Binky uit Breda - Topic 4 - 
Er zijn 364 reacties in dit topic en dit topic is 13995 keer bekeken.

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15 

manja (Opper Keffer) - di 09 mrt 2010 om 15:58 
Gisteravond heb ik een alternatief rondje gelopen met de heren los. Ik heb nu wat minder langs wegen gelopen, maar toch vond ik het weer niet prettig lopen. Vooral Fox luistert erg slecht. Als die ergens staat te snuffen kan ik roepen tot ik een ons weeg. Het loslopen in de wijk schaffen we dus maar weer af. Eerst beter getraind zijn en dan misschien nog een poging, maar nu nog even niet.

Vanmorgen was ik rond 9 uur uit de veren en heb ik me klaar gemaakt voor het ochtenduitje op het veldje. Dit verliep probleemloos.

Thuis uiteraard het ontbijt en de duiven weer verzorgt. Daarna heb ik eindelijk Lucky's bak verschoond. Het is een karweitje van een kwartier, maar soms kan ik me er echt niet toe aanzetten. Gelukkig zijn al mijn bakken voorzien van een filtertje dus is de waterkwaliteit nog wel goed. Alleen die lelijke algaanslag op glas blijft zitten. Nu is die weer weggepoetst en ziet het er weer tiptop uit. Morgen de jonge geelwang even verzorgen. Daar moet de filter van schoongemaakt worden en de losse zooi uit de bak gevist. Dan ziet die bak er ook weer prima uit. Donderdag komen er weer 2 nieuwe schildpadden binnen.

Rond kwart voor 11 ben ik richting moeders gegaan om Gabber uit te laten en te lunchen. Daarna naar de boerderij en daarna weer naar huis. Ik heb daar wat gegeten en toen mijn spullen gepakt en met de heren naar het park gegaan.

In het park was het vrij rustig. Ik heb uitgebreid balletje gegooid met Bink. Uiteraard zijn we ook wat honden tegen gekomen. De eerste was de chow/herder mix en dit ging fout. Bink schoot ineens met ontblote tanden en gegrom naar hem toe. Ik zei gelijk 'hehehe'. De man van de reu zei meteen dat hij niks deed. Ik reageerde daarop door aan te geven dat ik vond dat Bink wel normaal moest doen. Ik heb er geen problemen mee dat er kennis gemaakt wordt, maar dat moet wel netjes en niet op deze manier. Na Bink's machogedrag werd er redelijk normaal gesnuffelt. Alleen als de reu terug wilde snuffen schoten de zenuwtrekken weer op Bink's lippen. Ik riep hem er dan ook tussenuit voordat hij ineens uit zou halen. Het zat er aan te komen en ik wil niet dat Bink uithaalt naar een normaal snuffelende hond. Ik ben van mening dat als Bink niet besnuffelt wil worden hij het ook niet op moet zoeken. Helaas heb ik dat nog niet aan zijn verstand kunnen peuteren.

De volgende honden ging best goed. Zo nu en dan dan nog wel dat vervelende gesluip, maar ook een aantal keren niet. Het mooiste was het moment dat er een drukke labmix op Bink afdenderde en Bink zich schrap zette om die op te vangen. Ik zei tegen Bink dat hij er niet op in moest gaan en mee moest komen. En zowaar.... hij kwam mee. De labmix schatte Bink's houding trouwens ook goed in en zette niet door. Fox was bang voor de 2 drukke labmixen op het strandje dus die liep een stukje om. Die is dus ook nog geen spat veranderd.

De terugweg heb ik ze veel laten volgen en heb ik er ook veel koekjes in gestopt als beloning. alleen met andere honden in beeld is er weinig contact en dus ook weinig beloningen.

Vanavond is er behendigheid. Ik heb er weer zin in en hoop dat de heren niet te moe zijn.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - wo 10 mrt 2010 om 16:34    
Gisteravond was het weer lekker weer om te trainen. We begonnen met een leuk parcourtje. Eerst even warm lopen en dan starten met 8 hindernissen. De paaltjes zaten in dit parcours. Daar hebben beide heertjes nog wat moeite mee. Fox snapt het hele principe nog niet en Bink heeft moeite met de insteek. Daarna gaat het wel aardig, maar nog niet echt snel. Een paal overslaan komt bij Bink eigenlijk niet meer voor.
Ik startte met Bink weer als eerste. Een van de moeilijkheden was de combinatie van uitgang tunnel en dan met een bochtje naar de vlak naast de uitgang staande opgang van de kattenloop. Bink ging dan ook weer terug de tunnel in de eerste keer. De 2de poging ging hij tussen de oploop en de tunnel in staan. Van daar sprong hij dan toch nog op de kattenloop. Het verdiende geen schoonheidsprijs, maar het was gelukt. De rest ging zoals gewoonlijk, gewoon goed en met enthousiastme. Precies als ik het graag zie.

Met Fox gaat het uiteraard wat anders omdat hij veel sneller is en ook vooruit gaat. Ik loop wat meer achter hem aan dan gelijk op. Fox had totaal geen moeite met de tunnel/kattenloop combi. Hij deed in 1 keer wat ik vroeg. Fox en de paaltjes ging nog wat stroef. Ik had nog een koekje in mijn hand en lokte hem door de paaltjes heen. Insteken gaat goed, maar het weer terughalen is wat moeilijk. Fox heeft nog wat de neiging om dan met zijn kop naar de rest van het parcours te kijken. Hij loopt dan vaak een paal te ver door.

Na 2 keer dit rondje te hebben gelopen gingen we verder met het 2de deel van het 17 hindernissen tellende parcours. Dit ging wat minder geweldig omdat de hoek met de breedtesprong wat vreemd was. Bink liep er dan ook gewoon langs en Fox denderde tussen de palen door schuin over de breedtesprong. Het parcours werd wat aangepast zodat er een wat logischere lijn in zat, maar beide heren bleven blunderen op dit punt. Na verloop van de hoeveelheid oefening op de paaltjes ging Fox steeds sneller er doorheen. Hij dwaalde ook niet meer af naar de rest van het parcours en was echt met de paaltjes bezig. Als hij het helemaal goed snapt gaat hij ,denk ik, met een border colliegang door die dingen heen.

Na de wissel hadden we speciaal voor mij en Fox de slurf in het parcours. Ook de wip en de schutting zaten hierin. Ook was de oefening van 3 sprongen erin gezet waarbij de hond steeds aan de rechterkant van de sprong er overheen moet springen. Deze stonden nog wel vrij schuin, maar je moest de hond toch terug halen en dan opnieuw van rechts naar links over de sprong sturen. Een paar weken terug hebben Eric en ik op een eenzame les in de stromende regen dit getraind. Nu was het dus kijken of de heren het nog wisten. Bink verprutste het uiteraard de eerste keer door bij de 2de sprong er van links naar rechts overheen te springen. Ik ben terug gegaan naar de eerste sprong van de 3 en heb hem opnieuw de opdracht 'in' gegeven. Nu ging het goed. Bij Fox was het eerst spannend met de slurf. Eerst een hoogte sprong en daarna de slurf en dan terughalen en naar de wip. Voor Fox het moeilijkste van het parcours. Ik zette hem neer en hij kon recht de slurf inkijken. Ik gaf hem het startsein en daarna 'door'. Hij ging in 1 keer in draf de slurf in. Daarna klapte ik als aanmoediging in mijn handen met 'go go go' tijdens zijn tocht door de slurf. Zodra zijn neus verschijnt juich ik vrolijk en neem hem mee naar de volgende hindernis. Deze keer was het de wip. Hij nam deze nu rustig en ook het kantelen en de afloop gingen prachtig. Totaal geen probleem voor meneer. Ook de 3 sprongen waren totaal geen probleem. Fox wist nog precies wat 'in' inhield.

Het 2de rondje verwachtte ik van Fox een weigering voor de slurf, maar nee. Hij ging er zonder inhouden doorheen. Uiteraard wel met de gebruikelijke aanmoedigingen en het gejuich als hij eruit komt. Dat houden we er gewoon in.
Bink had trouwens wel moeite met de 2de keer de slurf. Hij ging er normaal in, maar deed erg moeilijk met eruit komen. Hij was helemaal plat op zijn buik door het ding gekropen. De rest ging nu wel prachtig. Ik heb weinig te klagen over de avond. In het eerste parcours sloeg Fox wel 2 keer dicht en werd ik ongeduldig toen hij niet wilde komen. Dat heb ik eerst van me afgeschud en ben rustig naar hem toe gelopen heb mijn hand achter zijn kop geplaatst en hem zachtjes in de richting geduwd waar hij het parcours uit was gelopen. Ik had teveel druk op hem gelegd waardoor hij dicht sloeg. Ik moest eerst even laten zien dat ik niet kwaad was en daarna ging het weer de goede kant op. Beide heren hebben het heel goed gedaan.

Vanmorgen was ik rond 9 uur uit de veren en ben ik uiteraard eerst weer naar het veldje gegaan. Ik had gisteren mijn voeten kapot gelopen tijdens de wandeling in het park. De achterkant van mijn schoenen zijn kapot en ook mijn sokken waren daardoor kapot gegaan. Daarna heeft die kapotte achterkant lekker over mijn huid geschuurd en toen ik na een uur lopen bij moeders was aangekomen was mijn huid dus kapot. Links was erger dan rechts. Links lag ook open, rechts niet. Ik had al hele sokken aangetrokken, maar vanmorgen tijdens het korte uit naar het veldje heb ik beide voeten weer kapot gelopen. Echt lekker lopen deed ik dus niet.

Weer thuis even de schade bekeken en inderdaad op beide sokken een mooie bloedvlek. Dat wordt geen lange wandeling vandaag. Thuis het ontbijt geregeld en de schildpadden voorzien van wat smuldier. Daarna de duiven even gedaan en door naar moeders om Gabber uit te laten. Ik heb een kort rondje gelopen. Dit was een marteling voor mijn voeten. Bij moeders heb ik dus tape opgezocht en over het kapotte deel van mijn schoenen geplakt om het schuren te verminderen. Helaas werkte het niet echt. Op de boerderij liep ik dus ook niet lekker. Fietsen ging gelukkig wel.

Weer thuis moest ik de filter van mijn grote schildpaddenkoppel verschonen. Staan geeft gelukkig ook geen problemen. Nadat ik de filter verschoond had moest ik toch met de heren naar buiten en richting moeders. Ik heb mijn voeten zo ver mogelijk naar voren geschoven in mijn schoenen om de druk van de achterkant af te halen. Dit werkte redelijk en ik heb redelijk normaal kunnen lopen. We liepen wel achter een kat aan. Pas toen ik de kat inhaalde ontdekte de kat dat ik er liep met mijn honden. Ik had de heren 'naast' gegeven, maar echt mooi naast lopen deden ze uiteraard niet. Ik hield de lijnen kort zodat ze met geen mogelijkheid bij de kat konden komen en ook geen centimeter voor me konden komen. Fox liep met slappe lijn mee. Bink hing zichzelf op. Op het moment van passeren schrok de kat zich een ongeluk en zette meteen een hoge rug op. Bink begon met uitvallen. Ik zei 'nee' en liep stug door. De kat rende niet weg en Bink deed nog 1 poging om naar achter uit te vallen, maar door de korte lijn en nog een 'nee' en mijn stugge doorlopen bleef het hierbij. Net na de ingang van de flat gaf ik ze vrij aan de lijn en mochten ze snuffelen en hun ding doen.

Na de 2de ingang van de flat liet ik Bink los. Die zocht eerst een plekje om een hoop te doen en daarna was het tijd om balletje te gooien. met Fox heb ik koekjes geknikkert. Hij liep daarbij ook los, maar nog wel met de lijn aan zijn halsband.

Vanavond weer terug en de jonge geelwang even schoonmaken. Ook de rest moet een beetje bijgewerkt worden. Morgen komen er weer 2 schildpadden binnen. Deze zouden zo'n 30 cm groot zijn. Ik ben benieuwd. Ik hou de heren ook thuis om te trainen met visite.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - do 11 mrt 2010 om 14:41    
Vanochtend was ik weer rond 9 uur uit de veren. Eerst weer naar het veldje met de heren. Dit ging zonder problemen.

Weer thuis eerst het ontbijt en daarna de schildpadden. Alle bakken moesten nagelopen worden voor los vuil en schoonmaken van filters en aanvullen van water. Daarna de duiven gedaan en stofzuigen en dan wachten tot de nieuwe schildpadden zouden worden gebracht. Rond half 12 ging mijn telefoon. De schildpadden kwamen wat later, rond half 2. Ik ben toen even naar het winkelcentrum gegaan en daarna naar moeders. De schilder was er weer. Vandaag en morgen wordt de woonkamer gedaan en dan is dat als het goed is klaar. Ik heb Gabber even uitgelaten en ben toen weer terug gegaan naar mijn eigen huis.

Rond half 2 stonden de mensen aan de deur. Bij het verschijnen van de mensen heb ik de heren een varkensoor aangeboden. Bink nam deze aan en verdween naar een stoel. Fox was bang voor het oortje en hield zich dus bezig met blaffen. Beetje jammer.

Ik heb de schildpadden in ontvangst genomen. Dit zijn 2 hele grote Pseudemys nelsoni. Beide zijn boven de 20 cm schildlengte en de zwaarste weegt anderhalve kilo. De andere is 976 gram. Ze zitten nu in een te kleine bak. Ze moeten dan ook zo snel mogelijk naar de opvang. De dieren zijn nog niet uitgegroeit. Ze kunnen 35 cm schildlengte worden. Er kan dus nog rustig 10 cm bij komen.
De kleinste begon wel al snel het waterplantje te verorberen.

Toen de mensen weer weg waren ben ik met de heren richting moeders gegaan. Nu zitten we in de gang achter de laptop. Ik moet Bink weer sterk in de gaten houden. Bink heeft nog steeds moeite met de schilder.

Vanavond weer naar huis en film kijken.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - vr 12 mrt 2010 om 15:56    
Vandaag was ik om 9 uur uit de veren. Ik ben eerst naar het veldje gegaan met de heren. Op het veldje hebben de heren weer even de pootjes gestrekt. Fox stondt inmiddels bovenaan het pad en Bink was even uit zicht verdwenen. Aan he begin van het pad zag ik een mevrouw met een hondenriem in haar handen. Die had dus een hondje bij zich. Ik ben de helling opgelopen en ben tussen Fox en de vrouw in gaan staan. De vrouw had een herderpup aan de andere kant van haar lijntje zitten. Ik heb me naar Fox gedraaid en wachtte tot hij in beweging zou komen. Fox had de pup inmiddels ook gezien. Bink kwam ook van iets verderop de helling weer in beeld. ik kon Bink opvangen met een 'hier'. Fox kwam ook in beweging en die kreeg ook een 'hier'. Ik had beide nu aan de flexiclick vast en ben naar beneden gelopen en weer het veld op gegaan. Daar heb ik de heren rustig aangelijnd. De mevrouw kwam voorbij en puplief begon te blaffen naar mijn heren. Puplief kreeg bij iedere blaf een 'stil' naar d'r kop, maar echt helpen deed het niet. Bink wilde graag een weerwoord geven, maar deed het net niet. ik zei heel vrolijk dat het een puppy was en Bink draaide zich om en ging voor me zitten. Dat was netjes en hij kreeg er dan ook een koekje voor.

Toen de pup een eindje verder was ben ik weer in beweging gekomen en gaf de heren een 'naast' en liep weer richting huis. Om de hoek botste ik zowat op de vrouw met de 3 shelties. Die vielen onmiddelijk uit. Ik maakte rechtsomkeert met de heren. Uit Bink kwamen wat gesmoorde geluidjes. Hij liep ook niet echt mee maar wilde luidkeels laten weten dat hij zich niet af laat blaffen. Aangezien ik de andere kant op liep stondt de lijn strak en kwam er dus niet veel geluid meer uit. Toen de weg weer vrij was heb ik weer omgedraait en ben verder naar huis gelopen.

Thuis het ontbijt geregeld en de duiven gedaan. Rond 11 uur zouden de opvangschildpadden opgehaald worden door de opvang in Noordwijk. De 2 grote Pseudemyssen wilde ik namelijk niet te lang in dat kleine bakkie laten zitten.

Om 10 voor half 11 ging de bel. De heren gaven natuurlijk weer een hels kabaal. Toen de visite in beeld kwam heb ik de heren weer voorzien van een grote kluif zodat ze hun koppen dicht zouden houden. Bink kreeg weer een oortje en Fox een jumbone want die is bang voor oortjes. Toen Fox de kluif op had begon hij echter weer te tetteren. Beetje jammer weer. Later had Bink zijn oortje ook op en sloeg Bink natuurlijk ook weer aan als Fox zijn snavel open trok. Toch was Bink niet extreem onvriendelijk. Hij liet zich aaien en kwispelde ook naar de mensen. Alleen het constant opspringen en grommen als er iemand per ongeluk tegen hem aanloopt omdat hij in de weg loopt zijn erg vervelend.

Er zijn 5 schildpadden naar noorwijk over gegaan. Ik ben even naar moeder gegaan voor de lunch en het ophalen van de autopapieren. Ik moest om half 2 bij de DA zijn met een eigen schildpad met een infectie aan haar staart. Die staart is afgebeten en doordat het mannetje bleef bijten in haar staart is deze gaan infecteren. Ik heb haar al behandelt met betadine, maar dit helpt dus niet afdoende. Helaas komen de benodigde medicijnen dinsdag pas binnen. Dit weekend behandel ik dus nog even door met betadine. Vanaf dinsdag krijgt ze antibioticazalf die tegen water kan. Wel zo handig bij een waterschildpad. Ze zit ook alleen om haar staart ook de kans te geven om te helen.

Toen ik weer thuis was van de DA heb ik 1 bak leeggehaald en schoongemaakt. Vanavond even een andere bak verschonen voor 2 nieuwe dieren die morgenmiddag gebracht gaan worden.

Morgenochtend eerst met Bink naar de luisterles.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - za 13 mrt 2010 om 16:19    
Gisteravond werd ik gebeld over 2 gevonden schildpadden. Na het uitlaten van de honden zouden deze gebracht worden. Thuis een bak verschoond om 1 van de schildpadden in te zetten. Rond half 8 waren de mensen er. Het bleken de mensen van de opvang de zijn waar ik mijn konijnen naar toe heb gebracht. De ene schildpad was gevonden tijdens het onderhoud van een rietkraag en de andere was uit het baggerdepot tevoorschijn gekomen. De eerste is een roodwang van 25 cm en de andere een geelbuik van 14,5 cm. De roodwang is gezond. De geelbuik heeft last van haar ogen. Ik heb ze dus apart gezet en heb dus weer een bak in orde moeten maken. Omdat ze al vrij groot is wilde ik een buitenfilter aansluiten. Na een uur klunzen met die filter heb ik het opgegeven. Ik kreeg het apparaat niet in actie. Ze moet het dus maar met een binnenfiltertje doen. De roodwang is inmiddels gereserveerd. De geelbuik blijft bij mij tot ze beter is.

Vanmorgen ging de wekker weer om 8 uur. Ik ben nog een half uurtje blijven stinken en ben toen met tegenzin mijn bed uit gegaan. Eenmaal in beweging ging het weer vlot. Ik ben met de heren naar het veldje geweest. Timo kwam weer eens voorbij en de heren lieten hem gewoon voorbij lopen. Zalig zo. Weer thuis het ontbijt en de duiven gedaan en daarna verder klieren met schildpaddenzaken. Rond half 11 met de heren naar moeders om Fox te droppen en de autopapieren op te halen. Om kwart voor 11 naar de KC met Bink. Daar in het park Bink uitgelaten los van de lijn. We kwamen een wheaten terrier tegen. Ik had Bink even aan de flexiclick vast gepakt en ging in een zijpaadje staan. De meneer van de reu was echter van mening dat ze gezellig kennis moesten maken. Bink nam het gelukkig redelijk goed op. Ik liet de flexiclick weer los zodat Bink vrij kon beweging. De reu was wel vriendelijk, maar Bink vondt hem toch wat eng. De reu was ook wat overheersend en opdringerig. Toen Bink last van de bekende zenuwtrekjes om zijn lippen kreeg heb ik hem weg geroepen bij de hond. Als beloning even balletje gegooid en bij de kantine heb ik Bink aangelijnd. In de kantine heeft Bink nog kennisgemaakt met een frans bulletje. Dit ging ook best goed en Bink kwispelde ook nog even. Naar de bijbehorende Bono trok Bink zijn 'vriendelijkste' glimlach met ijsblik. Bono is ook enorm en dat is weer eng. Later wilde Bink op het bulletje gaan rijden, maar dat heb ik meteen afgekapt. Rijen doe je maar op Fox niet op een vreemde hond die daar waarschijnlijk niet van gediend is.

Tijdens de les volgde Bink weer met wisslende kwaliteit. Ik moet er echt meer aan gaan doen thuis. Ik ben tot nu toe erg lui geweest en tijdens het volgen op straat ben ik niet streng genoeg. Met 2 honden tegelijk volgen is dan ook erg moeilijk voor de heren. Ik denk dat we s'middags gewoon lekker moeten gaan trainen op het veldje. Worden ze ook moe van. In huis doen ze het allemaal wel, maar buiten is iets heel anders.

Naast het volgen hebben we ook individuele oefeningen gedaan. Het apporteren van het metaal apport gaat gewoon goed. Het apporteren over de horde gaat iets minder. Hij doet de terugsprong niet, meneer loopt om de horde heen. In huis kan dat niet dus maakt hij die fout ook niet. We moeten dus een horde buiten hebben om mee te oefenen. Even kijken wie er handig is in de familie. Terug plaats was prachtig als comedy. Bink liep de verkeerde kant op en niet 1 keer, maar 3 keer. Ik heb hem even moeten laten zien dat hij in het vak moest gaan liggen, daarna heb ik hem meegenomen en heb hem van zo'n 15 meter opnieuw gestuurd. Nu ging het wel goed en hij lag binnen de 4 pionnen en tussen 2 pionnen.
Ook hebben we sorteren gedaan. De eerste poging kwam hij met de verkeerde terug. Geen beloning en opnieuw sturen. De 2de was de goede en deze bracht hij ook redelijk netjes terug. Nu dus wel click en koekje. Zit tijdens het volgen gaat zonder handgebaar wel goed. De af en blijf was wel weer geinig. We moesten de honden voor de kantine leggen en in het berghok gaan staan. Ik bleef een beetje in beeld staan zodat Bink met een beetje kon zien. Bink lag niet ontspannen, maar hij lag en bleef ook redelijk liggen. 1 elleboog was niet op de grond. Na 1 minuut mochten we terug naar de hond. Ik heb Bink nu rustig kunnen belonen voor deze goede prestatie. Bink heeft er veel moeite mee dat ik uit het zicht ben, dus dit was prachtig.

Mijn goede voornemens zijn dat ik meer ga oefenen en dan buiten. Binnen zijn we klaar. Alleen het appél op afstand kan ik nog binnen doen omdat hij nog steeds naar voren komt tijdens het wisselen van positie.

Weer bij moeders even geluncht en daarna zonder honden naar mijn huis om de volgende schildpadden in ontvangst te nemen. Ik heb de bak er ook bij gekregen. Dat is gunstig, want ik had geen bakken meer. Vanavond moet ik nog een staart en een paar ogen behandelen en mijn huis weer een beetje opruimen.

Vanavond eerst weer met de heren uit.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - zo 14 mrt 2010 om 15:57    
Vanmorgen was ik vroeg uit de veren. Om 10 voor half 9 stond ik naast mijn bed. Eerst natuurlijk weer naar buiten met de heren. Voor de flat botste ik zowat op Ali met een hondje. Deze bleek van zijn tante te zijn waar hij even op moest passen omdat zijn oom ziek was. De heren bleven zowaar stil. Het hondje blafte even en daar wilde Fox op reageren, maar mijn 'nee' smoorde dat gelijk in de kiem. Bink hing ondertussen in de lijn. We gingen ieder een andere kant op en ik gaf de heren opnieuw 'naast'. Bink had hier uiteraard wat moeite mee, maar ik liep stug door.

Voor me dook een man op met oude boxer. Deze liep richting het veldje. Dat doet hij altijd op zondag om half 9, schoot me te binnen. Voor mij zat er niks anders op dan langs de Meerzichtlaan te lopen. Omdat het op zondag lekker rustig is op de Meerzichtlaan heb ik het risico genomen om Bink los te laten lopen. Bink was er erg blij mee. Hij heeft een aantal pogingen gedaan om over de middenlijn van het fietspad te gaan. dat mag niet van mij. Zowel aangelijnd als los wil ik ze aan mijn kant van de middenlijn hebben en dat is altijd zo ver mogelijk van de weg af. Gelukkig deed Bink braaf wat ik verlangde. Voor mijn flat heb ik Bink weer aangelijnd en ben ik naar binnen gegaan.

Het was tijd voor het ontbijt en daarna voor de duiven. Daarna heb ik nog wat foto's gemaakt van de schildpadden en rond 11 uur ben ik naar moeders gegaan.

Gabber was weer eens niet lekker vandaag. Moeders zei na het rondje dat hij diaree had en hij had ook niet gegeten. Toen moeders rond 12 uur weg ging kwam Gabber bij me staan. Dat is meestal het teken dat hij moet spugen. Gabber en ik zoeken elkaar meestal niet op zonder gegronde redenen.

Uiteraard had ik gelijk en 2 minuten later had ik een blik met grasresten in mijn handen. Het bleef bij 1 keer. Rond half 1 ben ik weer naar de boerderij vertrokken. Daar heb ik mijn ding gedaan en ben daarna naar huis gegaan. Thuis de heren bij elkaar geraapt en voer gepakt en door met de heren naar buiten en naar moeders. Tijdens het uitlaten ben ik nu weer streng op het volgen als ik daar om vraag. Het laatste stuk wilde ik weer balletje gooien met Bink, maar Bink was wat wegloperig. Hij heeft een paar keer in de bosjes lopen struinen naar peuzelmaterie. Het stukje bij moeders voor de flat ging hij wel weer helemaal op in het balletje gooien. Met fox heb ik koekjes geknikkert.

Vanmiddag komen er nog 2 schildpadden binnen. Die ga ik zo in ontvangst nemen.

Vanavond weer met de heren naar huis en even zien wat ik allemaal nog moet doen vanavond. In ieder geval heb ik nog een was die afgehaald moet worden.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - ma 15 mrt 2010 om 16:05    
Ik had gisterenmiddag even de gelegenheid om mijn was af te halen voordat de nieuwe schildpadden binnen zouden komen. Ook ben ik aan de slag gegaan met een filter die nog nagekeken moest worden. Voor dat apparaat moet ik wat nieuwe onderdelen kopen om hem weer in werking te kunnen stellen. Het betreft een korfje voor de instroom om te voorkomen dat er te grof vuil in de filer terecht komt en ook om te voorkomen dat de schildpad vast komt te zitten in de slang. Ik heb gelezen dat er schildpadden verdronken zijn doordat ze vastgezogen zaten aan de instroombuis. Dat wil ik dus echt niet hebben. Ook is de instroombuis beschadigt. Hier kan hij op gaan lekken, dat wil ik ook niet. Ik heb geen zin in een waterballet.

Ook ben ik weer bezig geweest met een eiland voor de 2 kg wegende roodwang. Helaas is mijn aquariumkit weer uitgedroogt en moet ik een nieuwe tube halen. Dit is nogal duur dus ga ik morgen in een andere winkel kijken of het daar wat goedkoper is.

Gisteravond heb ik nog de oogjes van de geelbuik behandelt en daarna de staart van de driekiel en daarna kon ik heerlijk op de bank ploffen en filmpje kijken met de heren.

Vanmorgen vondt Bink het nodig om mij om 10 voor half 9 wakker te maken. Nou, vooruit dan maar. Ik ben opgestaan en ben met de heren naar het veldje gegaan. Langs de Meerzichtlaan liep Boyd naast de scootmobiel van Lenie. Toen Boyd mijn heren zag begon hij te bleren. Bink kwam naar mij toe rennen en kwam na tegen me aan gesprongen te zijn voor me zitten voor zijn koekje. Op deze afstand snapt Bink dus heel goed dat hij naar mij moet kijken en dat hij dan wat krijgt. Het kan nog wel wat dichterbij, maar dat ligt dan wel aan de tegenpartij. Boyd en minder afstand zal niet goed gaan, maar met andere honden weer wel. We zijn in ieder geval nog steeds goed bezig. Er is nog steeds verbetering.

Weer thuis uiteraard het ontbijt en de duiven gedaan. Daarna even achter de PC en daarna mijn karretje klaargemaakt voor het wegbrengen van oud papier en de boodschappen van vanmiddag. Daarna ben ik nog even met de schildpadden bezig geweest. Ik heb in de 1.20 bak het waterniveau verhoogd en er een 2de turtledock in gehangen. In die bak zat en een jong koppeltje Trachemyssen van 11 cm. De schildpadden die gisteren binnen waren gekomen zijn 10 cm. De zieke geelbuik zat in een te kleine bak voor haar voormaat met een binnenfiltertje die de vervuiling duidelijk niet aankon. De 2 van 10 cm zaten in een 100x40 bak met een goed werkende buitenfilter. Ik heb de 2 van 10 cm dus bij de 2 van 11 cm gezet. De 2 van 10 cm hebben niet de juiste verzorging gehad en zijn daardoor slecht door het verschilden gekomen. Ze hebben dan ook minstens 2 laagjes oude schildplaatjes op hun schild zitten. Ze moeten beide gepelt worden. Eerst wil ik dat ze wat tijd op de zonnebank gaan doorbrengen zodat de plaatjes meer loskomen. Dan ga ik ze voorzichtig pellen. De 4 kleintjes zijn nog wat bang van elkaar, maar niet agressief naar elkaar. Er zitten 2 zonnebanken in met warmtelamp en ook nog 2 tl-balken waarvan 1 uv lamp. Dat is ideaal voor slechte verschildingen.

De grote geelbuik zit nu in de 100x40 panoramabak. Dat is meer geschikt voor haar formaat. Met haar oogjes gaat het trouwens de goede kant op.

Rond kwart voor 11 ben ik richting moeders gegaan om Gabber uit te laten. Deze is weer de oude. Toch is er een achteruitgang te zien in zijn gangwerk en beweging. Gabber is trouwens vandaag 10 jaar geworden en Binky is gisteren 6 geworden. 'T gaat echt hard. 10 juni heb ik Bink al weer 4 jaar.

Na de lunch ben ik naar de KB gegaan. Ik heb weer mijn ding gedaan. Tijdens het voeren in het duivenhok werd ik aangevallen door de jonge kuifhaan die daar in zat. Hij heeft mijn hand flink te pakken gehad. Dat deed echt zeer. Aangezien we de jonge haan nog nodig hadden bij een ander clubje hennen heb ik hem gelijk verhuisd. Ik heb geen zin in een agressieve haan. Ik hoop dat hij een beetje bijdraait in dat andere hok. Anders kunnen de verzorgers hun lol op met dat monster.

Na de KB boodschappen gedaan en thuis de boel weer ingeruimd. De heren weer een lekker kluifje gegeven en zelf even wat gegeten. De grote geelbuik is tevreden met haar ruimere bak. Ze lag lekker te bakken onder de warmtelamp. Voor een geelbuik is ze erg lief. Misschien komt dat omdat ze niet in orde is of nog niet echt wakker. Ik kon met mijn vinger gewoon aan haar koppie komen. Ze snuffelde even aan mijn vinger en bleef gewoon lekker liggen. De gemiddelde geelbuik schiet dan het water in en als je ze hanteert moet je buiten bereik van die klapkaken blijven. Tot nu toe heeft zij dit nog niet geprobeert. Ik kan gewoon aan haar bekkie komen als ik haar vast heb. Ook trekt ze zich niet helemaal terug. Alleen als je aan haar oogjes komt.

Later ging ik weer naar buiten met de heren. Ik ben geen honden tegen gekomen. Ik ben weer lekker aan het trainen op volgen tijdens het lopen. Ik laat ze volgen op plekken waar het niet gewenst is dat ze hun pootje lichten. Bij bosjes en grasperkjes mogen ze van mij 'vrij'. Dit betekend dat ze mogen snuffelen en zo, maar trekken is nog steeds verboden. Wordt er toch getrokken krijgt degene een 'dimmen'. Meestal is dat voldoende om de spanning weer van de lijn te krijgen. Het laatste stuk heeft Bink weer losgelopen. Ik moest wel erg opletten. Meneer was druk bezig met eten zoeken. Uiteindelijk kreeg ik hem weer terug en ben ik balletje gaan gooien. Dit ging nu prima. Ook Fox heeft voor de flat van moeders losgelopen. Die moet ik wel constant meeroepen, die kan teuten.

Vanavond weer terug en dan weer oogjes en een staart behandelen. Ook moet ik dan even een bak leegmaken. Daar heeft de geelbuik ingezeten. Die bak is vies.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - di 16 mrt 2010 om 15:50    
Gisteravond met het uitlaten ging het niet helemaal volgens plan. Bink dook de struiken in en liet zich niet terug roepen. Om hem te leren dat hij op mij moeten letten ben ik doorgelopen met Fox. Bink bleef achter bij die struiken. Pas toen ik een heel stuk verder was gelopen en weer een beetje richting die struiken kwam kreeg ik Bink weer in beeld. Hij was me duidelijk kwijt nu en rende in zijn zoekmode de verkeerde kant op en het spoortunneltje onderdoor. Shit, dat was nu ook weer niet de bedoeling. Ik begon te roepen en te fluiten in de hoop dat hij terug zou komen. Er kwam een jong stel onder het tunneltje vandaan. Ik bleef roepen, nu wel iets wanhopig. Ineens zag ik hem bij dat jonge stel opduiken. Hij had me gehoord. Ik weer roepen en fluiten. Hij zocht de omgeving af, maar zag me niet staan. Ik begon te zwaaien en toen zag hij me eindelijk en kwam heel snel aanrennen. Ik vervolgde mijn weg en Bink dook weer in standje snuffel de struiken in. Bink was enorm bezig met het zoeken naar eten. Waarschijnlijk had hij ook wat gevonden bij de vorige struiken en toen dat op was kwam hij er achter dat ik doorgelopen was. Ik had gehoopt dat hij nu wel beter op zou letten, maar nee hoor, meneer ging gewoon opnieuw op in zijn speurtocht naar eten. Ook nu hielp roepen niet echt. De rest van de route heeft Bink voornamelijk lopen speuren. Zo nu en dan was ik weer even in beeld, maar niet zoals het zou moeten. Het laatste stukje ging wel goed, maar toen had ik ook koekjes paraat. Kennelijk ben ik niet leuk genoeg om op te letten en eten is weer erg belangrijk. Het was weer een minder leuke manier om op de feiten te worden gedrukt. Ik doe dus te weinig met ze. Nu weet ik dit ook wel en ik wil ook wel meer doen met ze, maar op 1 of andere manier weet ik elke keer weer een reden te verzinnen om niks te doen. Mijn voeten zijn zo goed als genezen en lopen doet nu niet zo'n pijn meer. Ik had vandaag tijd genoeg om bijv naar het park te gaan, toch ben ik niet gegaan omdat ik bang was veel honden tegen te komen en dat dat dan weer mis ging. Ook kon ik mezelf er niet toe aanzetten om dan extra naar het veldje te gaan om te trainen. Ook hier had ik 1 of andere domme reden voor verzonnen om het niet te hoeven doen. Zo gaat het al weer een kleine week. In mijn hoofd wil ik zo veel en als het daadwerkelijk kan heb ik er geen zin in of verzin ik wel weer iets anders om niks te hoeven doen.

Vandaag ben ik naar de KB geweest en de duiven in de ziekenboeg mogen wel weer verschoond worden. Dat heb ik ook al weer naar morgen verschoven.
Ik ben wel naar de dierenwinkel geweest voor wat aquarium spullen en aquariumkit. Ik moest aleen bij de dierenwinkel in het winkelcentrum hier nog even een hondenworst halen voor Gabber. Die hadden ze niet in de winkel in het Stadshart. Tijdens de korte wandeling naar het winkelcentrum kwam er een groep jongeren aanlopen en toen voelde ik het ineens. Ik was bang! Ik voelde me absoluut niet prettig, ik was bang om uitgescholden te worden en dat het tot een handgemeen zou komen of dat ze weer stenen of eieren naar me zouden gooien zoals laatst. In het winkelcentrum was het druk. Er waren nog meer jongeren in het winkelcentrum. Er werd over en weer gescholden en de sfeer was gespannen. Ik dook snel de dierenwinkel in. Later kwam er nog een groepje meiden langs al schelden en dreigend met slaan. Wie er dan geslagen zou moeten worden was mij niet duidelijk. Ik bleef lekker in de winkel. Ik had de worst en moest alleen nog afrekenen. Toen ik naar buiten liep kwamen er nog 3 jongens voorbij lopen. Ook deze keken naar een ander groepje wat verderop stondt. Ik ben gauw weggegaan. Buiten het winkelcentrum begon ik na te denken over mijn gemoedstoestand van de laatste tijd en ik kwam tot de conclusie dat het achteruit gaat. Elke keer als ik 2 of meer jongeren zie voel ik me onveilig en bang. Bang voor commentaar, voor pesterijen en zo. Dat heb ik tijden niet meer gevoeld. Gelukkig mag ik morgen weer naar de psych dus gooi ik het maar weer bij hem neer. Ik ben bang dat de medicijnen dan weer verhoogd moeten gaan worden en daar heb ik echt geen zin in. In ieder geval weet ik nu wel waarom ik zo weinig onderneem met de honden. Ik ben bang om de straat op te gaan, bang om uitgescholden te worden enz enz. Het is erg jammer dat mijn angsten nu weer zo sterk op de voorgrond komen en daarnaast is het een vervelende 'wake up call' voor mij. Ik ben me er nu tenminste bewust van, dat is al een pluspunt, maar daarom voel ik me niet minder bang, verloren en depressief door.

Vanavond naar behendigheid en hopen dat ik niet teveel ellende doorgeef aan de heren. Ik hoop dat ik na vanavond weer een beetje positiever kan denken. Morgen ga ik in ieder geval weer even in gesprek met de psych. Ik hoop dat hij iets voor me kan betekenen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - wo 17 mrt 2010 om 16:20    
Gisteravond was het lekker weer om behendigheid te lopen. We waren met 6 hondjes. Veel rustpauze voor mij dus. We hadden in het eerste parcours de slurf zitten. Dat is goed voor Fox. Bink heeft niet zo veel problemen meer met de slurf. Bink liep het eerste rondje dan ook prima. Fox weigerde echter de slurf. Ik heb hem nog zo'n 4 keer opnieuw moeten sturen voordat hij er dan wel doorheen ging. De rest van het rondje ging prima. Als extratje liet ik hem nog een keer door de slurf gaan. Ook nu moest ik hem opnieuw 'door' geven voordat hij het deed. Wel heb ik hem flink beloont toen hij er doorheen was. We hadden ook een verlengde tunnel in het parcours zitten. Deze was 10 meter lang. Dit gaf geen problemen. De slurf bleef voor Fox een puntje om moeilijk te doen. De laatste keer ging hij er wel in 1 keer doorheen. Daarna werd er van parcours gewisselt. In dit parcours zaten de paaltjes en de wip en kattenloop. We begonnen met de paaltjes. Bink gaat er nu wat sneller doorheen, maar heeft nog veel sturing nodig. Fox had even een momentje nodig om weer te weten wat hij moest doen. Hij gaat er ongeveer net zo snel doorheen als Bink, maar maakt met minder handgebaren de oefening af. Fox concentreerd zich op de oefening terwijl Bink naar mijn hand kijkt. Om sneller vorderingen te maken zou ik thuis moeten oefenen. Ik heb tenslotte een complete verzameling paaltjes staan. Nu nog even mezelf zo ver krijgen dat ik die ook daadwerkelijk mee neem naar het veldje.

De wip ging met beide heren prima. Met Bink ging de oploop van de kattenloop mis. Bink nam een te ruime bocht voordat hij de kattenloop op ging. Hierdoor startte hij schuin en door de snelheid sprong hij er aan de andere kant weer af. Fox had er echter geen problemen mee. Deze nam die bocht ook een stuk korter zodat hij beter aankwam op de kattenloop. De 2de keer ging het met Bink beter, maar nog liep hij een te ruime bocht en ging het weer bijna mis. Met Fox ging het ook de 2de keer goed. Over het algemeen was ik weer dik tevreden met de prestaties van de heren. Ik heb lekker gelopen gisteravond.

Vanmorgen was ik lekker laat. Half 10 was ik zover om uit mijn bed te komen. Ik ben eerst naar het veldje geweest met de heren en heb daarna ontbeten en de schildpadden voorzien van eten. Daarna snel de duiven gedaan en daarna door naar moeders om Gabber uit te laten.

Van daaruit naar de KB en daar even snel de dieren verzorgt. Daarna naar de psych om mijn hart even uit te storten. Ik heb wat advies meegekregen. Helaas weet ik wel hoe ik moet denken/reageren op mijn problemen alleen het uitvoeren daarvan is erg moeilijk. Ook de bekende 'zet het van je af' en 'trek het je niet aan' werken niet. Ik denk wel in dat soort kreten, maar diep van binnen vreet het.

Volgende week heb ik een nieuwe afspraak. Ik hoop dat het dan wel wat beter gaat.

Vanmiddag ben ik weer met de heren richting moeder gelopen. Er was 1 hond in de buurt en Fox had hem gezien. Het was een gewilde hond, groot en zwart. Fox had alleen nog maar oog voor die hond en snoof zo nu en dan ook. Bink werd daardoor ook opgefokt en speurde de omgeving voor hem af. Fox liep achter Bink dus zag Bink niet waar Fox naar keek. Bink heeft de hond dan ook niet gezien. Fox moest ik nogal aansporen om door te lopen. Bink moest ik weer beperken om hem naast me te houden. Leuk die verschillen. Fox hield verder wel zijn snaveltje dicht dus geen agressief gedoe verder. Uiteraard moet Fox dan wel constant achterom blijven kijken.

Ik heb beide heren vandaag aan de lijn gehouden en extra op het volgen geoefend.

Vanavond weer terug met een omweg. Vanavond hoef ik alleen nog een staart te behandelen en verder lekker niets. De oogjes van de geelbuik zijn weer in orde.

grt Manja
gerritje - (gast) - wo 17 mrt 2010 om 17:33    
Ik dacht dat dit een site is over de boerenfox en geen persoonlijke blog of ziek ik dat verkeerd??? Met alle respect hoor Manja, maar jou persoonlijk verhaal hoort hier toch niet thuis???
groet Gerrie
manja (Opper Keffer) - wo 17 mrt 2010 om 17:51    
Deze topic is een soort dagboek hoe het gaat met voornamelijk mijn honden. De laatste tijd gaat het met mij persoonlijk niet zo geweldig. Dat zet ik er ook bij. Ik doe dit dagboek nu bijna 4 jaar. Dit is dus een soort van persoonlijk topic over mij en mijn dierenbende. Alle andere topics gaan over de boerenfox en hun gedrag, problemen, asielhonden enz enz.

Als mensen mijn gezever zat zijn hoor ik dat wel en zal ik als dat gewenst is ook stoppen met het dagboek. De laatste tijd krijg ik geen reacties dus weet ik ook de meningen niet. Als je de andere 3 complete topics hebt gelezen van Binky uit Breda kom je achter het verhaal achter Binky. Ik heb hem uit het asiel gehaald als probleemhondje. Ik heb van dag tot dag geschreven wat ik gedaan en beleeft heb met Binky en mijn andere honden. Ook alle minder leuke dingen staan hier bij.

Ondanks dat ik Bink nu bijna 4 jaar heb ben ik nog lang niet klaar met trainen op sociaal gedrag van Bink en Fox. Zowel Bink als Fox zijn niet gezellig met visite en andere honden op straat. Ook luisteren ze niet altijd even goed. Ik probeer uit te leggen wat ik daar aan probeer te doen en welke vorderingen ik heb gemaakt. Op het moment zijn de verhaaltjes niet vrolijk en vrij weinig over de heren zelf. Dat komt wel weer goed.

Verder weet ik vrij veel over hondengedrag in het algemeen en kan veel mensen advies geven als ze problemen hebben met hun hondje.

Is het zo wat meer duidelijk?

grt Manja
dropliefhebber (Puppy) - wo 17 mrt 2010 om 17:56    
@gerretje,
Manja schrijft al jaren een soort dagboek over de ontwikkelingen van haar behoorlijk moeilijke hondje Binky. Waar menigeen het waarschijnlijk allang had opgegeven, ging zij toch stug door. Ik neem er mijn petje voor af.
Dat ze daarbij ook af en toe iets over haar andere bezigheden, zorgen en problemen vertelt, vind ik prima. Het geeft eigenlijk een beter beeld van hoe het gedrag van de hond mede wordt bepaald door allerlei omstandigheden en gevoelens van de baas.

@Manja: ik heb veel respect voor al jouw dierenliefde! Wat mij betreft ga je nog jaren door met je dagboekverhalen (ook al sla ik weleens een dag of een paar dagen over...)

Groetjes,
Marrie
[Dit bericht is gewijzigd door Dropliefhebber op woensdag 17 maart om 17:59]
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - wo 17 mrt 2010 om 22:31    
Manja, waag het niet om te stoppen hoor! Ik wil je dagelijkse verslag niet missen.

Gerritje, ik vind het niet zo aardig om zo (als gast zelfs) binnen te komen met kritiek.

Marianne
manja (Opper Keffer) - do 18 mrt 2010 om 11:45    
Bedankt Marrie en Marianne, Ik ga ook wel door hoor.

Ik heb het ergens ook nodig om de dagelijkse dingetjes van me af te schrijven.

Gisteravond heb ik een wat langer rondje gelopen met de heren aangelijnd. Bink luistert op het moment niet zo geweldig en kan door zijn obsessie voor eten in de problemen komen. Niet alleen het gevaar van vergiftigd voedsel, maar het gevaar dat Bink ineens de weg op rent om mij in te halen voor het Savelsbos heb ik al voorbij zien komen. Gelukkig kwam er toen niks aan en is het ook een doodlopende straat, maar toch. Ik ben tijdens het lopen heel erg aan het hameren geweest met 'dimmen'. In het begint nog met een klein tikje aan de lijn om hen attent te maken dat ik wat zeg. Vaak horen ze me namelijk niet eens omdat ze het te druk hebben met zichzelf. Na een aantal keren kon ik het tikje weglaten en was naam en 'dimmen' genoeg. Helaas zit er ook weer een haakje aan mijn 'goed zo'. De heren denken dan dat de oefening voorbij is en duiken dan gelijk weer in de lijn. Daar moet ik dus iets op gaan verzinnen. Ook het krijgen van een koekje valt bij de heren samen met 'einde oefening'. Dit maakt het volgen op straat een flinke uitdaging. Zodra ik 'goed zo' of een koekje heb gegeven lopen ze meteen naar voren.

Vanmorgen was ik weer niet echt vooruit te branden. Ik ben eerst naar het veldje gegaan met de heren. Toen ik weg wilde gaan en de heren aangelijnd had kwam Timo, de oude labrador aanlopen. Ik ben met de heren weer even op het veldje gaan staan op zo'n 7 meter van het pad. Ik liet de heren zitten. Fox volgde dit meteen op, maar Bink moest ik even attent maken dat ik iets had gezegt. Ik raakte even zijn oortje aan en toen ging hij zitten. Hij had me dus wel gehoord.

Toen Timo passeerde sprong Bink ondanks mijn 'blijf' op en begon met een lichte kreet uit te vallen. Ik duwde hem via de lijn weer met 4 pootjes op de grond en liet hem weer zitten en gaf opnieuw een 'blijf'. Bink was nu erg opgefokt en stil zitten zat er niet in. Hij draaide al zittend naar mij en weer terug naar Timo al piepend van frustratie. Pas toen meneer weer stil kon zitten kwam ik in beweging en gaf beide een 'naast'. Dit ging redelijk. Op het pleintje kwam net de vrouw met de 3 shelties aanlopen. Fijn, nog meer oefenmateriaal. Ik bleef bij mijn standpunt dat de heren naast me moesten blijven lopen. Uiteraard lukte dit niet, dus maakte ik een rechtsomkeert. Bink had me op tijd door en draaide snel mee, maar moest wel even zijn ongenoegen uitten in een blaf in mijn richting. Fox kreeg gewoon een ruk in zijn nek omdat ik ineens de andere kant op ging. Toen beide netjes naast me liepen ben ik weer rechtsomkeert gegaan. Nu kwamen beide op tijd mee. Weer doken ze meteen naar voren vanwege de shelties. Die waren al weer uit beeld, maar ze weten waar ze naar toe gingen en willen er dan zo snel mogelijk achteraan. Weer maakte ik een rechtsomkeert nadat 1 keer zeggen dat ze opnieuw 'naast' moesten. Weer reageerde Bink met een blaf in mijn richting. Hoe bedoel je gefrustreerd. Fox was nu wel attenter en draaide op tijd mee. Na deze keer weer verder richting huis. Het volgen was niet mooi, maar het leek er wat meer op. We ploeteren gewoon verder tot ik gewonnen heb.

Thuis weer ontbijten en de duiven doen. Daarna heb ik even de furminator losgelaten op Bink. Bink was het echter snel zat en kroop op de bank onder zijn dekentje. Dan kan ik hem dus niet kammen. Omdat weglopen een dominante uiting is moet ik hier ook wat mee gaan doen. Ik bepaal wanneer en hoe lang er gekamt wordt en niet hij. Omdat ik even niet precies wist hoe te reageren heb ik het zo gelaten. Ik moet even een tacktiek bedenken en dan de volgende keer dit uitvoeren als meneer weer besluit dat het genoeg is. Foxie wilde wel gekamt worden en deze ziet er aan 1 kant nu weer prachtig uit. Hij lag op de andere kant en hem omdraaien werkt niet. Hij wordt dan zo onderdanig en kruiperig dat er van kammen dan niets meer komt. Ook ligt hij dan sneller weer op de kant die nog gekamt moet worden dan dat ik de kam kan pakken. Ook hier zal ik wat mee moeten doen.

Tussen de middag heb ik Gabber weer even uitgelaten. Dit ging netjes. Er liep wel een jongen met een bordeaux dog reu in de buurt. Toen de jongen mij aanzag komen rende hij paniekerig naar zijn hond om die aan te lijnen. Gabber had veel interesse in de reu, maar ik sommeerde hem mee te komen en met een paar koekjes kon ik zijn aandacht bij me houden. Het ging dus lang niet slecht.

Vanmiddag moet ik nog naar de KB en daarna de heren weer even blij maken.

Ik heb inmiddels ook de uitslag terug van het mestonderzoek van de geelbuik die uit het baggerdepot tevoorschijn is gekomen. Ze is vrij van parasieten. Haar oogjes zijn inmiddels ook weer in orde. Ze moet alleen nog gaan eten en dan is het weer prima. Voor een schildpad die een tijd buiten heeft geleeft is het een schatje.

grt Manja
sim (Jonge hond) - do 18 mrt 2010 om 15:05    
Hoi Manja,

Jou dagboek is altijd het eerste wat ik lees als ik een paar keer per week de site bezoek.
Niet stoppen !
Doerak (Mega blafbeest) - do 18 mrt 2010 om 20:26    
Blijf door gaan Manja..... Ze zijn interessant! Misschien kan je ze nog es uitgeven als een echt boek? grt Doerak en Anne

Beter één kluif in m'n bak, dan tien bij de slager!!!!
manja (Opper Keffer) - vr 19 mrt 2010 om 15:56    
Bedankt Sim en Anne.

Gisteravond weer een kort rondje gelopen met Bink los van de lijn. Bink luisterde weer voor geen meter en ik sta constant te roepen. Ineens was ik het zat en heb ik hem aangelijnd. Ik had geen zin meer om constant te kijken waar meneer nu weer uithing en wat hij dan wel of niet aan het verorberen was. Bij een flat ligt er altijd wel iets dat als eetbaar aangemerkt kan worden.

Thuis op de bank geploft en in de rassenencyclopedie gedoken. Ik heb weer eens puppiekriebels. Ik was dus weer even aan het kijken wat voor ras ik bij Bink zou kunnen zetten. Ik heb ook wat eisen aan mijn toekomstige hondje. Zij moet gezellig zijn met mensen en met andere honden, niet te groot, kort haar en zich zonder slag of stoot aan Bink kunnen onderwerpen. Bink is namelijk een dominant mannetje en pikt geen weerwoord. Met Fox gaat het dan ook goed samen. Fox geeft geen weerwoord. Ik kwam op onder andere de franse bulldog, chihuahua en dwergpincher. Inmiddels heb ik ook al weer verzonnen waarom deze rassen het niet zijn voor mij. Ik ben bang dat ik spijt krijg van deze rassen omdat je er niet zo veel mee kan. Je kunt leuk met ze bezig zijn met gehoorzaamheid en behendigheid, maar echt ver zal je er niet mee komen. Ze hebben alle 3 hun formaat tegen. Met behendigheid wedstrijden doen is er waarschijnlijk niet bij. Frisbeeen kan ik rustig vergeten. Zwemmen zal met een bulletje ook niet lukken. Ook spelen de gezondheidsproblemen bij de bull en chi mee. De dwergpincher is wat luidruchtig en zal zich makkelijk ontwikkelen tot een Binky in het klein. Dat probleem heb ik ook met een toekomstige boerenfoxpup. Doordat ze dezelfde aanleg hebben is de kans groot dat ik een 2de Binky creeer. Uiteraard wil ik eerst Bink goed onder controle hebben en ook wil ik het liefst wachten tot Gabber er niet meer is. Als Gabber er niet meer is gaat Fox weer terug naar moeders. Dan heb ik meer tijd om een pup op te voeden. Een hollander kan best oud worden dus kan het nog wel een paar jaar duren voordat er iets verandert in de roedelsamenstelling en misschien vind ik het ook wel erg prettig om maar 1 hond te hebben en wacht ik zelfs dat Bink er niet meer is. Toch kan ik het niet laten om te snuffen in de hondenrassen en elke keer kom ik tot de conclusie dat geen enkele hond geschikt is voor bij Bink zoals hij nu is. Een volwassen hond bij Bink zetten is zeker geen goed idee. Dus moet het een pup zijn die zich onderwerpt aan Bink. Later als ze 'maatjes' zijn mag de pup wel een weerwoord ontwikkelen, maar in het begint moet hij zich schikken naar Bink. Voorlopig kan ik mezelf nog jaren kwellen met de vraag 'wat voor hondje zou ik erbij willen?' Tegen de tijd dat het zover is kom ik waarschijnlijk met een hondje thuis dat totaal niet op mijn eisen-lijstje staat.

Wel heb ik nu weer een reden om flink met Bink en Fox aan het werk te gaan. Zoals ze nu zijn komt er helemaal niks bij. Ik wil niet nog 15 jaar met dezelfde problemen zitten als nu.

Vanmorgen was ik aardig op tijd. Ik ben eerst weer naar het veldje gegaan. Timo zat weer in het voorbijgaande verkeer langs het veldje. De heren liepen nog gewoon los. Zolang het koekjes regent gaat dit prima. Fox stondt zelfs naar het pad te kijken en kwam uiteraard niet op mijn roepen. Pas toen hij Timo had gezien kwam hij onmiddelijk aanrennen en bij me zitten. Zeker afgekeken van Bink. Die komt zich ook meteen melden als hij een hond langs de Meerzichtlaan ziet lopen voor een koekje. Nu deed Fox dit ook, maar dan met Timo langs het pad.

Op de terugweg kwam ik achter Danger te lopen. Weer even moeilijk voor de heren om 'naast' te blijven. Toch gaat het langzaam iets beter. Ik kan het nu meestal met mijn stem af. Werkt dit niet dan maak ik ineens rechtsomkeert. Meestal hoef ik dat niet meer dan 2 keer te doen en dan is mijn stem weer voldoende.

Thuis uiteraard de ge-eikte zaken en rond kwart voor 11 richting moeders. Na de lunch naar de KB en daar eindelijk de duiven in de ziekenboeg verschoond. Na de KB weer naar huis. Thuis even wat gegeten en daarna door naar moeders met de heren.

Bij het parallelpad voor het Savelsbos kwamen we de moeilijke cairn terrier weer eens tegen. Deze liep op het ander pad en er zat dus een grasveldje tussen. Ik liet de heren volgen en gebruikte ook weer eens het signaal 'kijk eens'. Dit ging niet slecht al kijken ze beide weer naar de tegenpartij zodra ze hun koekje hebben gehad. Ik zeg dan ook meteen weer 'kijk eens' en wacht dan 1 of 2 seconden langer voordat ze weer een koekje krijgen. Voordat ze het wisten was het hondje al voorbij. Er is geen piep of grom gevallen en ook sluipen zat er niet in.

Ik ben even het parkje ingegaan en heb de heren laten zitten en wachten. De riemen eraf en om mijn nek gedaan en de heren daarna 'vrij' gegeven. Ze mochten even lekker loslopen. Ik moest Bink wel in de gaten houden met zijn gezoek naar eten. En luisteren?..... Dat leek nog steeds nergens op. Fox luisterde beter. Het laatste stukje nog wel balletje gegooid met Bink en met Fox een paar koekjes geknikkert.

Vanavond weer terug met de heren. Ook dan gaan we nog hameren op het nodige luisterwerk.

grt Manja
Tineke (Mega blafbeest) - za 20 mrt 2010 om 10:22    
Een boerenfoxpup of dwergpincherpup worden in jouw handen nooit een 2e Binky, hoor Manja. Ondanks hun aanleg.
Als jij ze van pups af aan hebt, en ze komen uit een goed nest (waar jij vast ook op let) dan heb je straks een superleuk hondje.
Misschien geen wedstrijdhond, maar wel een gezellige kameraadje.
manja (Opper Keffer) - za 20 mrt 2010 om 16:10    
Bedankt Tineke. Toch ben ik nog wat voorzichtig met uitspraken over hoe goed ik het wel niet zal doen met een pup. Vergeet niet dat honden veel zaken van elkaar afkijken. Dit is sterker dan datgene wat wij ze proberen bij te brengen. Uiteraard zal ik wel grondig kijken waar ik mijn pupje vandaan zal halen, van welk merk zij dan ook mag wezen. Het wordt in ieder geval een teefje.

Gisteravond heb ik een lekker lang rondje gelopen met de heren. Ik ben wel heel erg bezig geweest met 'dimmen'. Trekken aan de lijn tolereer ik niet meer. Dan maar soms onvriendelijk. Eigenlijk ging het best goed. Ik ben ook nog wat andere hondjes tegen gekomen. Als eerste een jack hussellreutje. Dit was nog een pup en kwam ook gelijk aanrennen. Bink keek en pupje ging gelijk plat op de grond liggen. Daarna besloot puplief om toch weer verder te rennen. Bink nam een halve spelbuiging aan, hij was helemaal klaar om puplief bij aankomst meteen een paar knauwen te verkopen. Bink houdt er niet van om zo benadert te worden. Op het moment dat pup binnen bereik kwam en Bink wilde uithalen gaf ik een scherpe tik aan de lijn met 'zachtjes' erbij. Bink viel nu niet uit en besnuffelde het pupje. Ook Fox kwam even kijken. Bink begon al wat te verkrampen dus die lokte ik weg bij de drukke pup. Fox draaide uit zichzelf al weg van die stuiterbal. Die houdt niet van druk. Puplief besloot toen ineens om op Fox te gaan rijden. Ik wilde verder lopen, maar Fox moest eerst even grommen naar de pup. Die liet zich zakken en rende snel naar zijn bazin. Gelukkig deed puplief dit bij Fox en niet bij Bink. Bink had hem zeer fel tegen de grond gewerkt als hij dit had gedaan. Ik liep weer verder tussen de volgende 2 honden door. Dit was geen punt. Lekker als alles tegelijk komt ze fokken zichzelf niet meer op in zo'n korte tijd.

Verderop kwam ik nog 2 hondjes tegen. Hier zat niet zo heel veel afstand tussen en echt gezellig waren die 2 niet. Ze waren aangelijnd. Ik liet de heren zitten en liet de 2 passeren. De heren bleven zowaar zitten zonder zich al te druk te maken. Verderop kwam ik Danger dan nog tegen van opzij. Ik kon de heren redelijk meekrijgen en het bleef stil. Voor de deur van de flat liep echter de man met de 2 Griekse kruisingen. Dat ging het niet worden. Ik maakte rechtsomkeert en liep nu Danger tegemoet. Bink wilde nu wel graag uitvallen, maar het bleef bij gekrabbel op de straat. Daarna kon ik met een nieuw omweggetje naar huis zonder nog problemen tegen te komen.

Vanmorgen moest ik weer om 8 uur op. Op het veldje was het rustig en de heren hebben even hun pootjes gestrekt en hun boodschapjes gedaan. Thuis het ontbijt geregeld en de schildpadden gevoerd. Daarna de duiven even gedaan en de wasmachine gestart. Rond half 11 naar moeders om Fox weg te brengen en met Bink naar de KC te gaan.

Bij de parkeerplaats van de KC had ik Bink al los. Bink begon te sluipen naar iets op het pad. Ik keek en zag een konijntje rustig weghuppelen. Dit konijn was duidelijk geen wild konijn. Bink wilde er graag naar toe, maar ik verbood hem dat. Toen het konijn veilig in de bosjes zat mocht hij van mij verder lopen. Bink heeft uiteraard nog gezocht naar het konijn, maar de plek waar het konijn de struiken in ging liep hij straal voorbij.

De les begon droog. We begonnen natuurlijk met wat volgwerk. Daarna gingen we 1 voor 1 een stukje volgen en de rest van de groep moest dan kritiek geven. 2 positieve punten en 2 opbouwende punten. Ik kreeg als opbouwend puntje dat ik met zit en doorlopen nog met mijn schouder in zijn richting draai als ik hem 'zit' geef. Nu heeft Bink dat inderdaad nog nodig, ik ben dit al aan het afbouwen. Voor de rest was het allemaal positief. Ik schijn een constant tempo te hebben en ze zijn jaloers op mijn mooi opkijkende Binky. Uiteraard met de vraag 'hoe doe je dat'? Ik heb de mazzel dat Bink me aanbidt. Verder lekkere koekjes en het spannend maken om al dat saaie volgwerk te doen. In het begin veel belonen en spelen en dat langzaam afbouwen. Zou ik nu met Fox gelopen hebben had het volgen er heel anders uit gezien. Fox vindt het hele gehoorzaamheid niks en is nauwelijks te motiveren met voer en al helemaal niet met speeltjes en spelen. Als Fox er zin in heeft volgt hij heel mooi, maar meestal sjokt hij als een geslagen hond achter je aan.

Na dit verhelderende volgwerk was het tijd voor apporteren. Ik was met Bink als eerste. Bink rent vrolijk en blij naar zijn metaal apport en brengt dit netjes terug. Hij zou misschien nog iets dichterbij kunnen gaan zitten, maar het is nog binnen de marge. Wel zou het mooier zijn als hij net zo enthousiast terug zou komen als dat hij heen ging. De 2de poging heb ik hem dus aangemoedigt om sneller terug te komen. Het resultaat daarvan was dat hij het blokje uitspuugde toen hij ging zitten. Volgende tactiek was achteruit lopen als hij terug kwam. Bink was echter niet van plan om harder te lopen. Hij kwam gewoon in draf zoals altijd. We gaan dus nog even verzinnen hoe ik dit aan zou kunnen pakken. Met balletje gooien komt hij trouwens ook altijd in draf terug. Het zou dus goed kunnen dat hij nooit sneller terug zal komen als in draf.

Het apporteren over de horde ging perfect. Hij kwam ook dichter voor zitten. Terug plaats was een plaatje. Uiteraard had het iets mooier geweest als hij in het midden van het vak ging liggen, maar hij lag netjes binnen de pionnen en ging mooi liggen met zijn snuit in mijn richting.

Als laatste was er nog het sorteren. Dat verknoeide hij geweldig. Hij bracht 2 keer het verkeerde blokje binnen en kauwde er weer lustig op los. Terug naar de tekentafel dus maar weer.

Ik heb dus nog wel wat te oefenen. Het appél op afstand heb ik ook even gedaan en dit was redelijk te noemen. Komen met staan was waardeloos. Ik heb er ook nog weinig aan gedaan, dus da's niet zo gek.

Na de les weer naar moeders, even lunchen, Bink dumpen en hoep, naar de KB. Daar bleek er ineens weer een nieuwe kalkoen rond te lopen. We hadden 5 hennen en 1 haan. De dierenambulance heeft er 2 dagen geleden 1 gebracht, maar die is duidelijk herkenbaar omdat deze heel licht bruin is en de andere van het ras red bourbon en dus vrij donker bruin zijn. Toen ik echter op het erf stond telde ik 6 hennen en de lichte hen liep er niet tussen. Die wordt nog niet zo geaccepteerd door de anderen. Het vreemde is dat de nieuwe donkere hen wel geaccepteerd wordt. Ik heb de beheerder er nog bijgeroepen, maar die wist ook niet dat we nog een kalkoen erbij hadden. Ik ben even frolicjes uit gaan delen onder de dieren. De bekende dieren kwamen meteen aanrennen en nadat ik ze allemaal van dichtbij had bekeken kon ik de nieuwe aanwijzen. Deze vondt de frolicjes ook erg lekker, maar nam ze erg netjes aan. De andere eten mijn vingers er bij op en bij haar voelde ik de snavel niet eens. Zo netjes zijn onze dieren niet. Die rukken het, des noods, met vinger en al uit je hand. We hebben er dus nog een gobbelaar bij. Dat wordt straks leuk als ze gaan broeden. Dan hebben we een berg kuikentjes waar je eng van wordt.

Na mijn verplichtingen ben ik weer naar huis gegaan. Thuis de was opgehangen en de volgende was in de machine gefrommelt. Daarna even voer afwegen en weer naar moeders en mijn computerverplichtingen doen.

Als het vanavond droog is weer lekker een eindje stieffelen met de heren. Ander wordt het een korter rondje. Thuis moet de donkere was dan nog opgehangen worden en ik moet een schepnetje door de schildpaddenbakken halen om het losse vuil weg te halen. Daarna is het tijd om lekker op de bank te ploffen en te niksen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - zo 21 mrt 2010 om 17:10    
Vanmorgen was ik redelijk op tijd uit de veren en heb ik de standaard zaken gedaan. Na het KB gebeuren ben ik de stoute schoenen aan getrokken en ben ik naar het park gegaan met de heren.

Ik kwam buiten al snel Paco tegen. Bink viel ouderwets uit. Na het razen heeft hij wel kennis gemaakt en dit ging redelijk.

In het park heb ik de heren op het snipperpad losgelaten. Gelijk kwamen we ook al een hond tegen. Dit was een bastaard kooiker. Bink moest uiteraard enorm sluipen. Het eerste contact verliep stijfjes. Bink was onzeker. Dit was te zien door een opgetilde achterpoot en de strak naar achter gehouden oren. Het was echter Fox die roet in het eten gooide door ineens aan te komen stormen. Het liep uit een een grompartij van mijn heren uit naar de andere hond. Daarna bleven ze heel stijfjes rond de hond hangen. Ik probeerde ze ondertussen mee te krijgen, maar uiteraard lukte dat niet. Uiteindelijk kreeg ik Bink mee, Fox heeft nog een tijdje rondgehangen om de omgeving te markeren. Patser.

De volgende hond was aangelijnd dus lijnde ik mijn heren ook even aan. Bij het strandje was het wat drukker. Daar liep ook een peruaans naakthondje rond. Fox moest weer even in sluipmode gaan staan en knalde er toen ineens naar toe. Bink ging mee, maar de kennismaking ging best goed. Ik riep Bink weer mee en liep verder. Ook Fox kwam nu, na snel een vlaggetje te hebben geplaatst, mee. Na de brug weer verder met balletje gooien.

Daar kwamen we nieuwe mensen met honden tegen. Dit waren een briard en een rottweiler. Bink besloop de briard, maar deed verder niks. Fox deed nu of hij niks had gezien en liep er gewoon langs. Bink liep ook langs de rottweiler omdat ik hem afleidde met de bal.

Het volgende hondje was een jong jack russelltje. Dit hondje kwam aanrennen en liep zo Bink's bek in. Bink houdt niet van zo'n benadering. We liepen een stukje dezelfde kant op. Fox kon het redelijk vinden met het jonge reutje en er werd wat gespeeld. Het jonge hondje wilde echter liever met Bink spelen en kwam elke keer langs rennen en soms ook even Bink aanraken met langs rennen. Uiteraard kon Bink dit niet waarderen en snauwde het beestje dan ook weg. Beestje had alleen een plaat beton voor de kop en toen Bink het goed zat was hapte hij een keer raak. Puplief gaf een gil en de 2 bazinnetjes gelijk helemaal het beestje willen troosten. Beestje was allang herstelt en kwam weer terug naar Bink. Ik ben maar gauw doorgelopen. Sommige honden willen echt niet luisteren.

De volgende hond kwam net de hoek omzetten toen Bink achter zijn bal aanzat. Bink snauwde even naar de x tervurense herder/chow chow en ging toen verder naar de bal. Ik probeerde Bink wel bij me te houden, maar omdat Fox kennis ging maken, moest Bink dat natuurlijk ook. Toen de chowmix aan Fox snuffelde hapte Bink ineens snel in de kraag van de reu. Nu was ik het zat en plukte Bink aan de flexiclick er tussenuit. Ik had al tig keer gezegd dat hij mee moest komen en nu deze actie. Kreng dat je d'r bent. Het is niet aan Bink om te bepalen wie er aan Fox snuffelt, da's mijn job. In ieder geval had ik er weer flink spijt van dat ik naar het park ben gegaan. Dat had ik al bij de eerste hond, maar nu was het toch wel heel erg aan het worden.

Ik had echter het ergste nog niet gehad. Dat kwam nu in de vorm van een enthousiaste labrador. Fox knalde met een rotvaart naar de blije labrador. Met een brul kon ik Fox er van weerhouden zijn bekende gebrul tentoon te spreiden. Ik had Bink's bal in mijn handen, maar Bink moest toch even buurten bij de lab. Labje lief had nu door dat er andere honden waren. Fox liep gauw met een boog om de lab heen. Bink had nu ook zoiets van 'laat maar, te druk'. Labje wilde spelen en zonder verdere plichtplegingen sprong hij tegen Bink aan. Die pikte dat natuurlijk niet en snauwde hem af met ontblote tanden. Uiteraard laat labje zich niet afwijzen en bleef het proberen. Bink bleef snauwen en lippen trekken. Toen ging het dan ook eenzijdig mis. Bink kreeg de lab te pakken met als resultaat een gillende lab. Uiteraard was het topdruk op dat moment en de ah's en oh's waren niet van de lucht. 'Hij wil alleen maar spelen' werd er gezegd. 'Ja, maar de mijne niet', was mijn tegenreactie. 'Oh, hij wil dus niet spelen'. Nee, dat laat hij toch duidelijk merken dacht ik nog, maar hield verder wijzelijk mijn mond en liep gauw verder.

De volgende hond was een dalmatier. Fox weer in de beste sluiphouding ooit. Bink leidde ik weer af met de bal. Dat werkte nu zowaar eens en Bink liep alleen kijkend langs de dalmaat. De dalmaat draafde naar Fox die ondanks mijn gezanik over ophouden en zo nog steeds in die houding stondt. Nu de dalmaat recht naar hem toe liep, draaide Fox ineens onderdanig af en liep met een boogje om de dalmaat heen. Schijtert die je d'r bent. Wel een sterk staaltje lichaamstaal en prachtig om te zien.

De volgende hond liep op een ander paadje en we kwamen op hetzelfde pad uit. Dit was een bruine labteef. Deze wilde wel komen kijken, maar werd terug geroepen en ging ook netjes mee. Ik kon nu even geen balletje gooien dus werd het koekjes knikkeren om Bink bezig te houden. Op de volgende kruising kwam van links een aangelijnd jack frutseltje. Bink liep gewoon met mij mee, maar ineens hoorde ik de mensen van dat hondje zeggen 'kijk die eens staan'. Ik draaide me om en zag Fox weer in een diepe sluiphouding staan. Ik riep nog 'nee, en 'laat dat' en meer van dat soort kreten. Aangezien dat niet hielp ben ik terug gelopen en keek hem strak aan. Fox dacht steun van me te krijgen en kwam in beweging. 1 snelle en scherpe 'nee' zorgde er voor dat hij stopte. Hij ging langzaam zitten. Ik bukte me nog even naar hem toe en gaf te kennen dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om alsnog naar dat hondje te knallen. Ik sommeerde daarna 'blijf'. Bink ging even kijken bij het hondje. Het beestje was wat bangig. Nu werd het voor Fox toch teveel en hij stondt op en liep nu rustig naar het hondje toe. Fox kwispelde zelfs vriendelijk, maar het hondje was ook bang voor hem. Ik heb de heren mee geroepen en ben verder gegaan. Nu was de afstand tussen de lab en mij ook groot genoeg om weer balletje te gooien.

Ik ben bij de Waaienberg het park uit gegaan. Gelijk achter mij kwamen nog een cocker en tibetaanse terrier aanlopen. Ik lijnde de heren rustig aan, gebood ze naast en ben weer gaan lopen. Fox had wat moeite met de hondjes achter hem. Deze wilde namelijk wel kennismaken en de bazinnen probeerde ze bij zich te houden. Dat gaat gepaard met roepen en dreigend de naam zeggen en zo. Fox wist dus dat de hondjes achter hem aan liepen en dat is eng. Bink had alleen maar oog voor mijn koekjes, dus die gaf geen problemen.

De weg naar moeders heb ik ze het grootste gedeelte laten volgen. Ik ben geen honden tegen gekomen.

Dit uitje met de heren kostte me weer een jaar van mijn leven. Toch was er al wel een verbetering te zien naar mate we meerdere honden tegen waren gekomen. Helaas is het luisteren ver beneden peil en kan ik nog steeds niet voorkomen dat ze toch naar andere honden toegaan. Van Fox vind ik het niet zo erg dat hij contact heeft met andere honden. Bink wil ik leren om andere honden te gaan negeren. Bink verdedigt Fox en mij namelijk. Als Fox of ik in de buurt zijn valt Bink meestal uit. Ook is Bink in principe niet leuk naar andere honden. Bink is bang en daarnaast ook dominant. Dit is een hele moeilijke combinatie. De angst voert de boventoon, maar als hij door heeft dat hij niet bang hoeft te zijn krijgen we het rijden op een andere hond. De meeste uitvallen zijn uit angst. De uitvallen naar honden die willen spelen zijn wel van een dominantere ingeving, maar ook dan is hij niet zeker van zichzelf. Hij vindt het drukke gedoe eng
en geeft dan ook met opgetrokken lip, starende blik en naar voren gerichte gezichtsmimiek duidelijk aan dat hij er niet van gediend is. Zijn kop spreekt dan ook 1 en al dominantie uit. Ook zijn staart staat dan erg hoog. Dat hij toch onzeker is dan te zien aan een opgeheven of schuin weggedraait pootje. Ook zijn de uitvallen niet frontaal maar van opzij of van achteren. Als Bink trouwens enorm dominant zou zijn en over zou lopen van het zelfvertrouwen, zoals de x chowreu, dan zou hij het totaal niet nodig hebben om uit te vallen. Zijn hele houding zou dan gezag uit stralen waardoor andere honden zich wel 2 keer bedenken om zich met hem te meten. Bink kan dan ook niet met deze hond overweg omdat het een dominante hond is en dat is Bink ook, alleen Bink voelt zich genoodzaakt zich te bewijzen door zijn onzekerheid. De chowreu hoeft zich helemaal niet te bewijzen. Hij is gewoon relaxt en dat straalt hij ook uit. Hij gaat dan ook totaal niet in op Bink's gesnauw en gehap, daar staat hij simpelweg boven. Lijkt me heerlijk om zo'n hond te hebben.

Mijn gevoelens zijn weer heel dubbel over deze wandeling. Ergens heb ik het bekende 'zie je nou wel, ze zijn agressief naar andere honden' en 'ik kan maar beter niet meer in het park gaan lopen met ze'. Aan de andere kant wordt het natuurlijk nooit beter als ik er niet mee bezig ben. Zonder de wandelingen in het park vervreemden ze helemaal van andere honden en wordt het alleen maar erger.

Vannacht zal ik waarschijnlijk er wel uitkomen wat ik ga doen. Aan de ene kant heb ik het park niet nodig om mijn honden te vermaken en geestelijk en lichamelijk moe te maken en aan de andere kant is het lekker om wel in het park te lopen. Ze kunnen dan beide los van de lijn en hun gangetje gaan. Ga ik niet meer naar het park dan moet ik gaan fietsen, naar het veldje om te trainen, frisbeeen en andere actieve dingen te doen met de heren. Dat kost meer tijd en inzet van mijn kant. Omdat ik nogal lui aangelegd ben is een wandeling in het park meer mijn ding omdat ik me dan niet zo veel hoef in te spannen en beide heren toch hun ei kwijt kunnen. De rest vraagt inzet van mij omdat ik de heren dan apart moet trainen en apart moet gaan fietsen enz enz.

We denken er nog even over na en zien wel wat ik ga doen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - ma 22 mrt 2010 om 16:35    
Vanochtend was ik rond 9 uur wakker, maar niet echt gemotiveerd om op te staan. Omdat ook de heren niet echt in actie wilden komen ben ik lekker blijven liggen tot half 10. Daarna ben ik de ochtend gestart en even naar het veldje geweest met de heren. Hier konden ze weer even hun gangetje gaan en daarna weer naar binnen voor het ontbijt.

Na het ontbijt de duiven gedaan en daarna even op de bank gezeten. Ik heb Bink weer eens lastig gevallen met de furminator. Was wel weer nodig.

Rond kwart voor 11 mijn boodschappenkarretje gepakt en deze in de kelder gezet en met de fiets naar moeders gereden om Gabber uit te laten. Omdat mijn moeder en ik vermoeden dat Gabber te weinig beweging/afleiding krijgt wilde ik hem meer laten bewegen. Eigenlijk wilde ik verder lopen waarbij Gabber ook een stuk los kon lopen. Dit durfde ik niet aan. Stel nu dat hij dat eind niet red en hij echt niet meer zou kunnen lopen. Hoe krijg ik 30 kilo hond weer thuis? Ik Nam dus maar het gebruikelijke rondje en liet hem nadat hij zijn boodschappen kwijt was los en heb voorzichtig aan balletje gegooid. Gabber was echter totaal niet voorzichtig. Hij zakte dan ook een paar keer door zijn achterhand als hij te bruusk een bocht draaide. Ik ben dus nog voorzichtiger gaan gooien. Gabber hield zich verder goed. De rest van de weg heeft hij dan ook los gelopen terwijl ik zo nu en dan het balletje weer eens gooide voor hem. Weer thuis plofte hij gelijk op de bank neer. Prima zo. Hij had het in ieder geval naar zijn zin gehad.

Na de lunch ben ik naar de KB gegaan en daarna ben ik boodschappen gaan doen. Weer thuis hebben de heren een klein kluifje gehad en ik heb de boodschappen ingeruimd en wat gegeten. Daarna heb ik mijn trainspullen en de heren gepakt en ben ik naar het veldje gegaan. Die was helaas bezet dus ben ik terug gegaan naar het veldje voor mijn flat. Hier is wat meer afleiding, maar het is wel te doen. Wel moet ik erg opletten wat er allemaal voorbij komt. Ali loopt natuurlijk hier veel en er zijn meer mensen met honden in de flat.

Ik heb de heren aan de grondpen vastgezet en heb een vierkant uitgezet voor de plaats oefening. Daarna eerst met Bink aan de slag gegaan. Eerst wat volgen aan de lijn om zijn interesse te checken. Die was prima, hij had er zin in. Daarna lijn eraf en nog wat volgen. Daarna plaats sturen. Dit was te grappig. In plaats van naar het vak te gaan ging hij naar Fox en de tas met spullen en wilde daar gaan liggen. Beetje jammer weer. Ik heb hem van een kortere afstand naar het vak gestuurd en nu ging dit goed. Daarna meteen nog een keer op 20 meter afstand en dit ging nu ook goed. Na het ophalen feestje gebouwd en door met apporteren. Na het metaal apport wilde ik het gewone apport doen. Toen verscheen er ineens een hondje uit een auto. Ook de vrouw met Paco liep in de buurt. Met Paco kan het me niet zo boeien, dit gaat redelijk. Het andere hondje kende ik niet en Bink was erg scherp op dit hondje. Ik hield hem dus maar even vast. De vrouw van Paco had weer een ruzie met Henk waar ze mee omgaat en die in de andere toren woont. Deze bleven lekker ruzieen in de benedenhal van de flat. De vrouw van het loslopende hondje moest ook in de hal zijn. Het hondje bleef lekker buiten staan terwijl haar bazinnetje de hal inging. Kort daarna hoorde ik blaffen van nog een hondje in de hal. De vrouw van het losse hondje kwam weer naar buiten gevolgd door mijn buurvrouw met een losse cocker spaniel. Cockertje lief hield zich bezig met het andere losse hondje en toen hij mij zag staan met Bink kwam hij het veld op rennen. Gelukkig was Fox een beter doel en ging hij eerst daarheen. De buurvrouw uiteraard proberen om het cockertje terug te roepen. Fox ging goed met het cockertje, maar toch kwam Bink weer in beeld. Het cockertje kwam aanrennen en ik raakte wat in paniek en trok Bink's lijntje strak. Stom natuurlijk. Bink viel dan ook flink uit. Ik gaf Bink een flinke correctie voor het uitvallen en raapte mijn kalmte weer bij elkaar. Bink was meteen stil na de correctie, maar fixeerde nog wel naar het blije cockertje. De andere vrouw vroeg wat ik aan het doen was. Ik legde uit dat ik aan het trainen was. De buurvrouw had het hondje inmiddels te pakken en aangelijnd. Ze zei dat ze hem eigenlijk nooit los had hier, maar vanwege die pittbull... Sprekend over Paco. Ik zei dat Paco een kruising bull terrier was. Dat maakte niet uit, die hond was eng. Ik zei daarop dat de hond niet eng was, maar wat er aan vast zat. Dat werd met flink gelach ontvangen. Ik verwacht ook problemen met Paco als hij wat ouder is. Hij is al dominant wat zich uit in rijden op andere honden. Aangezien de vrouw niet de kennis heeft van hoe en wat ze met het hondje moet doen zal hij dit gedrag verder ontwikkelen en dan komt het een keer dat dat gerij botst met een andere hond en de eerste knokpartij is geboren. Ze zegt dat er totaal geen kwaad in die hond zit. Dat zei ik ook van Lana toen zij 7 maanden was. Een krap jaartje later kon ik dat niet meer zeggen. Zij is er van overtuigd dat je honden het zelf uit moet laten zoeken. Nou, doe maar niet he, zeker niet met zo'n hond. Ik laat mijn honden het al niet uitzoeken met een ander. Ik wil geen bloedvlekken zien. Niet op mijn hond en al zeker niet op die van een ander. Bink corrigeert nogal hard, dus mag hij dat van mij niet doen. Dat ik dat niet altijd kan voorkomen mogen duidelijk zijn. Kijk maar naar mijn wandeling van gisteren. Het duurde langer als gebruikelijk voordat hij echt flink uitpakte, maar toch.

Nadat de dames waren vertrokken kwam ook de vrouw met Henk en Paco weer uit de flat zetten. Het zat weer lekker mee. Toen deze ook weg waren kon ik Bink weer loslaten. Ik ben verder gegaan met het apporteren. Dit ging prima. Daarna nog een keer het plaats gedaan. Bink ging onderweg elke keer liggen. Met wat gewapper van mijn handen en 'nog een stukje verder' kreeg ik hem uiteindelijk tussen de 4 pionnen. Ik heb nog genoeg te oefenen dus. Daarna heb ik het sorteren gedaan. Nu met 4 blokjes om weer opnieuw verder uit te bouwen. bink wist in grote lijnen wat hij moest doen, maar kwam weer met de verkeerde binnen en begon ook nog eens te kauwen. Zucht, geen goed begin. Toen even terug naar 3 blokjes en hem er aangelijnd langs gelaten met de opdracht 'zoek'. Nu pakte hij de goede en daar clickte ik voor. Daarna een 4de blokje erbij gepakt. Bink weer op zo'n 7 meter weggezet en opnieuw de blokje neergelegd. Nu ging het goed. Hij zocht echt naar de juiste en kwam deze terugbrengen zoals het hoort. Uiteraard was dat click, koekje en feestje bouwen.

Ik heb ook nog even het appél op afstand gedaan. Ik heb hem op de stoep gelegd en ben zelf zo'n 7 meter op het veld gaan staan. Het ging redelijk. De 2de keer kwam hij naar voren. Ik heb hem terug gelegd en opnieuw een poging gedaan. Nu ging het goed. Dat leverde dus weer een click en een koekje op. Daarna even een feestje bouwen en door naar voorroepen met staan. Dit lijkt nog steeds nergens op.

De 2de poging ging iets beter. Ik heb positief afgesloten en heb daarna Fox even wat laten volgen en terug plaats laten doen. Dit ging ook niet slecht. Daarna naar boven om hondenvoer op te halen en de trainspullen te dumpen en gelijk weer door naar moeders.

In het parkje bij het Savelsbos heb ik ze weer even los laten lopen. Met Bink heb ik nog balletje gegooid.

Vanavond weer naar mijn eigen huisje en weer met een schepnetje door de schildpaddenbakken heen en daarna lekker zitten.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - di 23 mrt 2010 om 16:18    
Gisteravond kwam ik tijdens mijn rondje een labrador tegen. Bink ging tekeer als een wilde. Ik reageerde daarop met een flinke hengst aan de lijn. Dat was iets te hard. Kennelijk was ik nogal pissig. Bink maakte een mooie salto. Het maakte geen indruk op Bink. Hij was amper geland of hij sprong al weer naar de labrador toe en ging gewoon verder met brullen. Fijn om te weten dat ik niks meer kon veranderen aan de situatie. Het was ook nog eens mijn eigen schuld. Ik had in moeten grijpen voordat hij uit zou vallen, voordat hij niet meer aanspreekbaar was. Ik was te laat en reageerde mijn frustraties af op Bink. Fox had mijn bui wel goed ingeschat en hield wijzelijk zijn mond en liep keurig mee. Ik sloeg snel de hoek om en liep snel weg uit de situatie. Voortaan dit soort situaties maar uit de weg gaan. De rest van de route bleef ik wel erg prikkelbaar. Boos op mezelf en op de hele wereld.

Vanochtend was ik redelijk op tijd. Ik ben opgestaan en naar het veldje gegaan met de heren. Onderweg nog 2 smakelijke regenwormen voor de schildpadden opgepikt. Het uitje was verder rustig. Er liep een man met labrador langs de Meerzichtlaan en Fox moest natuurlijk wel stoer doen aan de veilige overkant van de sloot. Ook wilde Fox 2 eenden opstootten die op het veld liepen. Fox liep op het pad en kwam de helling afrennen recht naar de 2 eenden. Ik had de disc's al in de aanslag genomen toen de eenden net waren geland. Nu kon ik Fox corrigeren voor dit irritante gedrag. Meestal zie ik de eenden pas als Fox ze opgestootten heeft als ik hem loslaat op het veld en de eenden op de helling naar de sloot zitten. Fox zag de eenden en kwam dus in actie. Ik rammelde even met de disc's en Fox stopte meteen. Ik riep gelijk heel vrolijk 'goed zo' en liep weg van de eenden en richting het pad. Fox kwam met me mee. Ook dat leverdere weer een vrolijk 'goed zo' op. Toen hij vlak bij me was stopte ik er ook nog even een koekje in. De eenden konden nu in alle rust over het veld scharrelen.

Op het pad heb ik Fox weer aangelijnd en daarna Binky geroepen. Bink kwam vrijwel meteen in actie en naar me toe. Ik riep vrolijk 'jaaaaa' toen hij onderweg was. Hij ging hierdoor iets harder lopen. Bij mij aangekomen hem laten zitten en hem zijn welverdiende koekje gegeven. Daarna aanlijnen en met de heren terug naar mijn flat volgen.

Thuis het ontbijt en de duiven gedaan. Daarna ben ik op de bank geploft met het zaagrugschildpadje om hem te pellen. Hij had nog minstens 2 oude lagen schildplaatjes op zijn schild zitten. Toen ik begon met peuteren bleken het veel meer lagen te zijn. Ik ben zo'n 20 minuten bezig geweest en heb er wel wat af gekregen, maar het ging allemaal niet makkelijk. Ook heeft het knaapje 1 keer mijn vinger te pakken gekregen. Ook niet echt prettig. Wat ik er niet af heb gekregen laat ik voorlopig even zitten. Hij moet nog even goed onder de warmtelamp liggen om deze stukjes losser te krijgen. Ik hoop dat er vanzelf nog een hoop afvalt. Zijn vriendinnetje moet ook nog gepeld worden. Die zal wel net zo veel lagen hebben als hij. Daar gaan we deze week nog even naar kijken.

Rond 11 uur naar moeders om Gabber uit te laten. Ik heb Gabber voornamelijk los laten lopen en balletje gegooid. Meestal liep hij dan met de bal in zijn bek om niet ineens te veel te vragen van zijn gewrichten. Na mijn lunch naar de KB en daarna weer door naar de psych. Het gaat nog steeds niet echt geweldig. Ik ben geen problemen tegen gekomen deze week omdat ik deze nu ontwijk. Wel zo rustig voor mijn gemoedstoestand. Ik ben ook niet zo bang meer. Wel ben ik nog erg agressief zoals Binky gisteravond heeft ervaren.

Weer thuis even snel wat gegeten en daarna mijn spullen en de heren gepakt om naar moeders te gaan. Onderweg ben ik een kat tegen gekomen. Ik kon ze redelijk mee laten lopen en het bleef ook stil.

Als beloning wilde ik ze los laten in het parkje. Ik liet ze daar zitten en maakte Bink los. Die schoot, ondanks mijn 'wachten' meteen weg. Met 1 dreigend 'nee' stopte hij en ging weer zitten. Dat was ook niet goed, hij moest weer naast me gaan zitten. Dat kreeg ik ook nog voor elkaar. Daarna opnieuw 'wachten' en ook Fox losgemaakt. Nog een keer 'wachten' en de riemen om mijn nek heen gedaan en ze 'vrij' gegeven. Gek genoeg hoef ik dat niet te herhalen. Helaas was het loslopen van korte duur. De vrowu die aankwam lopen had een aangelijnd hondje bij zich. Bink sloop er al naar toe. Het hondje zag mijn heren en fokte zich al lekker op. Fox kon ik naast me aanlijnen. Bink moest ik eerst een paar keer roepen voordat hij terug kwam. Ik liet ze zitten en zei voor de sier 'blijf'. Ik keek op naar de vrouw en zei spottend: 'Mocht ik willen'. De vrouw vroeg of ze elkaar kenden en of het goed ging. 'Nee, dat gaat niet goed'. Het hondje ging grommend tekeer tegen mijn heren en ondanks mijn 'blijf' gezeur vielen ook de heren flink uit. De vrouw reageerde lachend: 'Nee, dat is duidelijk, dat gaat niet goed'. Maar goed dat we het weten. Ik liep weer verder en liep zo naar de volgende hond. deze kruisde het pad. Ik kwam daar achter terecht. Op het andere pad kwam ik een bekende van mij tegen waar Binky vroeger nogal een hekel aan had. Nu heeft hij echter geen problemen meer met hem. Ik heb even staan praten en de vrouw met gromhondje kwam weer in beeld. Nu was de afstand wat groter. Hondje viel weer grommend uit. Ik riep vrolijk 'Binky' en hij draait zich weg van het hondje en komt voor me zitten voor zijn koekje. Ik riep heel verbaasd 'goed zo' ook de vrouw vondt het heel erg goed zo. Bink keek nog wel veel om naar het grommende hondje, maar het bleef stil. Ook Fox bleef stil. We weten nu in ieder geval vanaf welke afstand we nu verder kunnen oefenen met een klein grommend hondje.

De rest van de weg heb ik ze wel aangelijnd gehouden en veel beloont voor goed gedrag.

Vanavond weer behendigheid.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - wo 24 mrt 2010 om 16:13    
Gisteravond behendigheid met de heren. Het was droog en vrij warm. Ik heb de heren eerst uitgelaten in het park. Na het rondje even de kantine in om water te tanken. Het was druk in de kantine. Er is namelijk ook ringtraining op dinsdagavond. Daar komen meestal ook veel mensen op af.

Rond kwart voor 8 ben ik naar buiten gegaan met de heren en heb ik ze een beetje warm gelopen. We waren met 4 hondjes. Dat betekende voor mij een hoop actie. Ik startte met Bink als eerste. We hadden de kattenloop, de slurf, breedtesprong en nog een tunnel naast de gebruikelijke hoogtesprongen. 3 sprongen stonden wat moeilijk opgesteld. Het stondt als volgt |1 |3
|2

Daar kun je moeilijke dingen mee doen met die opstelling. Als je een hondje hebt wat feilloos links en rechts van elkaar kan onderscheiden kom je een heel eind. We begonnen bij 3, dan naar 2 en dan naar de kattenloop die in een rechte lijn met 2 stondt. Na de kattenloop naar links hoog, links breed, vooruit hoog en dan weer 2 en daarna 1. Dit was nog wel te doen. Fox had er wat moeite mee na de breed. Die knalde dan links langs de hoogte sprong en liep dan tussen 2 en 3 door naar de kant van het veld. Ik moest hem elke keer terug halen en dan opnieuw het laatste stukje doen. De 4de keer deed hij eindelijk wat ik vroeg. Tjongejonge, zo moeilijk was het nu ook weer niet. Het 2de rondje ging wel goed. Het volgende rondje begon hetzelfde tot aan de breed. In plaats van de breed moesten we de slurf nemen die rechts naast de breedtesprong stondt. Ook moesten we bij het eind sprong 2 doen en dan sprong 3. Dat was wat moeilijker. Nu was links en rechts brullen nodig. Ik loop op dat laatste stukje nogal achter de feiten aan terwijl de heren beide lekker vooruit knallen. Ik moest het dus echt hebben van hun kennis van links en rechts. Ook moest je er voor zorgen dat de hond niet terug sprong over 2 om daarna door naar 3 te gaan. Bink wist gelukkig wat ik bedoelde met links en ik was op tijd om de terugsprong over 2 te blokken. Hij liep er dus netjes omheen naar 3.

Met Fox was het even spannend met de slurf. Doet 'ie het of doet 'ie het niet. Fox kee de slurf in toen hij er voor aankwam, meestal volgt op dat kijken de beslissing om er omheen te lopen. Ik begon gewoon in mijn handen te klappen en hem aan te moedigen met 'gogogo' en Fox ging er doorheen. Daarna door naar de hoogte sprong en dan links hoog en rechts hoog. Dit ging zowaar ook in 1 keer goed.

Het 2de rondje met Bink ging goed tot aan sprong 2. Ik was niet op tijd om de terug sprong te kunnen blokken en Bink sprong terug over 2. Bijna kwamen we daardoor in botsing. Bink landde vlak voor mijn voeten, maar kon zich nog uit de voeten maken voordat ik op dezelfde plek aankwam nog geen seconde later. Bijna boem dus. De heren maakte verder geen fouten met links en rechts. Dat was positief. Fox bleef ook de slurf prima doen. Wel wilde Fox nogal eens zijn eigen plan trekken als we in de buurt kwamen van de slurf. Bink bleef de hele les enthousiast. Fox zijn enthousiastme nam langzaam af. Alleen de terugweg ging dan heel vlot. Ook moest ik hem weer zowat naar de start smeken. Fox z'n conditie is dan ook niet super. Bink rent nog achter balletjes aan en heeft dus meer conditie als Fox. Fox gaat zijn eigen gangetje als hij losloopt en zal niet meer dan dat hij noodzakelijk vindt rennen. Ik kan hem soms verleiden met achter een koekje aanrennen, maar dat zijn ook kleine stukjes. Als ik te hard gooi dan is Bink al weer op de terugweg met de bal en zal hij onmiddelijk de bal uitspugen, Fox koekje opvreten en daarna de bal weer oppakken en die als nog af komen geven voor zijn eigen koekje. Men zal vast wel begrijpen dat Bink zijn 'eigen' koekje dan niet krijgt. Die heeft hij dan al in 4voud op. Bink krijgt een kwartje van een frolicje als hij de bal terug brengt. Voor Fox wordt een heel frolicje geknikkert. Die rollen namelijk beter. Ik kan dus niet te ver gooien voor Fox anders gaat die klikoterrier er mee vandoor. Jammer genoeg gaat Fox niet echt achter een balletje aan. We zullen dus eigenlijk moeten gaan fietsen met Fox om zijn conditie ook wat op te krikken. De les was ook vrij intensief deze keer. Het totale rondje bestondt uit 17 hindernissen. Dit rondje hebben we 3 keer gelopen. Ik dus 6 keer. Er kwamen weer flinke rookwolken van mij af. Als laatste rondje hebben we een kort rondje gedaan. Even een rondje van 6 hindernissen om af te sluiten. Fox was toen niet enthousiast meer. De kattenloop nam hij dan ook op zijn dooie akkertje. Na de kattenloop rechtsaf tunnel en dan hoog en dan 2-hoog en 3-hoog. Dit ging wel weer heel snel. Ik ben met Bink ook nog een keer onderuit gegaan. Ik gleed heel mooi uit. Nieuwe schoenen nodig?

Na de les nog even een halve liter water verplaats in de kantine en toen weer naar moeders met de heren om de autopapieren en de auto af te geven en daarna naar huis gelopen. Thuis nog even afgekoeld op de bank en daarna door naar bed. De heren waren ook lekker moe en ik kreeg ook geen tegespraak toen ik me klaar ging maken om te slapen. Fox kwam al meteen op bed liggen toen ik de slaapkamerdeur opende. Moe en voldaan.

Vanmorgen was ik weer vrij laat. Ik zette de lamp van Mingming aan omdat de tijdklok het weer eens af had laten weten. Dit was gelijk pats en lamp weer uit. Fijn, even een nieuwe lamp erin zetten. Ik moet weer nieuwe spotjes gaan kopen. Ik ben bijna door mijn voorraad heen. Ik ben zonder problemen heen en weer naar het veldje geweest met de heren.

Vandaag was het ook weer voederdag voor de schildpadden en er werd dan ook druk geroeit voor het glas voor eten. Bedelen kunnen ze prima. Na het ontbijt heb ik dan ook eerst de schildpadden gevoerd. Die lieten zich de kattenbrokjes weer goed smaken. Er zijn er maar 2 die niet gegeten hebben. Dat is Nero en het vrouwtje met de geinfecteerde staart. Deze zitten nu samen in 1 bak en dit gaat redelijk. Nero ligt nog steeds ingegraven in het zand en de andere dame dwarrelt rond in die bak. Ze hebben wel al kennis gemaakt met elkaar toen Nero een een keertje wakker was. Er werd een hoop gesnuffelt en geschud met koppies en een hoop geimponeer van Nero, maar geen gehap of zo. Nero is de baas en dat is zonder bloedvergieten geregeld. De infectie aan de staart van de dame wordt langzaam minder. Vanavond beginnen we met een antibioticazalf in plaats van betadine in de hoop dat het dan wat sneller heelt.

Na de berg schildpadden even snel de duiven gedaan en daarna snel door naar moeders om Gabber uit te laten. Met Gabber heb ik weer balletje gegooid. Ik hoorde van mijn moeder dat hij s'avonds een stuk rustiger is als hij lekker achter de bal aan was geweest. Ook dit balletje gooien met Gabber kostte me weer een bal. Dit was zo'n gekleurde bal, die zijn nogal zwak. Bij moeders flat aangekomen zag ik ineens bloed aan een voorpoot. Ik heb even gekeken en hij had van zijn hoogste kussentje de bovenste laag eraf geschaafd. Dit stukje hing er nog aan. omdat het nogal bloedde heb ik de DA gebeld en ik kon meteen langskomen. Daar aangekomen was het bloeden zo goed als gestopt en het losse stukje was eraf gevallen. De DA heeft het even schoongemaakt en er zalf op gedaan. Daarna kon ik weer naar huis. Gabber moet nu 2 x per dag ingesmeerd worden. Ik moet even kijken wat ik morgen ga doen met Gabber. Misschien eens proberen om te gaan fietsen met hem. Met balletje gooien zal hij dat kussentje geheid weer open schaven.

Na de KB even naar de dierenwinkel in het Stadshart voor schildpaddenvoer. Daarna naar huis, de geelbuik nog even voorzien van riviergarnaaltjes uit blik. Ook de roodwang heeft hier aardig wat van op. Het gaat goed met die 2. ze passen zich weer goed aan aan het leven in gevangenschap. De roodwang eet inmiddels ook al kattenbrokjes en de geelbuik weet nog hoe ze moet bedelen. Beide eten ze uit de hand. Nu nog even wachten op mest van de roodwang voor onderzoek naar parasieten.

Daarna moest ik nog voer afwegen voor de heren en daarna was het weer tijd om naar buiten te gaan met ze. Dit ging weer aardig en als beloning voor het luisteren heb ik ze weer in het parkje losgelaten. Dit ging ook goed. Bink had wel een oude boterham gevonden. Hier stondt hij dan ook heerlijk op te kauwen. Hij kwam met boterham al kauwend naar me toe. Ik had uiteraard allerlei viescommando's gegeven en 'los' en 'laat vallen', maar uiteraard kauwde hij gewoon door. Toen ik echter mijn hand uitstak om hem bij zijn halsband te pakken liet hij het uitstekende stuk vallen. De rest verdween naar binnen. Ik zei toch 'goed zo' en zei dat hij mee moest komen. Hij keek naar de rest van de boterham die onder zijn neus lag. Ik zei 'nee' en 'meekomen' en hij liet het liggen. Dat leverde een heel frolicje op en een weg gegooide bal. Balletje gooien ging niet helemaal soepeltjes omdat Bink zijn gevonden maaltijd niet kon vergeten. Hij zocht dus de buurt af voor nog meer van dat lekkers. Er kwam ook nog een fietser voorbij die lokgeluidjes maaktte. Gelukkig reageerde Bink niet. Ik had de neiging om er wat van te zeggen, maar hield me weer eens in. Als Bink nu wel gereageerd had en het fietspad opliep, wat dan? Sommige mensen denken echt niet na. Had die man dan op tijd kunnen stoppen om te voorkomen dat hij Bink aanreed? Gelukkig reageerde Bink er niet op. Fox hoorde het gelukkig niet. Die loopt er dan zo naar toe met z'n suffe kop. Ik had al weer de nodige doem senario's gezien in mijn gedachten. Gillende honden, vliegende fietsers en een hoop verzekeringsgedoe.

Vanavond weer terug naar huis en even zien wat ik ga doen. Ik heb genoeg te doen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - do 25 mrt 2010 om 15:51    
Gisteravond ben ik met de heren naar het lange bospaadje gelopen om ze daar even los te laten lopen. Tijdens het loslopen daar liep Fox heel erg achter. Ik ben wel van mening dat hij hoort op te letten waar ik uithang, maar al die nieuwe luchtjes waren gewoon te interessant. Ik hield dus wel half in de gaten waar hij uithing. Bink liep ook erg achter voor zijn doen, maar toen die door had dat ik gewoon doorliep zorgde hij wel dat hij dichter in de buurt bleef. Bij het einde van het pad heb ik de heren weer aangelijnd en ben ik verder door de wijk gelopen. Ik ben nog een jack frutsel tegen gekomen en dat ging glorieus mis met een hoop wederzijds kabaal. Ik kwam daarna nog een ander frutseltje tegen, maar die was niet frontaal. Het bleef dus stil. Het hondje had ook geen interesse en dat scheelt ook een hoop. Thuisgekomen de tv aangezet en ik ben gestart met de nodige schildpaddenzaken. ik heb een filter schoongemaakt en de andere bakken met een schepnetje ontdaan van los vuil. Ook nog even het staartje van de ene driekieldame gedaan en daarna op de bank geploft. Kort daarna lekker naar bed gegaan.

Vanmorgen werd ik om half 7 wakker. Bink zat rechtop in bed te piepen. Ik keek op de wekker en zei: Echt niet. Toen begon het kwartelhaantje te kraaien en Bink weer te piepen. Ah, dat was het dus. Het is namelijk voor het eerst dat het haantje kraait. Dat is dus nieuw en het melden waard. Ik zei dat het niks was en draaide me om en wilde verder slapen. Het haantje kraaide nog 1 keer en was daarna ook weer stil. Rond kwart over 8 werd ik weer wakker en nu vondt Bink het tijd om op te staan. Nou, vooruit dan maar.

Uiteraard is de eerste activiteit het uitje naar het veldje. Deze verliep zonder kleerscheuren. Weer thuis het ontbijt en de duiven gedaan. Daarna heb ik Lucky verschoond. Daarna weer een staartje behandelt en toen lekker op de bank gezeten tot kwart voor 11.

Ik ben met de fiets naar moeder gegaan omdat ik een stukje wilde fietsen met Gabber. Hij moet even rustig aan doen met dat geschaafde kussentje dus dan maar draven naast de fiets. Ik heb hem eerst uitgelaten zodat hij zijn behoeftes kwijt kon. Daarna de fiets gepakt en gaan. Het eerste stuk wilde Gabber graag galopperen. Draven kan hij niet zo denderend. Na een paar honderd meter minderde hij vaart en ging zoeken naar een snelheid waarbij hij wel kon draven zonder dat hij hipte links achter. Met 8 km per uur kan Gabber draven zonder dat hij last krijgt links achter. Wel wil meneer erg graag op de stoep lopen en dat is niet zo handig met al die lantaarnpalen. Ik moet hem dus constant het fietspad op trekken. Ik heb met Gabber 980 meter gefietst. Nu wil ik kijken hoe hij vanmiddag loopt. Als hij niet moeilijker gaat lopen na dit fietsen dan kan ik dit vaker gaan doen en langzaam opbouwen. Zo krijgt Gabber toch de broodnodige beweging zonder dat zijn gewrichten overbelast worden. Met balletje gooien loopt hij meer risico dat hij teveel vraagt van zijn gewrichten. Tot nu toe houden zijn gewrichten het goed. Merk ik dat hij het lichamelijk niet aankan dan stoppen we uiteraard direct.

Na de lunch weer naar de KB en van daaruit weer naar mijn heertjes toe. Na wat gegeten te hebben ben ik met de heren naar buiten gegaan. Uiteraard weer hamerend op het mooi meelopen. Voor de deur was een mevrouw met herderpup. Herderpupje blafte naar mijn heren. Mijn heren hongen zichzelf weer flink op in hun lijnen. Ik kreeg ook hun aandacht niet echt terug. Uiteindelijk dus meer even een correctie gegeven. Bink reageerde met grommen daarop. Frustraties? Hoe bedoelt u? Ik was tenminste weer in beeld en gaf ze meteen streng 'naast'. Dit werd wel gedaan, maar hoge punten zou ik er niet mee gekregen hebben. Nadat ze even mochten plassen heb ik ze weer naast gegeven om over te steken. Omdat ze aan de overkant nog steeds te ver naar voren liepen maar even rechtomkeert gemaakt en nog een paar hoeken geslagen om hun onverdeeld aandacht te krijgen. Daarna weer verder met de route en na een stukje correct volgen kregen ze 'vrij' om lekker te snuffen en te doen. Bij het parkje wilde ik ze weer loslaten lopen. In de verte liepen echter 2 handhavers dus heb ik de heren braaf aan de lijn gehouden. Schijnheilig? Ik? Op het pad waar ze wel los mogen heb ik ze als nog los gelaten. Het zitten en wachten ging nu weer prima. Na het signaal 'vrij' waren ze gelijk vertrokken. Ze hebben even lekker hun gangetje kunnen gaan en het laatste stukje weer balletje gegooid met Bink en koekjes geknikkert met Fox.

Bij moeders aangekomen bleek Gabber nog prima te lopen. Mooi, we kunnen het fietsen dus voorzichtig opbouwen. Gewoon in het 8 km per uur tempo die hij lichamelijk aankan.

Vanavond weer naar huis met de heren. Als het vanavond droog is zou ik wel weer iets kunnen doen met de heren. Langere wandeling, misschien fietsen.

grt Manja
manja (Opper Keffer) - vr 26 mrt 2010 om 15:42    
Gisteravond heb ik na het avondrondje ook nog even gefietst met de heren. Bink had er zin in en liep vooruit. Fox moest ik echter meetrekken. Hij vindt het nog erg eng. Ik heb zo'n 9 km per uur gefietst. Dit ging prima. Onderweg kwamen we wel een kat tegen. Fox liep ineens netjes mee en kort daarna was het snuifsnuif en een korte brul naar een haastig wegspringende kat in de struikjes vlak naast het fietspad. Jammer dat ik die niet eerder had gezien. Ik zei streng 'nee' en 'doorlopen' en ben doorgereden. Gelukkig zijn de heren niet zo heel erg sterk dus hield ik het wel. Vlak na het tunneltje reden we recht op een losse boevier af. Op zo'n 15 meter voor de hond kon ik rechtsaf en weg bij die hond. De heren hadden haar wel gezien, maar het bleef stil. Gelukkig bleef de bouvier staan waar ze stondt.

Weer bij mijn flat even gekeken hoe ver we gereden hadden. 2,2 km. Netjes voor een eerste keertje voor Fox. In de kelder even de voetzooltjes gecontroleerd. Deze waren allemaal nog heel. Het had hier geregend dus de ondergrond was nat. De heren waren dan ook gespikkelt van de modder. Boven heb ik ze eerst afgedroogd en een beetje ontdaan van die zwarte spetters. Daarna lekker op de bank geploft en hondenbladen gelezen.

Vanmorgen werd ik weer rond half 7 gewekt. Het kwartelhaantje liet weer van zich horen. Dat wordt leuk van de zomer, dan kraait hij nog eerder. Ik ben lekker blijven liggen tot half 9. Daarna opgestaan en met de heren naar het veldje. Dit ging weer lekker zonder andere honden.

Weer thuis het ontbijt en de duiven gedaan en daarna de schildpadden verwend met spieringvisjes. De roodwang heeft de meeste gegeten. De visjes waren ook vrij groot. De anderen hadden er moeite mee. De roodwang slokte ze in 3 happen op. De kleintjes maakten er een scheur en trekwedstrijd van. Voor Lucky heb ik 2 kleine stukjes gepakt. Zo'n visje was namelijk groter als heel Lucky. Hij liet de 2 kleine stukjes goed smaken.

Rond kwart voor 11 weer richting moeders met de fiets. Ik wilde Gabber ook kammen met de furminator. Dit heb ik geprobeerd, maar zijn ondervacht is reeds aan het vervilten. Ik kwam er dus niet doorheen met de furminator. Morgen dus maar gewoon met het herderharkje. Die werkt altijd goed. Na het rondje ben ik nog een stukje gaan fietsen met Gabber. Nu heb ik gelijk zo'n 7 km per uur aangehouden. Gabber was niet zo enthousiast met meelopen. Onderweg wilde hij ook een aantal keren snuffelen als ik langzamer ging fietsen. 1 keer lukte het hem ook om zijn poot te lichten. Hij moet nog even leren dat hij mee moet blijven lopen als hij naast de fiets loopt. Achter liep hij prima, voor ging het minder. Na het rondje liep hij ook iets kreupeler als gebruikelijk. Iets te ver dus. Ik had zo'n 2 km gereden. We kijken even hoe deze kreupelheid zich houdt. Morgen ook even niet fietsen. Heb ik trouwens ook even geen tijd voor.

Toen ik bij mijn fiets terug kwam om naar de KB te gaan bleek mijn achterband lek. Ik heb de fiets even naar de fietsenmaker tegenover mijn flat gebracht en heb de scooter maar weer gepakt.

Na de KB weer naar huis met een nieuw opvangduifje. Ik ben nog even naar het winkelcentrum geweest en daarna naar huis. Ik heb het duifje geinstalleerd en even wat gegeten. Daarna eten afgewogen voor de heren en daarna naar moeders toe met de heren. Ik ben geen honden tegen gekomen. Wel liep ik achter 2 honden. Ik heb de heren laten zitten tot ze de flat ingingen. Daarna weer verder. Als vanmiddag mijn fiets weer gemaakt is gaan we weer even fietsen na het eten vanavond. Zo krijgen ze ook wat beweging en hoef ik geen doodsangsten uit te staan dat ik een hond of zo tegen kom. Gisteravond flikte Bink ook iets nieuws. Hij was door een gat in de heg door gegaan en liep dus bij iemand in de tuin. Met veel moeite heb ik hem weer terug kunnen roepen. Er lag schijnbaar iets eetbaars, want hij kwam echt niet. Da's dus ook even beter opletten bij die hoek.

Straks even mijn fiets weer ophalen en vanavond na het eten eerst de heren uitlaten en daarna, als het droog is, even fietsen.

grt Manja

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15 

Reageer!