zoeken naar ellende. Honden doen zoiets niet om te pesten of zo, maar het heeft er toch verdacht veel van weg.

Ik heb dus weer een mopperdag. Bink heeft een nieuw lik en knaagplekje op de nagelriem van 1 van zijn tenen. Nu kan het wel zijn dat er gewoon een wondje zit daar, maar ik moet nu ook weer opleteen dat hij daar niet teveel aan gaat zitten klieren. Om even alle 3 de honden samen te vatten. Bink en Gabber zijn kennelijk erg gestresst. Beide likken en bijten aan poten en/of voetjes. Zowel bij Bink als bij Gabber tot bloedens toe. Fox is erg bibberig de laatste tijd en behoorlijk luidruchtig. Doordat Fox blaft gaat de rest ook over de zeik. Het gaat weer even geweldig dus.

Als ik nu ook een duidelijke oorzaak aan kon wijzen dan kon ik er wat aan doen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - do 18 feb 2010 om 15:06 
Vandaag was ik niet vooruit te branden. Ik liep tegen 10 uur pas buiten met de heren. Gelukkig ging dit allemaal weer van een leien dakkie. Wel kwam ik in de flat Ali weer tegen. Bink fixeerde en trok aan de lijn, maar het bleef stil. Zolang Ali Darcy niet bij zich heeft gaat het iets beter, maar Ali zal nooit Bink's vriendje worden.

Thuis het ontbijt geregeld en daarna even snel de duiven gedaan. Ook heb ik Lucky nog even een kattenbrokje gegeven. Lucky had wel weer trek in een kattenbrokje. Lucky groeit inmiddels weer een beetje. De witte aanslag op zijn pootjes is zo goed als weg. Wel zal zijn huid even de tijd nodig hebben om te herstellen.

Rond kwart voor 11 richting moeders om Gabber uit te laten. Ook dit rondje verliep rustig. Op de boerderij trok ik 1 van mijn duiven in de ziekenboeg aan. Hij was aardig aquablauw gespoten met wondspray. Meneer had weer eens ruzie gehad met een andere duif. Daarbij is er een klein wondje onstaan bij een veerfolikel en dat bloedde als een rund. Omdat ze niet konden vinden waar het precies vandaan kwam hebben ze alle bebloedde plekken dus ingespoten. Het daadwerkelijke wondje uiteraard niet. Ik heb hem opnieuw in laten spuiten zodat nu ook het wondje ontsmet zou worden. Morgen zet ik hem gewoon weer terug in de voliere.

Weer thuis heb ik hondenvoer ingepakt en de heren meegenomen voor een wandeling. Ook nu weer zonder problemen. Geen mopperdag vandaag.

Vanavond weer terug sloffen en thuis het waterpeil van de schildpaddenbakken weer aanvullen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - vr 19 feb 2010 om 15:55 
Gisteravond lekker bezig geweest met de schildpaddenbakken. Ik heb bij alle bakken het water bijgevuld en het nieuwe koppeltje Trachemyssen in de iets ruimere bak gezet. Ik ben alleen wel ruim een uur bezig geweest met het installeren van de filter. Het ding zoog lucht aan en dat resulteerde in het regelmatig wegvallen van de druk in de filter en daardoor een beroerde uitstroom. Ik had eindelijk gevonden waar het lek zat en heb de rubberen ringetjes van de adaptar ingevet en daarna was het probleem opgelost. Het was inmiddels wel 10 voor half 11. Dat wordt morgen geen vroege ochtend.

Vanochtend was ik dus ook niet vroeg. Ik heb mezelf uit bed kunnen krijgen rond kwart voor 10. Ik heb me klaar gemaakt voor een bezoekje aan het veldje en ben even balletje gaan gooien met Bink op het veldje. Bink's enthousiastme was echter wat matig.

Weer thuis het eten geregeld en daarna even snel de duiven gedaan. Ik heb nog even een blikje bullit gedronken en mijn arm als kauwobject aangeboden aan Bink. Bink had er wel lol in om even met me te spelen. Ik heb nu nog een hand en pols met rooie puntjes van zijn tanden.

Bij moeders heb ik Gabber uitgelaten en even geluncht en daarna weer door naar de KB. Van daar uit weer naar huis, de nieuwe hondenmanieren gehaald en thuis even wat fruit gegeten en een artikel over stress gelezen in de hondenmanieren. In het artikel staat een hoop interessante zaken over stress en de bijbehorende lichaamstaal. Het meeste wist ik al, maar ik moet natuurlijk wel up to date blijven met de constant veranderende hondendingen. Het artikel verteld me wat ik al wist over mijn eigen duo. Bink is in ieder geval chronisch gestresst. Ook Fox is echter ook een gestresst gevalletje alleen uit hij het anders. Volgende maand komt het vervolg op het artikel. Die gaat dan over het omgaan met de stress en behandeling ervan. Helaas heb ik nu al stressproblemen met de heren en kan ik niet tot volgende maand wachten met aanpakken van deze stress bij mijn heren. We gaan er de komende tijd mee aan de slag om van mijn stresskippen wat relaxtere hondjes te maken. Desnoods met medicijnen. De tuigjes waar ze nu in lopen zorgt al voor een relaxtere houding tijdens het lopen, maar het omdoen van de tuigjes veroorzaakt daar in tegen weer een hoop stress. Tijdens het wandelen hebben we nu geen eeuwige trekwedstrijd meer. Dat scheelt echt een hoop spanning bij zowel mezelf als bij de heren. Een andere hond of kat gooit wel weer roet in het eten. Dan schiet de stress weer omhoog en die explodeert dan weer in uitvallen. Ik ben nog wel even bezig met de heertjes en het stress-verhaal.

Toen ik met de heren richting moeder ging kwam ik met Ali in de lift te staan met de heren. Bink fixeerde meteen en wachtte op een glimp van oogcontact om daarna uit te vallen. Ik heb geprobeerd om zijn kop weg te draaien van Ali. Toen tilde Bink zijn voorpootje op en trilde hevig. Bink is in weze gewoon hartstikke bang voor Ali. Ali moest er uit op de 1ste verdieping. Ik ben dus even de lift uitgestapt om Ali de gelegenheid te geven zonder problemen de lift uit te kunnen. Toen ik daarna terug stapte woefte Bink toch nog een keer naar Ali. Toen de deur dicht ging volgde nog zo'n woef en daarna sprong hij piepend tegen mij op om zo de spanning weg te doen vloeien. Stress? Hoe kom je daar nou bij.

Het rondje zelf verliep verder rustig. Ik kwam nog wel een buurvrouw van mijn moeder tegen en kennelijk vindt Bink haar ook niet zo leuk. Hij sprong hard tegen haar op en stootte met zijn bek tegen haar handen. Toen de vrouw hem aaide kwam er nog een grommetje bij. Bink bleef echter vaak hard opspringen en met zijn bek tegen haar hand aan stoten. De buurvrouw had het niet eens door, maar ik vond Bink's gedrag naar haar niet gezellig. Hij bijt dan wel niet, maar leuk begroeten is het absoluut niet. Ik zal toch echt wat moeten gaan doen met dit gedrag. Bink denkt dat hij dit moet doen, maar ik heb daar toch een andere mening over. Naar aanleiding van een artikel in de hondenmanieren van vorige maand over blokken en controle zijn mijn ogen op dit gebied geopent. Niet alleen naar vreemden doet Bink dit blokken en contoleren, hij doet het ook naar mij. Ik liet het ook toe hoor, ik vond het wel lief dat hij zo blij was om me te zien als ik thuis kwam en dat hij zo blij was als we naar buiten gingen en dat hij helemaal over me heen kroop om mijn gezicht te likken en zo. Uiteraard mag hij blij zijn om mij te zien en als we naar buiten gaan en ik vind het ook best leuk als hij mij likt, maar ik ben er nu toch wat regeltjes aan gaan plakken. Hij mag nu niet meer uit zichzelf over me heen klimmen, maar alleen op uitnodiging. Als ik thuis kom negeer ik ze eerst en loop ik stug door naar de woonkamer en begroet ze als ze wat rustiger zijn. Ook als we naar buiten gaan weer ik het springen in mijn knieholtes af met mijn handen zodat ik gewoon normaal naar de kapstok kan lopen zonder dat ik voortgeduwt wordt door ze. Ik probeer ook het opspringen een beetje af te weren als ik de woonkamer inloop s'ochtends vlak voordat we naar buiten gaan. Ze komen dan met z'n 2en tegen me opstaan. Ik kan dan niet verder lopen. Dat is het blokken en controleren van mijn bewegingen. Dit accepteer ik dus niet meer. Ik wil me vrij kunnen bewegen door het huis zonder dat ze voor mijn voeten lopen en tegen me aan springen. Nu ik daar mee bezig was veranderde binnen 4 dagen het gedrag van de heren. Bink loopt niet constant meer achter me aan door het huis. Ik kan nu redelijk rustig op de bank gaan zitten zonder dat Bink gelijk op schoot springt en meteen mijn hele gezicht aflebbert. Als ik Bink echter aandacht geef ziet hij dat meteen als vrijticket om weer over me heen te klimmen. Ik probeer hem nu te knuffelen als hij met vier poten op de bank of vloer staat. Bink vindt dat nog erg moeilijk, maar we maken wel vorderingen. Ook hier gaan we dus stug mee door.

Vanavond weer thuis het een en ander regelen en even lekker douchen en vroeg naar bed.

i.v.m de vakantie is er morgen en volgende week zaterdag geen luisterles voor Bink. Ik hoop wel dat er dinsdag behendigheid is.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - za 20 feb 2010 om 15:36 
Gistermiddag me nog even ingelezen over Bach bloesem. Ik ben gelijk even een spuitflacon Bach rescue gaan halen bij de drogist. Uiteraard vondt Bink het flesje zelf al doodeng, maar het is me toch gelukt om 1 spraytje op de tong te geven. Ook bij Fox is dat gelukt. Ik wil ze dit geven elke keer vlak voodat we naar buiten gaan in de hoop dat ze buiten wat relaxter worden. Ook als ik visite krijg wil ik ze dit geven omdat visite ook een hoop stress geeft. Naast de spray train ik ook verder met hun problemen. Als ze relaxter zijn staan ze ook meer open voor mijn trainingspogingen in stresssituaties. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ze weer zonder de spray kunnen. Omdat ik geen hoge pet op heb van homeopathie en Bach bloesems kan dat spul zich mooi even bewijzen dat ik er naast zit. Ik zat er ook naast met mijn ideeen over voeding, dus kom maar op.

Vanmorgen was ik weer niet echt vlot. Ik ben rond half 10 opgestaan en heb de heren even weer wat rescue gegeven en heb daarna mezelf klaar gemaakt om naar het veldje te gaan. Ik moet zeggen dat ik toch al wat resultaten zag die zouden kunnen komen door de rescue. Toen we beneden aan kwamen en de liftdeur open ging werd ik niet met een ruk naar buiten gesleurd zodat ze snel konden zien of er een andere hond was. Op het veldje heb ik ze los gelaten zodat ze even lekker konden snuffelen en hun boodschapjes achter konden laten. Langs de Meerzichtlaan liep een stel met 2 amerikaanse bulldoggen. Uiteraard moest Fox even stoer doen, maar niet extreem. Bink kwam meteen naar mij toegerent voor een koekje toen hij ze even had bekeken. Bink weet ergens wel wat de bedoeling is als er andere honden in beeld zijn, maar als ze te dichtbij zijn is het nog te moeilijk om er niet in op te gaan.

Even later liep er ook nog een vrouw met een poedel en bull terrier langs en die honden waren een beetje aan het spelen met elkaar. Uiteraard is dat een graadje moeilijker. Fox had er dan ook de meeste moeite mee en er kwamen wat gesmoorde woefjes uit. Toch viel het me erg mee. Bink kwam meteen weer buurten voor koekjes.

even later liepen ze met z'n 2en het veld af naar de tuintjes. Dat wil ik niet hebben dus riep ik ze terug. Bink kwam meteen. Dat zijn we niet meer gewend. Meestal sta ik toch wel even te roepen. Daarna riep ik Fox, die moest ik dan wel 2 x roepen, maar toen kwam hij ook enthousiast. Dat doet 'ie anders nooit. Ik heb nog even een renspelletje gedaan met ze en heb ze toen weer aangelijnd om naar binnen te gaan.

Thuis het ontbijt geregeld en daarna de schildpadden voorzien van wat te eten. Daarna nog even de duiven gedaan en de wasmachine gestart. Daarna moest ik weer richting moeders om Gabber uit te laten en te lunchen. Daarna naar de KB en daar weer van terug was ik benieuwd hoe de heren zich zouden gedragen. Uiteraard kwamen ze naar de deur gerent toen ik thuis kwam, maar ze waren niet hyper en overdreven springerig. Ik heb mijn jas uitgetrokken en heb ze daarna even begroet toen ze met alle 4 de pootjes op de grond stonden. Daarna wat gegeten en de was opgehangen en de volgende was in de machine gedaan en de machine weer aangezet.

Daarna was het weer tijd om naar buiten te gaan met de heren. Het aantrekken van de tuigjes ging nog met het nodige gebibber, maar het was al minder als gebruikelijk. Ik had ze ook weer een nieuwe dosis gegeven voordat we aan gingen lijnen.

Buiten waren ze ook vrij relaxt. Bij het parallelpad heb ik Bink losgelaten en ben ik balletje gaan gooien. Bink had er zin in. Een stuk verderop ging Bink ineens heftig speuren. Ik dacht dat hij de bal kwijt was, maar dat was dus niet zo. Hij dook onder een struik en kwam terug met een boterham. Ik zei 'bah' en hij liet het los. Ik zei meteen vrolijk 'goed zo' en toen hij bij me was kreeg hij een koekje. Dit is voor het eerst dat hij zijn buit uitspuugt en naar me toe komt voor zijn beloning. Daarna stuurde ik hem naar de bal die vlak bij lag en hij ging niet terug naar die boterham. Verbazend gewoon. Ik ging weer verder met balletje gooien en dit ging gewoon prima. Bink normaal gesproken zo'n vreselijke stofzuiger op straat. En nu ineens laat hij zijn buit vallen omdat ik dat zeg. Dat deed hij anders ook nooit. Ik moest echt boos worden en doen alsof ik uitviel naar hem voordat hij er over nadacht om iets eetbaars te lossen en daarna ook nog eens te laten liggen en niet opnieuw te proberen het alsnog te pakken. Nog een puntje was dat ik zo'n 5 meter bij hem vandaan stond toen hij met die boterham uit die struik kwam. Normaal moet ik zowat op hem staan om in beeld te zijn. Ik weet niet of dit ook door de rescue kan komen, maar ik hoop het eigenlijk van wel. Hij staat nu veel meer open voor wat ik zeg. Als hij dan ook doet wat ik zeg dan levert dat hem weer wat op. Ik ben benieuwd wat voor verassingen ik nog meer kan verwachten van zowel Bink als Fox.

Vanavond heb ik ook nog Gabberdienst. Daarna kan ik weer naar mijn eigen huis. Dan heb ik nog een was op te hangen en een bak leeg te maken.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - zo 21 feb 2010 om 16:29 
Gisteravond thuis nog lekker bezig geweest met de was en de bak. Daarna nog even op de bank gezeten en in een hondenblad gelezen en om half 10 lekker naar bed.

Vanmorgen om half 10 ook weer uit de veren en me klaar gemaakt voor het veldje. Fox was blijkbaar niet lekker want die moest ineens spugen. ik kon er nog een bak onder schuiven, maar daar was Fox natuurlijk weer bang voor. Ik trok Fox weer terug en met zijn bakkes boven het bakje. Scheelt mij opruimwerk. Het is gelukt om hem in het bakje te laten spugen. De rommel door de gootsteen gespoeld en daarna naar buiten met de heren. Na het spugen heb ik ze beide nog wel rescue gegeven. In mijn achterhoofd hou ik dit spugen van Fox even bij. Ik wil weten of dit door de rescue is gekomen of dat meneer gewoon even niet lekker was. Als Fox morgen weer spuugt komt het door de rescue. Fox spuugt namelijk maar zelden. Ik vind het wat toevallig dat hij net na 1 dag rescue ineens moet spugen.

Op het veldje aangekomen zag ik een man met berner sennen langs de Meerzichtlaan lopen. Ik liet de heren gewoon los en die knalden uiteraard in de richting van de hond. Er zit een flinke sloot tussen en zwemmen doen mijn heren echt niet. Ineens hoorde ik blaffen naar die hond die heel verbaasd keek naar de druktemaker aan de overkant van de sloot. Ik herkende het blaffen niet meteen, maar het bleek Bink te zijn die de hond helemaal stijf blafte. Dat is voor het eerst dat Bink dat doet. Bink keek altijd wel, maar hij heeft nog nooit geblaft naar een hond aan de overkant van die sloot. ik gaf een brul dat hij op moest houden, maar die kwam niet over. Ik rammelde dus maar even met de disc's en Bink stopte meteen en kwam vrolijk aandraven. Lekker ding. Bink liet de hond nu voor wat hij was en deed zijn boodschapjes. Fox moest nog uitgebreid blijven kijken naar die hond. Ook moest hij heel dapper nakrabben na een geurvlaggetje. Er zat nu ruim 100 meter tussen hem en die hond en die hond keek al lang niet meer. Dan durft Fox wel even te laten zien dat hij een stoere vent is.

Toen ik weer terug liep naar het pad had Bink weer iets eetbaars gevonden. Ik riep hard 'bah' maar helaas... Hij at het toch op en kwispelde ondertussen vriendelijk naar me, of te wel Grrrr, stinkdier. De mooie boterhamactie van gisteren was dus gewoon omdat het te moeilijk was om een hele boterham binnen 5 seconden weg te krijgen. Toch zal het me ooit lukken om dat gevreet van straat onder controle te krijgen. Grote dingen spuugt hij tenslotte weer uit in plaats van al kauwend weg te rennen om het op te kunnen eten.

Thuis het ontbijt geregeld en de duiven even gedaan. De nieuwe geelwangen even verwend met wat carnibest en daarna even gezeten. Rond 11 uur weer richting moeders en van daaruit naar de KB.

Weer thuis gekomen de heren weer voorzien van rescue en daarna door naar buiten. Bij het veldje voor het Savelsbos liep een man met amerikaanse bulldog. Fox pompte zich weer flink op en Bink keek alleen nog maar naar de bull. Fox snoof er flink op los, maar bleef verder stil en toen we eenmaal gepasseerd waren kwam Bink ook weer met zijn koppie op aarde. Ze luisterden niet naar wat ik zei. Beetje jammer weer. Fox bleef ook nog een hele tijd elke keer omkijken. Pas toen de hond uit beeld verdween hield Fox daar mee op. Nog niet echt een verbetering zullen we maar zeggen. Ze zijn nog niet zo relaxt dat ze een andere hond met rust kunnen laten. Nu is de rescue geen medicijn tegen hun uitvalgedrag, maar ik had gehoopt dat ze meer open zouden staan voor mijn commando's. Tot nu toe dus nog niet. We geven het nog niet op. We modderen gewoon nog even verder tot het flesje leeg is.

Het laatste stukje heb ik balletje gegooid met Bink en met Fox wat koekjes geknikkert.

Vanavond weer terug en de was afhalen. Daarna zie ik wel even wat ik ga doen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - ma 22 feb 2010 om 15:08 
Gisteravond heb ik na het afhalen van de was even geoefend met Bink. Op zich ging het niet slecht, maar wel een aantal kleine foutjes. Met het vak ging hij bij een pion liggen met zijn pootjes buiten het vierkant. Hij moet bij voorkeur in het midden liggen, maar er mag niets uitsteken, behalve de staart. We moeten dus weer even een stapje terug in de training om hem duidelijk te maken dat hij in het midden moet gaan liggen.

Het appél op afstand gaat best goed op 1 dingetje na. Hij komt naar voren als hij van sta naar af moet. Op een of andere manier lukt het me maar niet om hem duidelijk te maken dat hij niet naar voren mag komen. Zit en af met doorlopen gaat met handgebaar prima.

Komen met staan leek weer nergens op. Hij gaat wel staan, maar dan staat hij wel vlak voor me en niet op de plek waar ik hem het commando heb gegeven.

Het apporteren ging aardig. Ik had het hele gebeuren nu omgedraaid. Ik ging in de gang staan en gooide dan het blokje de kamer in. Nu stondt Bink voor de moeilijke keuze om met het blokje op de bank te gaan liggen of het toch terug te brengen naar mij. Ik heb de oefening een paar keer over moeten doen en ook met het metaal apport moest ik even roepen dat hij bij mij terug moest komen en niet naar de bank toe mocht gaan. We gaan dus vaker op deze manier oefenen.

Af en blijf uit zicht ging de eerste keer nog wat moeilijk omdat hij was gaan zitten. Gelijk na de blijfoefening heb ik het sorteren gedaan. Ook dit heb ik gedaan vanuit de gang met de blokjes in de woonkamer. De eerste keer ging goed. De 2de keer, weer vooraf gegaan door af en blijf uit zicht, ging minder. Bink had wel het goede blokje, maar kauwde er flink op en spuugde het ook nog eens uit. Geen beloning dus. Bink weer in af en blijf gelegd en uit zicht de blokjes opnieuw neergelegd. Deze keer ging het weer helemaal goed.

Daarna ben ik nog even bezig geweest met van sta naar af gaan zonder naar voren te komen. Dit ging helaas nog steeds niet goed. Ik zal daar iets anders op moeten gaan verzinnen.

Vanmorgen was ik aardig op tijd. Ik maakte me klaar voor een bezoekje aan het veldje met de heren. Ik had ze weer even snel aan de halbanden gedaan. Daar had ik beneden gekomen al weer spijt van. Ik werd weer naar buiten gesleurd en ze waren ook erg opgefokt. Dit werd compleet gemaakt door een hondje wat buiten liep. Ze trokken half stikkend aan de lijnen, maar bleven wel stil. Fijn weer zo. Op het veldje hebben ze gewoon even losgelopen. Bink had tot 3 keer toe weer iets eetbaars gevonden. Op de terugweg kwamen we weer een hondje tegen en dit ging grandioos mis met 2 grommende en trekkende heren aan de lijn. De volgende ronde weer gewoon aan de tuigjes. Dan maar weer even gestress met omdoen van de tuigjes. De voordelen zijn veel groter als het nadeel met omdoen.

Rond 11 uur ben ik richting moeders gegaan om Gabber uit te laten en te lunchen. Daarna naar de KB en daarna boodschappen gedaan. Ik was weer mijn karretje vergeten dus moest er weer een winkelwagen mee naar huis. Thuis gekomen het opspringen van de heren een beetje ontweken en toen ze rustig waren ze beide een kluifje gegeven. Daarna weer even de rescue sprayen en zelf even wat eten.

Ik heb de heren meegenomen met het wegbrengen van de wagen. Daarna het rondje afgemaakt op de normale manier. Ik had nu weer 2 heerlijk relaxte hondjes die netjes meeliepen. Ik ben daar nu heel erg strikt in en er vallen veel koekjes te verdienen als ze met slappe lijn meelopen. Pas als ze dit kunnen dromen gaan we het weer eens hebben over halsbanden met wandelen. Nu kwam ik geen hond tegen natuurlijk.

Vanavond weer terug en van mij mag het dan wel weer even droog zijn. Dan kan ik een lekker eindje gaan lopen. Ik ben die regen nu ook al weer aardig zat.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - di 23 feb 2010 om 16:52 
Vandaag was ik redelijk op tijd en ik ben met de heren naar het veldje geweest. Dit ging prima.

Weer thuis de gebruikelijke zaken geregeld en rond 11 uur weer richting moeders om Gabber uit te laten.

Na de KB weer naar huis en even wat eten. Rond half 3 ben ik even naar Lenie van Boyd gegaan. Zij heeft een nieuwe pup gekregen van haar dochter. Een kruising chihuahua/dwergpincher teefje, Fay. Omdat het hondje nogal scherpe nageltjes had en Lenie deze niet durfde te knippen zou ik dat even doen. Ik heb dus even de nageltjes geknipt en nog even gezellig zitten kletsen met Lenie. Rond kwart voor 4 weer naar boven gegaan om de heren op te halen en richting moeders te gaan. Uiteraard stopte de lift op de 6de en ik brulde 'wachten' tegen mijn heren. Dit is tevens een waarschuwing voor degene die buiten de lift staat. De liftdeur ging open en jawel... Daar stondt Lenie met Boyd en Fay. Nou ja, iedereen weet dat 1+1, 2 is en een explosie van wederzijds gebler tussen mijn heren en Boyd was het gevolg. Ik zette mijn keeltje van 1000 watt open met een 'he' , maar ik kwam er niet bovenuit. Toen greep ik even terug op een drastische maatregel. Fox deed net een uitval en hij was toen de spreekwoordelijke l*l. Ik pakte hem in zijn nekvel en gaf hem een denderende 'zit'. Bink was ook meteen stil en ging ook zitten. De liftdeur ging dicht en we gingen weer verder naar beneden. Beneden weer een vrolijke noot opgezet en naar buiten gegaan. Onderweg kwamen we een cocker spaniel tegen. Ik maakte de riemen kort met Fox rechts en Bink links van me. De hond passeerde links aan de kant van Bink. Bink trok wat, maar het bleef stil. ik hoorde vrouw een beetje mopperen op haar hond omdat deze ruim van tevoren ook iets ongezelligs murmelde. Op het moment van passeren zei ik bars 'doorlopen'. De vrouw herhaalde dit tegen haar hond. Na het passeren de heren uitbundig geprezen voor hun voorbeeldige gedrag. Zo mag het van mij altijd wel gaan.

Er is vanavond behendigheid. Ik heb er zin in.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - wo 24 feb 2010 om 15:15 
Gisteravond was het weer tijd om lekker te rennen met de heren. We waren met 3 combinaties. Ik ging dus als eerste met Bink en als 3de met Fox. Op deze manier had ik genoeg tijd om de ene hond vast te zetten en de andere mee te nemen naar de start. Mooi geregeld zo. Er waren 2 parcoursen neergezet. Wij begonnen met een parcours waar een vierkant in was gezet. Veel stuur en roep en draaiwerk. Leuk om de heren mee te plagen. Bink luistert prima naar mijn aanwijzingen en liep dan ook keer op keer een foutloos rondje. In dit parcours zaten naast een aantal sprongen ook de muur, 2 tunnels, de breedte sprong, de band en de kattenloop. Deze toestellen geven geen problemen met mijn heren. Ook Fox liep heel mooi en luisterde goed naar mijn aanwijzingen. Ook hij liep veel foutloze rondjes. Ik had echter wel een paar keer een weigering. Dit is gewoon onervarenheid van Fox. De situatie was als volgt. Je komt aan vanaf de muur. In een rechte lijn staat de volgende sprong, maar die staat wel haaks op de muur. Snapt iedereen het nog? Het is de bedoeling dat je je hond van links naar rechts naar je toe haalt over die sprong. Het maakte echter niet uit wat ik riep naar Fox hij liep er gewoon langs. Dat is een weigering in een wedstrijd. Fox begrijpt het idee 'rechts' nog niet. Ook 'hier' en 'hoog' misten hun doel. Hij rende er elke keer langs in plaats van er overheen te springen. Ik kreeg hem dan wel terug om hem alsnog er overheen te roepen. Als we verder in de training zijn zal ook dit vanazelf goed komen. Halverwege de les zijn we van parcours gewisselt. Nu kregen we wat andere toestellen. We kregen nu de wip, de schutting, de paaltjes en de gevreesde slurf. In dit parcours zat een mooie oefening. Vanuit de slurf moesten we schuin rechts naar de wip. Schuin links stondt echter de schutting. Als de hind de tunnel uitkomt kan hij dus kiezen. Het is dus aan de handler om er voor te zorgen dat hij het juiste toestel neemt. In principe blokkeer je de lijn naar de schutting en stuur je de hond naar de wip. Dit mooie deeltje gaf bij mijn honden geen problemen. Fox had zich echter wel vergist in de wip en schrok zich een ongeluk toen dat ding ineens in beweging kwam. Fox had dus niet echt gehoord wat ik had geroepen, maar ging puur op mijn aanwijzing. Ik zeg al expres 'wip' tegen de wip om het verschil tussen de kattenloop en de schutting aan te geven, maar als hij dat niet gehoord heeft krijgt hij natuurlijk een verassing te verwerken. Hij maakte de wip wel netjes af en deed de rest prima. De paaltjes gingen voor zijn doen niet slecht. De slurf gaf elke keer een weigering, maar bij een 2de poging ging hij dan wel. We oefenen stevig door op dit onderdeel. Ook de paaltjes moeten nog extra aandacht hebben van mij. Nog een mooie instinker was de volgende. Je komt van de schutting af en gaat in een rechte lijn door naar een sprong. De hond moet hier overheen en dan moet je hem om de sprong heen halen om naar rechts naar de volgende sprong te gaan. De hond mag uiteraard niet terug springen over die sprong. Ik had een mooie oplossing daar voor. Ik stuur de hond over de sprong loop er vervolgens recht op af om de terug sprong te blokkeren en geef met mijn arm aan dat hij door moet lopen en lok hem met die gestrekte arm om de sprong heen. Geen van mijn honden sprongen terug op deze manier. Ik had het goed verzonnen zo. Aan het eind van de les heb ik Fox nog een aantal keren door de slurf heen gestuurd. Ook heb ik hem nog een paar keer over de wip gestuurd omdat Fox na de eerste vergissing in de wip er eigenlijk niet meer overheen wilde. Ook heb ik de paaltjes nog 2 keer gedaan. Met veel aanmoediging en als afsluiter hem even lekker laten crossen als beloning heb ik de les positief afgesloten. Ik heb Fox nu ook ingeschreven voor de cursus en hem ook geinformeerd naar mijn startlicentie voor Bink. Op 11 april is er in s'Gravenzande een wedstrijd en daar wilde ik graag naar toe met Bink voor zijn eerste wedstrijd. Ik moet echter wachten met inschrijven tot ik mijn startlicentie binnen heb.

Vanmorgen was ik mega laat. Ik kwam pas tegen 10 uur mijn bed uit. Ik had dus haast en heb mezelf snel klaargemaakt voor het uitje naar het veldje. Ik heb de rescue even laten zitten. Even kijken of het verschil maakt. Ik kwam niks tegen dus dat was een mazzeltje. Wel vrat Bink weer vanalles van de grond. Zelfs zijn eigen stront wilde hij opeten. En luisteren? Ho maar.

Weer thuis de heren eten gegeven, zelf even ontbeten, de duiven gevoerd en hup richting moeders om Gabber uit te laten. Toen ik mijn fiets uit de kelder bij mijn flat had gehaald zag ik de glazenwassers bezig aan mijn kant van de flat. Balen. De heren zullen wel weer hun longen uit hun lijf brullen naar die gasten in dat hangbakkie. Ook jammer dat ik geen rescue had gegeven. Dit kon je wel een stressvolle situatie noemen voor ze. Ik dacht ook dat ik ze hoorde blaffen, maar als ik dan naar boven zou gaan kunnen ze dat misschien weer associeren met blaffen= baasje komt terug en die link wil ik ze absoluut niet geven om te voorkomen dat ze straks niet meer alleen kunnen zijn. Ik ben dus toch vertrokken.

Weer terug gekomen waren de glazenwassers klaar en was het gewoon stil in mijn huis. De heren waren ook niet gestresst of overdreven blij dat ik er weer was. Ik heb weer even wat gegeten en daarna de heren weer in de tuigen gedaan en richting moeders gegaan. Onderweg kwam ik de jonge rottweiler weer tegen. Deze wilde wel weer spelen, maar mijn heren blerden hem een aantal verwensingen toe. Ik gebood ze door te lopen, maar dat kon niet voorkomen dat ze toch uitvielen. Fox gaf weer de aanleiding en Bink blafte daarna om het hardst. Beetje jammer. Toch zijn ze een stuk minder fel als aan de halsbanden. De tuigjes geven toch een verschil qua frustraties aan de lijn. We gaan ook lekker zo door. Het bevalt me wel zo.

Vanavond weer naar mijn eigen huisje en plek maken voor een grote bak met nieuwe schildpadden. Binnenkort ga ik samen met moeders naar Noordwijk om de opvangdieren daar te brengen. Daarna heb ik weer plek om nieuwe dieren op te vangen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - do 25 feb 2010 om 16:36 
Vandaag was ik ook weer laat. Ik ben opgestaan en heb de heren eerst eten gegeven. Daarna mezelf klaar gemaakt voor het uitje en met de heren naar het veldje gegaan. Toen we weer weg gingen kwamen we Onix tegen. Uiteraard moest er weer geblaft worden naar Onix. Ook nu was Fox de aanstichter.

Weer thuis heb ik even snel wat gegeten en de duiven gedaan en een paar schildpadden gevoerd. Daarna was het al weer 11 uur en moest ik richting moeders om Gabber uit te laten.

Na de lunch naar de KB en van daaruit weer naar huis. Omdat ik wel vond dat ik iets moest doen met de heren ben ik zonder na te denken met ze naar het park gegaan. Ook heb ik ze 'gewoon' losgelaten. Uiteraard kom je dan eens een hond tegen. Als eerste 'slachtoffer' kwam ik een boerenfox tegen. Uiteraard werd er uitgebreid geslopen. Er gebeurde verder niets. Er werd stijfjes kennisgemaakt en alle honden waren gespannen. Toen de bf aan Bink wilde snuffelen schrok Bink en die sprong wat opzij. Ik reageerde met 'uhuhuh' om te voorkomen dat Bink nu agressief uit zou vallen en daarna riep ik hem meteen mee. De bf schrok ook van Bink's schrikgedrag. Bink kwam met me mee en nu was Fox nog even aan de beurt. Fox doet over het algemeen niets als hij contact heeft. Die maakt van te voren herrie. Ik liep door en riep Fox mee. Het duurde even, maar hij kwam. Daarna wilde Bink balletje gooien. Prima jongen.

Ik kwam pas een heel eind verderop de 2de hond tegen. Het was een kruising mechelaar/ chow chowreu. Heel lang geleden ben ik deze hond al eens eerder tegen gekomen. Uiteraard weer sluipen. De reu bleef staan en wachtte af. Pas toen er contact was ontdooiden alle partijen en werd er gekwispeld door de reu. Ik riep de heren mee en Bink kwam meteen. Ik gooide zijn bal weer weg. Fox werd besnuffeld en blijft dan altijd aan de grond genagelt staan. Ik heb een aantal keren geroepen en eindelijk liep hij weg bij de reu. Dat leverde Fox een koekje op toen hij bij mij aankwam.

De volgende hond was Pepper de oude drentse patrijs. Natuurlijk weer wat gesluip, maar al minder als bij de vorige 2. Er werd even gesnuffeld en daarna riep ik de heren weer mee. Het ging al steeds beter.

De volgende hond kwam achter ons te lopen. Deze x hollandse herderteef is een oude vijand van Bink. De teef is dan ook niet super sociaal. Ook een wat angstige hond die dit compenseert met een grote bek. Dat botst natuurlijk met mijn wat angstige hond met een grote bek. Bink was netjes bezig met mij en gaf dus geen problemen. Als hij wel naar haar keek riep ik hem simpel bij me om weer verder te gaan met de bal. Fox liep echter argenloos te snuffen. Ik was al een stuk verder en zag de herder in een sluiphouding staan. Fox had haar nu ook gezien en stondt in een bocht ook in een sluiphouding. Dit was een drama in de maak. Ik riep Fox mee, maar die luisterde natuurlijk niet. Fox was onzeker en gespannen, maar bleef staan zoals hij stondt. Ik riep hard 'Fox nee' en daarna 'kom op' en hij maakte zich los uit het fixeergedoe en kwam langzaam mijn kant op. De herder begon nu te blaffen naar Fox dus die versnelde iets zijn pas en kwam piepend in een ambivilente houding naast me lopen. Dit leverde hem een koekje op. De volgende hond kwam al gelijk aanlopen. Dit was een herderreu. Er werd weat geslopen. De herder durfde toen niet meer in een rechte lijn op de heren af te lopen. Ik zei tegen de heren dat ze niet mochten sluipen. Dat zeg ik over het algemeen voor de sier, maar soms werkt het ook nog. Er werd redelijk relaxt gesnuffeld en ik riep ze in het voorbij gaan direct mee. Bink kwam meteen en die kon gelijk achter zijn bal aan. Fox moest zich eerst weer wat ontdooien voordat hij in beweging kwam. Fox is zo bang dat hij verstart. Ik moet dus van goede huize komen wil ik hem zover krijgen dat hij weer in beweging kom. Fox moet weer wat vertrouwen krijgen in andere honden dat ze hem niet aan zullen vallen als hij weg loopt van ze. Ik ben van plan om weer vaker naar het park te gaan. Het was toch wel weer lekker om daar te zijn. Bink heeft er echt van genoten. Van Fox is me dat nog niet helemaal duidelijk.

Vanavond weer naar mijn eigen huisje.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - vr 26 feb 2010 om 16:23 
Vanochtend was ik redelijk op tijd uit de veren. Ik heb me klaar gemaakt voor het uitje naar het veldje en ben dan ook gegaan.

Langs de Meerzichtlaan liep een vrouw met hollandse herdermix. Fox moest natuurlijk even stoer doen en daardoor viel de herder ook even uit. Bink gaf ook nog even een weerwoord en daarna was het weer stil. Na de boodschapjes heb ik nog een paar dingetjes geoefend met Bink zoals de zit en af met doorlopen. Met handgebaar gaat dit nu goed. Het appél op afstand was weer wat schuiverig, maar toch niet super slecht. Ook het voorroepen met staan ging best goed. Daarna weer naar binnen. Ik kwam nog een oude bekende tegen en daar heb ik een hele tijd mee staan kleppen. Bink gedroeg zich voorbeeldig en liet zich regelmatig aanhalen. Daarna kwam hij steevast voor me zitten voor een koekje. Meneer weet het allemaal precies te vertellen.

Weer thuis het ontbijt geregeld en de duiven gedaan. Daarna mijn spullen gepakt om naar moeders te gaan. Moeders was thuis dus hoefde ik Gabber niet uit te laten.

Ik ben met de brommer naar de KB gegaan omdat ik nog naar het Stadshart moest voor wat filterspullen. Ik hoopte ook Carnibest te kunnen halen daar. Dat feest ging dan net weer niet door. Maandag zou het pas binnenkomen. Ik ben dus weer op de brommer gestapt en ben naar diervoeders gereden om daar het vlees te halen en gelijk ook sepia voor de schildpadden. Op de terugweg, bepakt met 10 kilo carnibest en nog een tasje vol met kluifjes, filterspullen en sepia weer terug. Bij de kruising Leidsewallen/Dorpstraat sloeg mijn brommer af. Ik probeerde hem opnieuw te starten, maar dat lukte niet. Ook de kickstarter gaf geen oplossing. Ik ben verder gelopen en heb nog een paar maal geprobeert om het ding te starten. Het was namelijk nog een heel eind lopen naar de fietsenmaker in de Vijverhoek. Bij de kerk probeerde ik nog een keer de kickstarter en zag toen pas dat de brommer benzine lekte en niet te zuinig ook. Iemand zei dat het verstandig was om niet meer te proberen te starten en 'succes ermee'. Een stukje verderop zat een Kwikfit. Ik ben daar naar binnen gelopen en heb gevraagd of ze iets konden verzinnen om de benzine op te vangen. Zij stuurde me door naar de brommerzaak 100 meter verderop. Ik daar naar toe en gevraagd of ze snel konden helpen. In de eerste instantie had de man geen haast. Ik zei dat er nogal veel benzine uitliep. De man ging toch eerst even kijken en zei iets over een milieuramp en dit is niet goed. Vertel mij wat. Er werd gauw een bakje onder gezet en een andere collega verplaatste mijn brommer met bakje naar de werkplaats. Ze bellen me als hij gemaakt is. Fijn, daar stond ik dan met mijn hele hebben en houwen in de Dorpstraat. Ik heb de carnibest op een schouder gegooid en mijn helm aan mijn hand gehangen en de losse spulletjes allemaal in 1 tasje en ben gaan lopen naar huis. Vanuit de Dorpstraat liep ik naar de Vlamingstraat en de Voorweg. Bij de KB ben ik gestopt om daar te vragen of iemand met verder naar huis kon brengen met de auto. Ik kon niet meer. Mijn huis is nog 1,2 km van de boerderij en ik had er al zo'n 2 km op zitten. Morgen zal ik wel niet kunnen lopen van de spierpijn. Gelukkig kon iemand me met de auto naar huis brengen en hoefde ik de rest ook niet meer te lopen.

Thuis heb ik de heren een vers vleesbot gegeven en heb ik wat gegeten. Daarna richting moeders met de heren. Ik heb het helemaal gehad met vandaag. Geen gekke dingen meer alstublieft, dank u wel.

Voor vanavond staat er geen actief gedoe geplant. Lekker niksen is precies waar ik aan toe ben.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - za 27 feb 2010 om 15:43 
Vannacht extreem slecht geslapen en vanochtend een nieuw record neergezet met laat uit bed komen. Het was een schokkende 5 voor 11 voordat ik uit de veren was. Ik had dus haast. Ik heb het ontbijt voor de heren uit de koelkast gehaald en ben snel in de kleren geschoten om naar het veldje te gaan. De heren waren blij met hun uitje. Weer terug heb ik mijn jas aangehouden en de heren hun vlees gegeven. Daarna radio aangezet en mijn ontbijt/lunch gepakt en naar moeders gegaan. Bij moeders heb ik ontbeten/geluncht en daarna door naar de boerderij. Daar mijn ding gedaan en daarna de brommerzaak gebeld voor mijn brommer. Die was klaar dus eerst naar huis om de fiets weg te brengen en de heren uit te laten en bij moeders te dumpen om daarna samen met moeders naar die winkel te gaan om mijn brommer op te halen. Alle benzine was eruit gelopen. Hij had wat benzine in de tank gedaan zodat ik naar de benzinepomp kon rijden op de hoek. Er ging ruim 5 euro in de tank. Het ergste van dit hele verhaal is dat ik net getankt had. Er is dus een hele tank benzine uitgelopen. De vlotter zat verstopt en sloot daardoor niet goed af. Daardoor liep hij leeg. Ook de luchtfilter is vervangen, deze was helemaal verteerd. Hij rijd nu weer als een zonnetje. Hij heeft nog niet zo goed gelopen als dat hij nu doet. Wel is 40 nog steeds 40. Qua snelheid ben ik er dus niks mee opgeschoten.

Vanavond weer terug naar mijn eigen huisje en filmpje kijken.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - zo 28 feb 2010 om 15:39 
Vandaag was ik om 10 voor 8 uit de veren. Ik heb dus enorm rustig aan kunnen doen. Eerst natuurlijk naar het veldje met de heren. Het regende hier aardig. Na de boodschapjes lekker weer naar binnen en het ontbijt geregeld. Daarna op mijn gemakkie uitgebreid de duiven gedaan. Als dank je welletje voor de goede zorgen kreeg ik van Puk een hak in mijn gezicht en van Schoffie een klap na. Lief he, duiven.

Omdat het zo regende had ik geen zin om naar het park te gaan. De heren vinden het helemaal niks om in de regen te lopen. Ik trouwens ook niet. Ik heb even achter mijn eigen PC gezeten en lekker rondgeneuzeld op internet.

Rond 11 uur naar moeders voor de lunch en van daaruit naar de boerderij. Op de boerderij werd ik weer met open vleugels ontvangen door de kalkoenen en ook de dieren in de ziekenboeg waren blij me te zien.

Rond 2 uur ben ik weer naar huis gegaan. Ik werd door schel geblaf begroet toen ik de sleutel in het slot van mijn voordeur stak. Dat is niet gebruikelijk.

Ik heb mijn was opgehangen en heb het vlees afgewogen voor de heren en ben toen met ze, door de regen, weer naar buiten en naar moeders gelopen. Onderweg kwam ik de jonge rottweiler weer tegen. En uiteraard blerden mijn heren er lustig op los. Ik nam Bink kort en nadat hij voor een 2de keer naar voren sprong en weer neer was gekomen kon ik dreigend een stap in zijn richting doen en hem strak aankijkend mededelen dat het klaar was. Bink hield meteen op. Mooi zo. Ik was in beeld. Het negeren van het uitvallen hou ik niet meer uit dus dan maar zo. Als ik het negeer dan blijven ze door razen. Als ik ze dreigend, maar rustig in hun gezicht zeg dat ze nu klaar zijn kom ik tenminste in beeld. Van rukken en trekken worden ze alleen maar feller en schreeuwen werkt ook niet omdat ik er niet bovenuit kom. Nu is het dus zo dat ik ze naar me toe trek en ze dus in hun gezicht zeg dat het klaar is. Dit maakt nu nog indruk. Nu moet ik wel zorgen dat dit indruk blijft maken en dus niet te vaak moet gebruiken en belonen als ze dan inderdaad de tegenpartij met rust laten. Wordt vervolgt.

Vanavond weer terug naar huis en even het filtertje van Lucky verschonen en water bijvullen bij de andere en het interieur weer een beetje fatsoeneren. Die beesten zijn net bulldozers en ploegen alle mooi neergezette nepplanten en andere zaken om.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - ma 01 mrt 2010 om 15:14 
Vanmorgen was ik om 10 voor 9 uit de veren. Ik heb me klaar gemaakt voor het uitje en ben naar het veldje gelopen. Het was weer uitgestorven dus konden de heren lekker hun gangetje gaan.

Na het uitje het ontbijt geregeld voor de heren en mezelf. Na het ontbijt de duiven gedaan en de schildpadden gevoerd. Nero begint weer actief te worden en ik kijk met spanning uit naar eieren die gelegd kunnen gaan worden. Dit jaar kunnen er weleens jonge schildpadjes geboren worden hier.

Rond 11 uur richting moeders om Gabber uit te laten. Gabber liep weer aardig kreupel dus heb ik het kort gehouden. Na de lunch naar de KB en daarna boodschappen doen. Met de boodschappen weer naar huis en uitpakken en wat eten. Ik had een nieuw soort kluifje gekocht voor de heren. Bink nam het zonder nadenken gulzig aan, maar Fox moest natuurlijk weer moeilijk doen. Ik legde het kluifje dus op de grond en ging verder met mijn eigen ding. Fox pakte het kluifje niet op en toen Bink de zijne ophad schoot hij met een rotvaart naar Fox om die weg te jagen bij het kluifje. Fox is te bang om hier tegenin te gaan en schoot gauw weg en Bink ging met het kluifje aan de haal. Fox was hoog beledigt dat hij van mij geen andere kreeg.

Na mijn fruithap ben ik met de heren weer naar buiten gegaan om naar moeders te gaan. Onderweg ben ik geen honden tegen gekomen.

Vanavond weer terug lopen en weer lekker niksen thuis.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - di 02 mrt 2010 om 15:53 
Ook vandaag was ik op tijd uit de veren. Bink is weer opnieuw begonnen met mij wakker maken voor 9 uur. Da's wel zo handig anders slaap ik rustig door tot 10 uur. Ik heb mezelf klaargemaakt voor het uitje en gelukkig was het rustig buiten. De heren hebben lekker kunnen struinen en op hun gemakkie hun boodschapjes gedaan.

Weer thuis volgt het gebruikelijke patroon van ontbijten, duiven verzorgen en schildpadden verzorgen. Alle bakken zijn weer gefatsoeneerd en bijgevuld. Rond 11 uur richting moeders om Gabber uit te laten en na de lunch weer naar de KB. Ik heb daar de duiven schoongemaakt. Was wel weer nodig met die kippen op de bodem. Iets na 2en ging ik weer naar huis.

Thuis even wat gegeten en daarna naar buiten met de heren. Omdat er vanavond behendigheid is heb ik de heren voor de verandering eens aan de halfslip gedaan. Ik had ook wat gelezen op een forum over hollandse herders over moeilijk gedrag naar andere honden. Er zaten daar een aantal personen tussen die hun honden geleerd hebben de hele wereld te negeren en dat de baas het leukste is en ook eventuele problemen oplost. Deze personen hebben dit wel van pup af aan gedaan en hebben nooit problemen met andere honden die ze tegen komen. Ook niet als de andere hond komt buurten en vervelend komt doen. Nu zijn mijn heren natuurlijk wat ouder dus zal het niet zo soepel lopen om dat nog aan te leren, maar het is het proberen waard. Er waren ook personen die hun hond lieten zitten tot de ander weer weg was. Ik heb daar ook een paar pogingen toe gedaan, maar het laten zitten en wachten tot de ander verder gaat werkt niet altijd. Dat heb ik al een paar keer ondervonden. De ander kan namelijk ook deze methode gebruiken en dan sta je tegenover elkaar met een zittende hond en gaat er niemand verder. Voor grotere afstanden heb ik het echter weer ingevoerd. Gisteravond liep Boyd met een buurman bij mijn flat. Ik heb de heren aan de overkant van de straat in een zit gezet en gewacht tot de buurman met Boyd een ander pad namen. Ik weet waar de buurman heen gaat met Boyd dus kon ik dit gebruiken. De heren zaten netjes met 2 keer vragen en bleven ook zitten toen Boyd uitviel. Als beloning kregen ze natuurlijk een koekje. Bink nam zijn koekje aan en stondt meteen op. Daar gaf ik commentaar op en gebood hem weer te gaan zitten. Dat ik 'goed zo' heb gezegd en dat je een koekje heb gehad betekent niet dat je weer op mag staan. Pas op mijn gesproken teken mogen ze weer in beweging komen. Uiteraard hadden de heren er wel wat moeite mee om daarna ontspannen met me mee te lopen omdat Boyd nog in zicht was. Ik heb ze 'naast' gegeven en gezorgt dat ze niet anders konden dat dit op te volgen door de lijnen kort te houden. We hebben weer een doel dus we kunnen weer serieus aan de slag met hier op te trainen.

Als mijn heren niet gezellig kunnen zijn met andere honden dan leren we ze maar dat ze er niks mee hoeven te doen tenzij ik zeg dat ze contact mogen maken. Soms kunnen ze wel met een andere hond opschieten dan wil ik ze toch echt niet verbieden om toch eens een keer lol te hebben met een andere hond. Voorlopig doen we dit echter niet tot ik ze heb geleerd dat ze een andere hond moeten negeren. Tot die tijd zal ik ook zo veel mogelijk moeten voorkomen dat ze uitvallen en dus terugvallen in hun oude gewoonte. Dat is nog het moeilijkste van het hele gebeuren.

Vamiddag ging ik met de heren naar buiten aan de halfslip. Met behendigheid is het namelijk makkelijker om die af en om te doen dan halsbandjes met zo'n clicksluiting. Omdat de riemen op de grond liggen zitten die sluitingen vaak vol met zand en ander materiaal en dan sluiten ze vaak niet goed meer. Met de halfslip heb je daar geen last van was mijn idee. Vanavond weet ik of het inderdaad handiger is.

Op het veldje was de man met het bange teckeltje balletje aan het gooien. Het hondje blaft daar erg bij dus dat was heel erg interessant voor de heren. Er werd dan ook flink aan de lijnen getrokken. Buiten heb ik ze met enig streng toespreken de goede kant op gekregen en bij de oversteek heb ik heel dapper om een 'naast' gevraagd. Uiteraard werd daar geen gehoor aan gegeven. Ik gaf dus een correctie en gaf ze opnieuw 'naast'. Ik was in beeld en ze liepen nu redelijk naast me zonder te trekken. Ik kan nu nog lang niet verwachten dat ze het perfect opvolgen. Ze hebben zolang hun gang mogen gaan dat ik de puntjes eerst van ver moet gaan halen voordat ik ze op de i kan zetten. Uiteraard heb ik ze met een vrolijke stem beloond en aan de overkant vrij gegeven zodat ze konden snuffen en plassen. 'Vrij' kennen ze overigens nog wel erg goed.

De volgende hindernis was prachtig. Een kat op de vensterbank bij het Savelsbos. Fox had hem gezien. Fox kwam links naast me lopen en begon zich op te pompen en te snuiven en te doen. Bink zocht zich wezeloos naar datgene van de opwinding, maar omdat de kat nu stil zat keek Bink er overheen. Bink zocht ook naar een andere hond en keek ver vooruit terwijl de kat rechts naast hem op die vensterbank zat. Fox bleef met een slappe lijn naast me lopen, maar bleef snuiven, had een hanekam van voor tot achter en een staart die bijna haaks op zijn ruglijn stondt. Bink heeft de kat niet gezien. Omdat Fox 'netjes' mee liep en verder stil bleef heb ik er voor gekozen om hem niet te corrigeren. Wel probeerde ik voorzichtig of hij misschien zijn gesnuif en gedoe wilde staken door rustig te zeggen dat hij op moest houden. Ik heb dit 2 keer rustig medegedeeld, maar helaas. Hij keek dan wel naar me op en ik had dus ook zijn aandacht, maar hij bleef erg opgefokt. Toch vind ik dat ik in dit stadium niet mag klagen. Hij liep netjes met slappe lijn naast me, keek ook nog naar me als ik wat zei en viel niet uit. Als het nu altijd zo gaat dan kan ik aan het snuiven gaan werken. Als ik Bink nu kan leren dat hij naast moet komen lopen als Fox begint te snuiven dan heb ik 2 netjes meelopende honden in moeilijke situaties. Zou mooi zijn toch? Dan mag Fox van mij blijven snuiven tot hij er bij neervalt. Daar denken we nog even over na.

Verderop kwam ik nog een heftig uitvallend hondje tegen. Bink wilde daar vol tegenin gaan. Hij sprong naar voren en op het moment dat de lijn strak komt te staan zeg ik rustig 'nee nee nee nee, kom maar gewoon mee'. Bink viel niet uit en keek zelfs even naar me op. Gelijk na zijn koekje was echter het hondje weer erg interessant. Het bleef wel stil. Fox deed net of het hondje niet bestond. Heel fijn zo. De rest van de weg kozen de heren er voor om naast me te komen lopen en koekjes te scoren. Uiteraard heb ik ze helemaal ziek gevoerd tot we bij moeders aan waren gekomen. Die vloedgolf aan beloningen bouwen we later weer af.

Vanavond behendigheid.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - wo 03 mrt 2010 om 16:43 
Gisteravond was het schitterend weer om behendigheid te lopen. Ik kwam in het parkje aan bij de KC en zag een witte herder rondrennen met een klein wit maltezerachtig hondje achter hem aan lopend. Dit waren beide honden die geacht werden om met de baas te trainen. Ik liet Bink gewoon los. Als die herder kwam buurten was het beter als Bink niet aan de lijn zat. Binky zat net lekker te kleien toen de herder daadwerkelijk kwam buurten. Bink kon dit uiteraard niet waarderen en toen de laatste keutel gevallen was haalde hij direct uit naar de herder. Die accepteerde de snauwpartij gelukkig en ik gaf Bink ondertussen een brul dat hij op moest houden en mee moest komen. Kort daarna ging de herder zitten kleien. Ik riep Bink mee en liep door. Fox hield ik aan de lijn. Dat doe ik altijd daar. De herder kwam na zijn kleipartij nu bij Fox kijken. De eigenaresse had inmiddels geen stem meer over. Ik kon de herder bij zijn halsband pakken en droeg hem over aan zijn bazin. Daarna ben ik verder gelopen met de heren. Vlak bij de kantine heb ik Bink weer aangelijnd. Er liep iemand met een stafford daar en ik had geen zin in een confrontatie met die hond. Fox besloop de volgende hond die er in de buurt stondt. Ik gaf Fox een waarschuwing en trok hem mee zodat hij normaal ging lopen. Ik heb de heren langs de honden geloodst en ben de kantine ingegaan. Ook daar heb ik ze langs alle honden geloodst en water getankt voor tijdens de les.

De opkomst voor de les was vrij groot we waren met 6 honden. Ik had nu redelijk de tijd om uit te hijgen tussen de heren. We hadden als eerste parcous een moeilijke opstelling. Bij de schutting lag namelijk ook een tunnel. Deze lag heel mooi zodat er aan beide kanten van de opgang van de schutting een tunnelopening lag. Als je aan kwam rennen had de hond de keuze uit 3 zaken. Een tunnel, de schutting, een tunnel. Het was de bedoeling dat de hond over de schutting ging. eerst was Bink aan de beurt. Bink ging prachtig aan de rechterkant de tunnel in. Dus nog een poging. Nu ging Bink prachtig aan de linkerkant door de tunnel ondanks dat ik hem nog had uitgelegd wat het verschil tusen 'door' en 'over' was. Iedereen lag dan ook in een deuk. Met poging 3 ging hij dan toch over de schutting en de rest van het rondje ging dan ook prima. Ook de anderen hadden moeite met deze opstelling. Foxie ging echter vlekkenloos over de schutting. Voor mij dus duidelijk dat ik geen Russisch spreek tegen mijn honden. Met rondje 2 voor Bink dook hij weer rechts naar de tunnel met een 'nee' kon ik voorkomen dat hij de tunnel inging en met een vriendelijk hier en een duidelijke 'deze moet je hebben' ging Bink dan toch over de schutting. Met Fox ging het 2de rondje ook meteen goed.

Het volgende rondje kun je natuurlijk wel raden. De honden moesten aan de rechterkant de tunnel in. Met Bink kreeg ik hem er in 1 keer doorheen, maar hij liep langzaam. Fox vond mijn houding te dreigend en kwam dus langzaam aangelopen en liet zich de tunnel in dirigeren, daarna was hij weer blij en crostte het rondje door. Ik weet de problemen toen ook aan mijn houding en paste deze aan. Bink ging nu enthousiast de tunnel in en ook Fox kwam met een aardig gangetje over de sprong en de tunnel in.

Na het wisselen van het parcour hadden we de volgende leuke opstelling. Een sprong, terughalen naar de slurf en daar meteen achteraan de wip. Voor Fox was de slurf het grootste probleem. de wip gaat wel. Fox ging echter zonder problemen de slurf door. Uiteraard liep hij wat traag, maar hij ging wel in 1 keer er doorheen. De wip ging perfect. Ook Bink deed de wip erg goed. Hij rende er zo hard op en remde pas af toen ik mijn hand op stak vlak voor het kantelpunt. Ik begeleid de heren met handgebaren bij de wip. Bij het kantelpunt steek ik mijn hand op en als de wip gekantelt is wijs ik ze op het raakvlak. Op de wip heb ik dan ook nooit een fout, tenzij ze niet op mijn handgebaar voor 'ho' reageren. Dan klapt de wip ineens hard om en springen ze eraf. daarna zijn ze natuurlijk ook weer bang voor de wip. De kattenloop was geen punt en ook de band ging goed. Met een ander rondje waar je elke keer je hond om een sprong heen moest halen en dan over de volgende sturen. Dit ging met Bink prima, maar Fox trok zijn eigen rechte lijnen en dwarrelde dan over de verkeerde sprongen. Fox moet nog wat beter gaan luisteren naar wat ik zeg, maar het gaat al een stuk beter als in het begin.

Na de les ben ik direct naar huis gegaan. Thuis heb ik nog even op de bank gezeten en ben daarna naar mijn bed gegaan.

Vanmorgen was ik rond 9 uur uit de veren. Ik heb mezelf klaar gemaakt voor het ochtenduitje. Ik heb de heren aan de halfslip gedaan. Ik probeer ze weer naast me te laten lopen met naar buiten gaan. Buiten bij de bosjes gaf ik ze vrij om te plassen. De heren stonden lekker te vlaggen toen de vrouw met de 3 shelties aanlopen. Bink was al uitgelekt, maar bleef wel in dezelfde houding staan. De shelties zetten het uiteraard op een blaffen. Ik zei tegen de heren dat ze gewoon rustig moesten blijven. De vrouw van de shelties liep schuin voorlangs op een straatbreedte afstand. Normaal is dat al binnen blerafstand voor mijn heren, zeker als ze aangeblaft worden door de tegenpartij. Bink keek naar de shelties kwam in beweging en liep een stukje in de richting van de shelties. Ik zei rustig 'doe maar niet he' en hij draaide zich om en kwam voor me zitten terwijl de shelties nog steeds aan het bleren waren. Ik heb Bink helemaal de hemel ingeprezen. Ik gaf hem een koekje en onmiddelijk draaide hij zich weer naar de shelties. ik zei rustig 'nee' en hij draaide zich weer naar mij. Onmiddelijk weer 'goed zo' en een koekje d'r in. Daarna was de afstand te groot om nog moeite voor te doen. Ik gaf ze het sein dat ze konden lopen en liep verder. Net voorbij de hoek kwam net Onyx aanlopen. Nu gebood ik ze om te gaan zitten en te blijven zitten tot Onyx voorlangs gepasseerd was. De heren wilden niet echt gaan zitten en ik tikte even tegen hun achterhand om hun geconcentreerde fixatie te doorbreken en gaf ze opnieuw een 'zit'. Daarna de 'blijf' en nu zien dat ze ook daadwerkelijk blijven zitten. Dat was natuurlijk erg moeilijk. Zeker toen ze hun koekje hadden gehad. Ik moest ze dus weer opnieuw laten zitten daarna. Pas toen de heren volledig ontdooit waren ben ik weer in beweging gekomen om verder naar het veldje te lopen. Op het veldje hebben ze lekker hun gang kunnen gaan.

Weer thuis uiteraard het ontbijt en de duiven gedaan. Ook de schildpadden hebben weer een lekker maaltje gehad in de vorm van spiering, pinkies en zoetwatergarnaaltjes.

Rond 11 uur weer richting moeders. De schilder was weer bezig dus vanmiddag hebben weer een hoop gegrom en geblaf bij moeders als ik daar ben met de heren. Na mijn lunch weer naar de boerderij en daarna weer naar huis. Thuis moest ik nog stofzuigen en een bak inrichten voor een nieuwe schildpad die vanavond gebracht wordt. Toen ik daar mee klaar was heb ik de heren weer in de touwen gezet en ben ik weer richting moeders gegaan. Het laatste stukje had ik Bink weer losgelaten. Bink was net achter zijn bal aangegaan toen er een man met geleidehond aankwam. Ai, dit kon weleens een ramp worden. Bink stondt met zijn bal in zijn bek oog in oog met de labradorteef. Ik kreeg het voor elkaar om Bink met bal terug te roepen en te belonen voor het afgeven van de bal. Wel pakte ik hem meteen aan zijn halsband vast. Als hij de bal afgegeven heeft en zijn koekje ontvangen dan knalt hij alsnog naar die hond toe. Fox had ik kort en Bink vast aan de halsband. Uiteraard moest die man langs mij dus ging ik even opzij met de heren. Fox begon te snuiven en ik gaf een 'nee'. Bink hing zichzelf op, maar bleef wel stil. Toen de man met hond voorbij was heb ik gewacht met loslaten tot Bink weer met zijn kop bij mij en mijn bal was. Daarna ben ik verder gegaan met balletje gooien.

Bij moeders eerst het gebruikelijke geklier met de schilder al wordt het nu wel zo langzamerhand minder. Bink is nog steeds erg moeilijk en gaat constant bij de man rondhangen en snuffelen. Bij oogcontact of plotselinge bewegingen begint het gegrom weer. Ook dat werd langzaam minder. Toen de andere schilder aanbelde begon natuurlijk de heksenketel pas echt. Bink sprong uiteraard grommend op, maar was gemiddeld genomen een stuk vriendelijker als eerst. Misschien komt het toch nog goed met die kabouter en visite.

Vanavond wordt er natuurlijk een schildpad gebracht. Ik neem de heren gewoon mee en kijk even wat er gebeurd. Als Bink lastig wordt kan ik hem altijd nog aanlijnen of muilkorven. Ze moeten nu maar eens leren dat ik bepaal wie of wat er over de vloer komt. En ook wat ze wel en niet mogen doen bij de visite.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - do 04 mrt 2010 om 16:07 
Gisteravond is dus de nieuwe schildpad gebracht. Ze hadden ook hun dochtertje van zo'n 6 jaar meegenomen. Ik heb Bink dus maar even aangelijnd. Omdat ik toch beide handen nodig had heb ik de heren als afleiding een lekkere kluif gegeven terwijl de visite er nog was. De heren verdwenen met hun kluiven op de stoelen en ik heb ze niet meer gehoord. Toen Bink uitgekloven was reageerde hij vriendelijk naar de visite inclusief naar het meisje. Ik heb Bink toen losgelaten. Bink was wel aanwezig, maar niet grommerig of dreigend aanwezig. Hij liet zich door de volwassenen ook gewoon aaien. Ik heb het meisje wel gezegd dat ze dat zelf beter niet kon doen. Wel heb ik haar een koekje laten geven. Met weggaan ging het hartstikke goed en ondanks het lopen en dat het kind opgetilt was bleef het stil. De truc met een lekkere kluif geven heeft dus een goede invloed op het accepteren van visite. Die houden we erin.

Vanmorgen was ik rond 9 uur uit de veren en heb ik mezelf klaar gemaakt voor het uitje. Het was heerlijk rustig dus konden de heren lekker struinen. Thuis het ontbijt en de duiven gedaan en daarna achter de computer thuis. De nieuwe schildpad is een Trachemys, maar welke soort Trachemys is mij niet duidelijk. De mensen hadden hem 8 jaar geleden als kleintje gekocht in een dierenwinkel in Spanje. Hij is altijd erg donker geweest. Ik ben nu aan het rondvragen of iemand weet welke soort het precies is. Zelf kwam ik er niet uit met google. Ik zoek ook nog een leuke Spaanse naam voor deze mannelijke schildpad.

Tussen de middag weer met Gabber uitgeweest en mijn lunch weggewerkt. Daarna naar de boerderij. Daar heb ik weer uitgebreid mijn ding gedaan en daarna ben ik weer naar huis gegaan. Ik heb een zooi foto's gemaakt van de nieuwe schildpad en deze op het schildpaddenforum neergezet voor hulp bij de indentificatie. Daarna lekker met de heren naar buiten. Ik ben geen honden tegen gekomen.

Vanavond weer terug naar huis en lekker niksen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - vr 05 mrt 2010 om 15:07 
Vanmorgen werd ik rond 10 voor 9 wakker gemaakt door een poot van Bink op mijn schouder. Na deze vriendelijke poot ging hij van bed af en schuin voor de deur staan. Hij kwispelt dan met zijn staart die dan tegen de deur bonkt en maakt daar een soort gromgeluidje bij. Reageer ik daar niet op dan kwispelt hij wat harder en ook het gromgeluidje wordt luider tot een gromblaf aan toe. Ben ik dan zo stom om hem te negeren gaat dit over in blaffen. Bink kan het zo mooi vertellen.

Ik ben dus na 2 keer het gromgeluidje maar in actie gekomen en opgestaan. Ik heb me klaar gemaakt voor een tochtje naar het veldje. Ik ben nog steeds bezig om de heren weer onder appél te krijgen en dit gaat langzaam wat beter. Op het veldje aangekomen liep de mevrouw met Timo langs de Meerzichtlaan. Ik liet eerst Bink los die met een rotvaart in de richting van Timo vloog. Later boog hij wat af om toch eerst even te vlaggen. Fox liet ik los en die gaf meteen een uitvalwoef en rende ook in een rechte lijn naar Timo. Ik brulde tegen Fox dat hij zijn kop moest houden. Het bleef ook bij die ene woef. Daarna gingen ze beide hun eigen gang.

De mevrouw van Timo kwam langs het veldje lopen. Fox stondt op het pad en kon Timo dan ook aan zien komen. Ik riep Fox bij me en die kwam gewoon. Da's ook voor het eerst. Fox rende langs me heen en ging de helling af richting slootkant en ging daar stoer markeren en stoer nakrabben. Bink was helemaal met mij bezig. Ik hield hem zoet met het opgooien van koekjes. Hij merkte Timo wel op en keek ook na het vangen van een koekje meteen in zijn richting. Ik zei dan snel 'Bink' en als hij keek gooide ik weer een koekje op. Werkte prima. Fox kon Timo ook makkelijk zien, maar ging er niet naar toe. Hij bleef geinteresseerd staan kijken naar Timo, maar geen gepats, gesnuif of ander gedoe. Hartstikke goed van 'die bruine'.

Weer thuis het ontbijt geregeld en daarna de duiven gedaan. Rond half 11 even naar C1000 geweest en daarna naar moeders om Gabber uit te laten. Omdat deze weer vrij kreupel was heb ik het weer kort gehouden.

Na de lunch naar de KB. Op de KB mijn ding weer gedaan. Ook heb ik even naar het gewonde Chinese dwergkwarteltje gekeken die ik gisteren in de ziekenboeg had gezet. In de 'afstandsvoliere' zaten 4 dwergkwarteltjes en 1 Japanse kwartelhaan. De Japanse kwartel is veel groter en haantjes onder elkaar zijn niet gezellig. Chinese en japnse kwartels moet je eigenlijk ook niet bij elkaar zetten, maar soms kan het gewoon niet anders. Omdat de japanse kwartel ook de resterende 3 kwarteltjes te lijf ging heb ik besloten om de Japanner mee te nemen naar huis. In de duivenkamer kan hij er nog wel bij. Ook als de duiven later in de voliere gaan kan hij er nog bij. Nu blijven de Chinese dwergjes tenminste heel. Als de 4de weer genezen is zetten we hem weer bij de rest. Ik hoop dat de Japanner snel went aan mij en dat hij wat tammer wordt. Japanners kunnen heel tam worden. De duiven moeten ook even wennen aan die nieuwe vogel. Ze vinden hem eng.

Na wat gegeten te hebben ben ik weer met de heren richting moeders gegaan. Het laatste stukje heb ik lekker balletje gegooid met Bink en bij moeders voor de flat heb ik Fox los laten lopen met de riem achter zich aan slepend. Uiteraard nam hij het ervan en heb ik flink moeten roepen voordat hij mee naar binnen kwam.

Vanavond weer met een flinke omweg terug naar huis.

Morgenochtend is er weer luisterles voor Bink.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - za 06 mrt 2010 om 15:51 
Vannacht slecht geslapen vanwege de bulderende wind. Ik werd rond half 4 weer eens wakker en heb na een kwartier de balkondeur maar dichtgedaan. Ik kon niet in slaap komen door die herrie. Toen de deur dicht was viel ik vrij vlot weer in slaap. Om 8 uur ging de wekker en ik schrok me een rolberoerte van dat ding. Het duurde ook nog even voordat ik in staat was om in beweging te komen om dat ding uit te zetten. Ik ben opgestaan en heb mezelf klaar gemaakt voor het uitje en ben naar het veldje gegaan. Daar hebben de heren weer even hun pootjes kunnen strekken en daarna weer naar binnen voor het ontbijt.

Na het ontbijt eerst de schildpadden gevoerd. Daarna de duivenkamer in om daar de beestjes te verzorgen en daarna even tijd voor mezelf. Rond kwart over 10 ben ik met de heren naar moeders gegaan.

Rond kwart voor 11 weer weg met Bink om naar de KC te gaan. We hebben deze les voornamelijk volgwerk gedaan. We moeten allemaal weer terug naar de basis. Ook Bink's volgwerk was ver beneden niveau. Helaas is het met Bink zo dat hij veel volgen niet leuk vindt en dan nog slechter gaat volgen. Toch gaan we de komende tijd hier aan meer aan werken. Volgen is namelijk een belangrijke oefening tijdens het examen. Ook het af en blijven uit zicht zal veel van mijn aandacht nodig hebben. Hij blijft echt niet liggen als ik uit beeld ben. Wat ook ergelijk was was het zit en doorlopen. Meneer ging steevast liggen als ik zit zei en doorliep. het terug plaats deed hij op 15 meter prima. Hij zocht wel naar zijn riem waardoor ik een extra af moest brullen, maar hij ging toen wel ter plekke liggen. Apporteren ging goed. Hij moet wel iets dichterbij komen zitten voor de mooierigheid. Ik weet nu in ieder geval weer waar ik aan moet werken en dit is een heleboel.

Vanavond weer naar huis met het gespuis. We gaan tijdens het wandelen het volgen weer oefenen met beide heren. We gaan weer terug naar de basis. Volgen doen ze gewoon op straat namelijk echt niet meer. Je kan echt merken dat ik er een tijdje niks aan gedaan heb.

Vanavond moet ik ook nog een was ophangen en Lucky schoonmaken.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - zo 07 mrt 2010 om 15:18 
Vanmorgen was ik op tijd uit de veren en heb ik me weer klaar gemaakt voor een uitje naar het veldje. Het was wel erg koud buiten. Gelukkig was het rustig en konden de heren lekker rondstruinen.

Na hun boodschapjes weer naar binnen en het ontbijt regelen. Daarna heb ik op mijn gemakkie de duiven verzorgt. Ik heb nog even achter mijn eigen PC gezeten en daarna ben ik richting moeders gegaan. Na de lunch uiteraard weer naar de boerderij en daar de dieren gedaan.

Weer thuis even wat gegeten en met de heren naar buiten. Ik ben geen honden tegen gekomen en het laatste stuk heb ik weer balletje gegooid met Bink. Bij moeders voor de flat heeft Fox ook los gelopen om achter de koekjes aan te kunnen rennen.

Vanavond weer met een omweg terug. Als het rustig is kunnen beide heren wel los lopen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - ma 08 mrt 2010 om 15:36 
Gisteravond heb ik een rondje gelopen met de heren waarbij ik ze beide los had lopen. Ik moest 1 keer rechtsomkeert maken toen er een andere hond in beeld kwam. Aangezien we anders frontaal op die hond af zouden lopen koos ik een andere route. Ik was wel bang dat de heren de weg op zouden lopen, maar dat deden ze niet. Ik hield ze ook scherp in de gaten en als er een auto aankwam riep ik ze bij me. Toch vond ik het niet prettig lopen. We nemen voortaan wel een route door de wijk waar geen wegen direct naast lopen. Je zal maar net zien dat er kat voor ze de weg op schiet en zij er achteraan als er net een auto aankomt.

Vanmorgen zat er weer niet veel opschieten in mij. Ik ben om 9 uur opgestaan en ben met de heren naar het veldje geweest. Dit ging zonder kleerscheuren.

Na mijn andere ochtendtaken weer richting moeders om Gabber uit te laten. Die liep nog steeds aardig kreupel dus heb ik het weer kort gehouden.
Op de boerderij ook mijn ding gedaan en daarna boodschappen gedaan. Thuis de boodschappen opgeruimd en even wat gegeten en toen weer met de heren naar buiten.

Na de eerste ingang van het savelsbos heb ik Bink losgelaten. Bij de 2de ingang van het Savelsbos kwamen er 2 loslopend bouviers in beeld. Deze liepen wel ruim bij ons vandaan. Ik liet Bink ook gewoon rond lopen. Bink had geen interesse in de bouviers. Fox uiteraard wel. Die verdween met zijn kop naar die honden. Ik trok hem elke keer dat hij weer met zijn gedachte afdwaalde mee en zei hem dan door te lopen en ze met rust te laten. Nog steeds erg moeilijk voor hem. Daarom loopt Fox ook niet vaak los in de wijk. Die hoort of ziet me niet meer als hij andere honden ziet en knalt er vaak ook met veel kabaal naar toe. Ik hou hem veel liever aan de lijn. Loopt hij wel los dan maak ik ruim op tijd rechtsomkeert. Ben ik een keer te laat dan een schietgebedje dat de andere hond het goed opvat. Het wordt weer tijd dat ik naar het park ga met ze zodat ze beide redelijk relaxt los kunnen lopen. In de wijk kom je eerder een ongezellige hond tegen dan in het park. Ook loop ik dan een stuk relaxter.

Vanavond weer met een omweg terug en thuis wat rommelen.

grt Manja

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15 

Reageer!