Vanmorgen was ik redelijk op tijd uit de veren en heb ik de standaard zaken gedaan. Na het KB gebeuren ben ik de stoute schoenen aan getrokken en ben ik naar het park gegaan met de heren.
Ik kwam buiten al snel Paco tegen. Bink viel ouderwets uit. Na het razen heeft hij wel kennis gemaakt en dit ging redelijk.
In het park heb ik de heren op het snipperpad losgelaten. Gelijk kwamen we ook al een hond tegen. Dit was een bastaard kooiker. Bink moest uiteraard enorm sluipen. Het eerste contact verliep stijfjes. Bink was onzeker. Dit was te zien door een opgetilde achterpoot en de strak naar achter gehouden oren. Het was echter Fox die roet in het eten gooide door ineens aan te komen stormen. Het liep uit een een grompartij van mijn heren uit naar de andere hond. Daarna bleven ze heel stijfjes rond de hond hangen. Ik probeerde ze ondertussen mee te krijgen, maar uiteraard lukte dat niet. Uiteindelijk kreeg ik Bink mee, Fox heeft nog een tijdje rondgehangen om de omgeving te markeren. Patser.
De volgende hond was aangelijnd dus lijnde ik mijn heren ook even aan. Bij het strandje was het wat drukker. Daar liep ook een peruaans naakthondje rond. Fox moest weer even in sluipmode gaan staan en knalde er toen ineens naar toe. Bink ging mee, maar de kennismaking ging best goed. Ik riep Bink weer mee en liep verder. Ook Fox kwam nu, na snel een vlaggetje te hebben geplaatst, mee. Na de brug weer verder met balletje gooien.
Daar kwamen we nieuwe mensen met honden tegen. Dit waren een briard en een rottweiler. Bink besloop de briard, maar deed verder niks. Fox deed nu of hij niks had gezien en liep er gewoon langs. Bink liep ook langs de rottweiler omdat ik hem afleidde met de bal.
Het volgende hondje was een jong jack russelltje. Dit hondje kwam aanrennen en liep zo Bink's bek in. Bink houdt niet van zo'n benadering. We liepen een stukje dezelfde kant op. Fox kon het redelijk vinden met het jonge reutje en er werd wat gespeeld. Het jonge hondje wilde echter liever met Bink spelen en kwam elke keer langs rennen en soms ook even Bink aanraken met langs rennen. Uiteraard kon Bink dit niet waarderen en snauwde het beestje dan ook weg. Beestje had alleen een plaat beton voor de kop en toen Bink het goed zat was hapte hij een keer raak. Puplief gaf een gil en de 2 bazinnetjes gelijk helemaal het beestje willen troosten. Beestje was allang herstelt en kwam weer terug naar Bink. Ik ben maar gauw doorgelopen. Sommige honden willen echt niet luisteren.
De volgende hond kwam net de hoek omzetten toen Bink achter zijn bal aanzat. Bink snauwde even naar de x tervurense herder/chow chow en ging toen verder naar de bal. Ik probeerde Bink wel bij me te houden, maar omdat Fox kennis ging maken, moest Bink dat natuurlijk ook. Toen de chowmix aan Fox snuffelde hapte Bink ineens snel in de kraag van de reu. Nu was ik het zat en plukte Bink aan de flexiclick er tussenuit. Ik had al tig keer gezegd dat hij mee moest komen en nu deze actie.

Kreng dat je d'r bent. Het is niet aan Bink om te bepalen wie er aan Fox snuffelt, da's mijn job. In ieder geval had ik er weer flink spijt van dat ik naar het park ben gegaan. Dat had ik al bij de eerste hond, maar nu was het toch wel heel erg aan het worden.
Ik had echter het ergste nog niet gehad. Dat kwam nu in de vorm van een enthousiaste labrador. Fox knalde met een rotvaart naar de blije labrador. Met een brul kon ik Fox er van weerhouden zijn bekende gebrul tentoon te spreiden. Ik had Bink's bal in mijn handen, maar Bink moest toch even buurten bij de lab. Labje lief had nu door dat er andere honden waren. Fox liep gauw met een boog om de lab heen. Bink had nu ook zoiets van 'laat maar, te druk'. Labje wilde spelen en zonder verdere plichtplegingen sprong hij tegen Bink aan. Die pikte dat natuurlijk niet en snauwde hem af met ontblote tanden. Uiteraard laat labje zich niet afwijzen en bleef het proberen. Bink bleef snauwen en lippen trekken. Toen ging het dan ook eenzijdig mis. Bink kreeg de lab te pakken met als resultaat een gillende lab. Uiteraard was het topdruk op dat moment en de ah's en oh's waren niet van de lucht. 'Hij wil alleen maar spelen' werd er gezegd. 'Ja, maar de mijne niet', was mijn tegenreactie. 'Oh, hij wil dus niet spelen'. Nee, dat laat hij toch duidelijk merken dacht ik nog, maar hield verder wijzelijk mijn mond en liep gauw verder.
De volgende hond was een dalmatier. Fox weer in de beste sluiphouding ooit. Bink leidde ik weer af met de bal. Dat werkte nu zowaar eens en Bink liep alleen kijkend langs de dalmaat. De dalmaat draafde naar Fox die ondanks mijn gezanik over ophouden en zo nog steeds in die houding stondt. Nu de dalmaat recht naar hem toe liep, draaide Fox ineens onderdanig af en liep met een boogje om de dalmaat heen. Schijtert die je d'r bent. Wel een sterk staaltje lichaamstaal en prachtig om te zien.
De volgende hond liep op een ander paadje en we kwamen op hetzelfde pad uit. Dit was een bruine labteef. Deze wilde wel komen kijken, maar werd terug geroepen en ging ook netjes mee. Ik kon nu even geen balletje gooien dus werd het koekjes knikkeren om Bink bezig te houden. Op de volgende kruising kwam van links een aangelijnd jack frutseltje. Bink liep gewoon met mij mee, maar ineens hoorde ik de mensen van dat hondje zeggen 'kijk die eens staan'. Ik draaide me om en zag Fox weer in een diepe sluiphouding staan. Ik riep nog 'nee, en 'laat dat' en meer van dat soort kreten. Aangezien dat niet hielp ben ik terug gelopen en keek hem strak aan. Fox dacht steun van me te krijgen en kwam in beweging. 1 snelle en scherpe 'nee' zorgde er voor dat hij stopte. Hij ging langzaam zitten. Ik bukte me nog even naar hem toe en gaf te kennen dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om alsnog naar dat hondje te knallen. Ik sommeerde daarna 'blijf'. Bink ging even kijken bij het hondje. Het beestje was wat bangig. Nu werd het voor Fox toch teveel en hij stondt op en liep nu rustig naar het hondje toe. Fox kwispelde zelfs vriendelijk, maar het hondje was ook bang voor hem. Ik heb de heren mee geroepen en ben verder gegaan. Nu was de afstand tussen de lab en mij ook groot genoeg om weer balletje te gooien.
Ik ben bij de Waaienberg het park uit gegaan. Gelijk achter mij kwamen nog een cocker en tibetaanse terrier aanlopen. Ik lijnde de heren rustig aan, gebood ze naast en ben weer gaan lopen. Fox had wat moeite met de hondjes achter hem. Deze wilde namelijk wel kennismaken en de bazinnen probeerde ze bij zich te houden. Dat gaat gepaard met roepen en dreigend de naam zeggen en zo. Fox wist dus dat de hondjes achter hem aan liepen en dat is eng. Bink had alleen maar oog voor mijn koekjes, dus die gaf geen problemen.
De weg naar moeders heb ik ze het grootste gedeelte laten volgen. Ik ben geen honden tegen gekomen.
Dit uitje met de heren kostte me weer een jaar van mijn leven. Toch was er al wel een verbetering te zien naar mate we meerdere honden tegen waren gekomen. Helaas is het luisteren ver beneden peil en kan ik nog steeds niet voorkomen dat ze toch naar andere honden toegaan. Van Fox vind ik het niet zo erg dat hij contact heeft met andere honden. Bink wil ik leren om andere honden te gaan negeren. Bink verdedigt Fox en mij namelijk. Als Fox of ik in de buurt zijn valt Bink meestal uit. Ook is Bink in principe niet leuk naar andere honden. Bink is bang en daarnaast ook dominant. Dit is een hele moeilijke combinatie. De angst voert de boventoon, maar als hij door heeft dat hij niet bang hoeft te zijn krijgen we het rijden op een andere hond. De meeste uitvallen zijn uit angst. De uitvallen naar honden die willen spelen zijn wel van een dominantere ingeving, maar ook dan is hij niet zeker van zichzelf. Hij vindt het drukke gedoe eng
en geeft dan ook met opgetrokken lip, starende blik en naar voren gerichte gezichtsmimiek duidelijk aan dat hij er niet van gediend is. Zijn kop spreekt dan ook 1 en al dominantie uit. Ook zijn staart staat dan erg hoog. Dat hij toch onzeker is dan te zien aan een opgeheven of schuin weggedraait pootje. Ook zijn de uitvallen niet frontaal maar van opzij of van achteren. Als Bink trouwens enorm dominant zou zijn en over zou lopen van het zelfvertrouwen, zoals de x chowreu, dan zou hij het totaal niet nodig hebben om uit te vallen. Zijn hele houding zou dan gezag uit stralen waardoor andere honden zich wel 2 keer bedenken om zich met hem te meten. Bink kan dan ook niet met deze hond overweg omdat het een dominante hond is en dat is Bink ook, alleen Bink voelt zich genoodzaakt zich te bewijzen door zijn onzekerheid. De chowreu hoeft zich helemaal niet te bewijzen. Hij is gewoon relaxt en dat straalt hij ook uit. Hij gaat dan ook totaal niet in op Bink's gesnauw en gehap, daar staat hij simpelweg boven. Lijkt me heerlijk om zo'n hond te hebben.
Mijn gevoelens zijn weer heel dubbel over deze wandeling. Ergens heb ik het bekende 'zie je nou wel, ze zijn agressief naar andere honden' en 'ik kan maar beter niet meer in het park gaan lopen met ze'. Aan de andere kant wordt het natuurlijk nooit beter als ik er niet mee bezig ben. Zonder de wandelingen in het park vervreemden ze helemaal van andere honden en wordt het alleen maar erger.
Vannacht zal ik waarschijnlijk er wel uitkomen wat ik ga doen. Aan de ene kant heb ik het park niet nodig om mijn honden te vermaken en geestelijk en lichamelijk moe te maken en aan de andere kant is het lekker om wel in het park te lopen. Ze kunnen dan beide los van de lijn en hun gangetje gaan. Ga ik niet meer naar het park dan moet ik gaan fietsen, naar het veldje om te trainen, frisbeeen en andere actieve dingen te doen met de heren. Dat kost meer tijd en inzet van mijn kant. Omdat ik nogal lui aangelegd ben is een wandeling in het park meer mijn ding omdat ik me dan niet zo veel hoef in te spannen en beide heren toch hun ei kwijt kunnen. De rest vraagt inzet van mij omdat ik de heren dan apart moet trainen en apart moet gaan fietsen enz enz.
We denken er nog even over na en zien wel wat ik ga doen.
grt Manja