@ Tineke, Waarschijnlijk heb jij een startlicentie van de FHN. De mijne komt van Cynophillia. Het was trouwens 9,25 euro. Binky is een medium hond in de klasse van Cynophillia. Uit een eigen meting kwam ik op 40,5 cm. Ik dacht dat 'large' vanaf 43 centimeter was. Foxie is waarschijnlijk hoger als 43 centimeter en moet waarschijnlijk volgend seizoen bij de grote honden gaan lopen. Voor die tijd wil ik hem bij de KC even laten meten. Voor Fox zou het namelijk mooier en dus beter zijn om bij de medium te horen.
Nu dan: dinsdagavond, het proefexamen.
Eerst natuurlijk opbouwen. Na het opbouwen kregen we de examenregels uitgelegt en kregen we de volgorde van lopen medegedeelt. Ik was met Fox als 2de. Even een uitleg van het beginnersparcours. 1-hoog, vooruit 2-hoog, schuin vooruit 3-A-schutting, vooruit 4-hoog, vooruit 5- tunnel met een bocht naar links, schuin rechts vooruit 6-hoog, vooruit 7-tunnel in een U naar rechts. Vanuit de tunnel schuin vooruit 8-breed, schuin links 9-muur, vooruit 10-hoog. Dan moet je je hond mee laten draaien linksom om over sprong 11 heen te springen die haaks op 10 staat maar even voor de nummer 10. (ik heb geen idee hoe ik dit correct uit moet leggen) Sprong 10 is ook sprong 12. Als handler draai je een rondje linksom om je eigen as en je hondje springt dan eerst over 10 draait linksom mee en springt dan over 11 en terwijl je verder linksom draait stuur je hem over 10/12. Dan vooruit 13-slurf, schuin rechts 14-hoog, u bocht naar links 15-hoog, schuin links 16-kattenloop, vooruit 17-hoog, schuin rechts 18-tunnel in een ruime u bocht naar rechts en dan vooruit 19-hoog, 20-band en 21-hoog/uit. De knelpunten in dit parcours waren de eventuele wissel tusen 7 en 8 en de eventuele wissel tussen 15 en 16. Dat waren de 2 plekken waar je het beste kon wisselen naar mijn idee. In de praktijk bleek dat met Fox niet helemaal goed te gaan. Ook leuk was het puntje bij 7 en 18 de tunnels. De uitgang van 7 en de ingang van 18 lagen vlak bij elkaar. Het kwam dus op goed stuurwerk aan om je hondje in de juiste tunnel in de sturen.
Eerst natuurlijk even warmlopen voor de start en toen gaan met die banaan. Fox bleef braaf wachten op mijn teken en ging prachtig van start. Na de schutting kwam Fox voor me te lopen. Ik brulde achter hem aan wat hij moest doen en nummer 4 en vooruit 5 de tunnel gingen dan ook perfect. Nu kon ik een klein stukje afsnijden en toen hij de tunnel uitkwam kon ik naar 6-hoog wijzen en ook daar vloog hij prachtig overheen. Ik brulde nu dat hij 'door' moest en ook dit ging prachtig. Ik kon deze wissel wel maken en ook 8-9 en 10 gingen goed. Fox zag toen de slurf en remde af. Hij moest er nu nog niet doorheen en ik riep hem ook mee voor het rondje linksom. Dit wilde Fox ook nog doen, maar toen kwam de slurf. Fox weigerde en liep om de slurf heen. Ik riep en riep en riep nog wat harder. Fox bleef echter in een cirkel van 5 meter met een lage houding om mij en de slurf cirkelen. De slurf lag ook niet helemaal goed en Fox moet altijd even wennen aan het vervelende feit dat hij er toch echt doorheen moet. Ik heb Fox aan zijn flexiclick gepakt om hem in ieder geval onder controle te krijgen. Uiteraard heb ik hiermee het rondje verknoeit, maar hij kan er doorheen dus zal hij er doorheen ook. Ik hield het lijntje vast en liep recht op de, inmiddels goed gelegde, slurf af. Ik moest hem even pushen, maar hij ging er doorheen en met een hoop aanmoedigen van mij maakte hij het af ook. Uiteraard even gejuicht voor die bruine en toen door naar 14 en 15 en verder. Fox had met het verdere parcours geen problemen. Hij nam de juiste tunnel en deed de band ook perfect. Het was jammer van het slurfgebeuren, maar voor de rest deed hij het geweldig en liep ik echt in de wacht-op-mij-mode. Gelukkig hoef ik alleen maar te brullen wat er komt en het gaat in een rechte lijn perfect. Nu nog het verschil tussen links en rechts en dan kan ik bijna in het midden gaan staan en hem rondcommanderen. De wissel tussen 15 en 16 lukte niet, Fox was te snel om voor hem te wisselen en net te langzaam om achter hem te wisselen. In het kort, we waren elkaar tegen gekomen als ik de wissel door had gezet. Dan moest ik wisselen tussen 17 en 18. Dit kon ook en met Fox in de tunnel levert dit geen probleem op.
Na het rondje moest de rest van mijn groepje ook nog. Ik kan niet anders zeggen dan dat er maar 2 combinaties in staat zijn om een redelijke tijd neer te zetten. Dat is dan Dehwi met Oizo, de parson russell en ik met Fox. Oizo is nog niet zo snel als Fox, maar maakt daardoor ook eigenlijk geen fouten. Fox kan dit parcours foutloos lopen als hij de slurf goed neemt. Een weigering wordt nu niet meegetelt. Dus Fox mag even laten zien dat hij het eng vindt en dan het alsnog doen. Loopt hij echter de slurf voorbij en neemt hij dan de volgende hindernis dan heeft hij wel een disc.
Ik ben nog een moeilijkheidje vergeten trouwens. Naast de slurf stondt de wip opgesteld voor de gevorderdengroep. Als Fox de wip nam in plaats van de slurf had hij ook een disc. Ik had de mazzel dat Fox de wip niet nam. Fox kent de wip namelijk ook perfect. Ook naast sprong 6 stondt een instinkertje. Dit waren de paaltjes die voor de gevorderden bedoelt waren. Fox bakt nog geen bal van de paaltjes en zal die dan ook niet nemen. Bij de gevorderden zijn dan de slurf en sprong 6 de instinkers.
Nadat de grote honden waren geweest was het weer tijd voor de kleintjes. Ik was nog steeds als 2de.

Na weer wat warmlopen gingen we op voor de 2de ronde. Fox ging weer prachtig van start en knalde over de eerste 8 hindernissen. Toen kwamen we weer in de buurt van de slurf en Fox stopte. Met wat aanmoediging kwam hij dan over 9 en 10 en keek toen vertwijfeld naar de slurf. Zover was het nog niet en ik riep hem terug voor en rondje linksom voor 11 en 12. Nu was het dan zover. Fox weigerde weer en liep voorbij de slurf. Ik zei scherp 'nee' en riep hem terug en stuurde hem opnieuw door en hij ging! Uiteraard weer even gejubelt voor die bruine en verder met de rest. Ook dit ging verder perfect. Ik mocht in mijn handjes knijpen met een tijd van 50:05 seconden en een foutloos rondje. Ik was even bang dat hij de afloop van de schutting had gemist, maar dat bleek niet zo te zijn. Tjongejong wat is die Fox snel. Als hij niet had getwijfelt in de omgeving van de slurf had het helemaal perfect geweest, maar ik ben mega tevreden met Fox zijn prestatie. Nu hopen dat het volgende week ook zo goed gaat.
Het 2de uur was Bink aan de beurt. Ook nu was ik als 2de. Natuurlijk eerst warmlopen en zorgen dat Bink geplast had. Hij zat tenslotte al een uur aan dat paaltje vast. Het parcours is in principe hetzelfde op de paaltjes en de wip na. Het eerste stuk ging prima. Na de tunnel dan die paaltjes. Ik stapte weer iets te vroeg in en 'duwde' Bink daardoor opzij. Ik lokte hem weer dichterbij en stuurde hem de paaltjes in. Dit gaat nog niet enorm hard, maar hij doet ze wel allemaal. Ook moet ik hem nog erg sturen met handgebaren. Bink nam 7-8-9 en 10 in volle gang. Nu kwam het verschil tussen Fox en Bink. Ik moest voorkomen dat Bink rechtdoor de slurf inschoot in plaats van het linksomrondje, daarbij moest ik toch hard zijn naam brullen, want hij had mijn 'hier' en klappen in de handen gemist. Gelukkig ging het net goed. Wel gooide Bink het balkje van 11 eraf. 1 fout dus. Ik zei verbaasd 'wat doe je nou?' en stuurde hem weer over 10/12 en toen naar de wip en dit ging goed. Na de wip 14 en 15. Dit ging ook niet helemaal goed. bink schoot na 14 rechtoor in plaats van de u bocht naar links te nemen. Hij maakte dus wat extra meters. Gelukkig kon ik dit corrigeren en daarna ging het goed tot aan de finish. Mijn tijd was 1:00,01 met 1 fout.
Volgende rondje beter.
Het 2de rondje ging het beter. Al moest ik wel weer brullen om te voorkomen dat Bink de slurf in schoot. Het latje van 11 bleef nu liggen en door mijn geniale ingeving door hard 'links hoog' te roepen na 14 ging dit nu heel vloeiend. Het kleinigheidje wat fout ging kwam bij de wissel bij 17 en 18. Bink was net geland na 17 en ik surrde hem door naar de tunnel en liep daarbij al op hem in. Bink week onmiddelijk uit. Ik lokte hem weer bij me en stuurde hem opnieuw 'door' nu ging het wel goed. Foutje van mij. Ik weet dat Bink het eng vindt als ik op hem in loop. in plaats van een stapje harder te gaan lopen wijkt hij opzij en dat kost tijd en in een wedstrijd levert dat een weigering op, want hij weigerde om 'door' te gaan. De rest ging gewoon weer goed en hij liep zelfs voor me uit. Mijn tijd 1:03,00 en foutloos. Kijk, dat is het betere werk. Gelukkig heb ik volgende week weer 2 kansen en hoop ik mijn tijd te verbeteren en ook foutloos te lopen.
Later hoorde ik wat de standaardparcourstijd voor het gevorderdenparcours 50 seconden was. Er was maar 1 combinatie van de gevorderden groot die die binnen die tijd had gelopen, maar die had wel 2 foutjes. In ieder geval werd me wel weer even duidelijk dat ik nog steeds vrij langzaam ben. Dit ligt niet alleen aan mij. Bink blijft namelijk erg bij me lopen tijdens het lopen. Daardoor loopt Bink het parcours in dezelfde tijd als ik. Fox werkt vooruit en is daardoor een stuk sneller in het parcours dan dat ik ben. Fox springt over de 21ste sprong en ik loop dan net voorbij 19. In meters betekent dat dat Fox 12,25 meter voor me uit loopt. Bij Bink liep ik net voorbij 20-de band toen hij over de 21ste sprong ging. Dat is 6,21 meter. (tenminste dat staat op het plaatje van het parcours, echte meters kunnen dus iets ruimer zijn) Voor Bink is dat een grote afstand.
Volgende week is in ieder geval het examen. Ik ben benieuwd hoe Fox dan omgaat met de slurf. Ook ben ik benieuwd of ik mijn eigen tijden kan kloppen.
Gisteren heb ik niet veel bijzonders gedaan. Het enige was dat de wasmachine monteur langskwam. Bink sprong uiteraard tegen hem op en stootte zijn hand aan met zijn tanden. Dit heeft hij een tijdje niet gedaan. Even in de gaten houden dus.
mijn wasmachine is voltooid verleden tijd. Het stabilisatie betonblok was losgekomen en heeft de hele trommel gesloopt. De reparatiekosten daarvan zouden de aanschafkosten overstijgen dus dat gingen we maar niet doen. Nu heb ik geinformeerd bij de sociale zaken of ik in aanmerking kan komen voor bijzondere bijstand. Morgen gaat dat verhaal verder.
Ook vandaag heb ik niks bijzonders gedaan. Vanavond in ieder geval weer House kijken en vroeg naar bed. Morgen kan er vanaf 8 uur al iemand van duinwaterleidingen voor mijn deur staan. Het ligt aan het weer en de tijd dat deze mensen komen wat ik doe met de heren qua uitlaten. Ze komen tussen 8 en 10 uur. Na kwart voor 10 red ik het qua tijd niet meer om naar het park te gaan.
grt Manja