Medisch Dossier II 
Er zijn 389 reacties in dit topic en dit topic is 26907 keer bekeken.

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16 

MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - za 10 jun 2006 om 11:44 

Ik denk niet dat het een wespensteek is. Het begon als twee platte plekjes links en rechts. Ik dacht zelf eerst dat hij aan een aggressieve plant had gezeten met zijn neus, we gaan deze dagen nogal eens een natuurgebied in. Ik heb hem in ieder geval op geen moment horen piepen van de pijn.

Marianne
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - za 05 aug 2006 om 10:38 
 Quote by MarVeldhuijzen:
Medisch vraagje: kan je hond ook zijn staart kneuzen of zo? Rufus heeft de mooie krulstaart op zijn rug, normaal gesproken.
Vorige week was hij mee geweest naar Reeuwijk, veel gerend en gezwommen. Misschien té veel? Op het laatst wilde hij niet meer zwemmen. Thuisgekomen hing zijn staart helemaal slap. Dat heeft zo'n 24 uur geduurd, toen werd de staart weer normaal. Ik mocht de staart gewoon aanraken (dwz: hij houdt er normaal niet van als ik dat doe maar hij piepte niet) en de staart was misschien iets dik in het midden maar niet opvallend.
Weet iemand wat het geweest is?

En kijk eens aan, zonder dat ik er naar zocht kwam ik het antwoord tegen op de site van de Labrador vereniging. Ik heb de info even gekopieerd:

Quote:

vorige

‘Cold water tail’ (‘CWT’)
Labradorpost, jaargang 39, nummer 2, april 2003
volgende

door Roswitha Buytendijk

De ABC wordt vrij regelmatig gebeld door eigenaren die zich ernstig zorgen maken over de ‘staartdracht’ van hun Labrador. Vaak zonder aanwijsbare reden hangt deze plotseling naar beneden, kwispelt de hond niet meer en lijkt de hond zelfs in meer of mindere mate pijn te hebben en zich vreselijk beroerd te voelen.
De hond heeft in deze gevallen vrijwel zeker een ‘cold water tail’ (‘koud water staart’). Er zijn evenwel ook andere benamingen in omloop voor hetzelfde verschijnsel:
‘ limber tail syndrome’, ‘broken tail’, ‘dead tail’, ‘broken wag’, ‘limp tail syndrome’, etc.
Hoewel deze aandoening vrij frequent voorkomt bij o.a. retrievers (Labradors, Goldens en Flatcoats) zien we de ‘cold water tail’ ook bij Setters, Pointers, Beagles en Foxhounds.
Er is bijzonder weinig literatuur te vinden over dit onderwerp en ook de meeste dierenartsen zijn niet van dit fenomeen op de hoogte, is ons gebleken na de vele meldingen van leden. Wij baseren ons grotendeels op een artikel van Diana O. Gifford, dat is verschenen in het ‘Yearbook’ van de Labrador Retriever Club Inc. (USA), op eigen ervaringen en op hetgeen leden ons hebben doorgegeven.

Wanneer en hoe ontstaat een ‘CWT’?

De meeste meldingen, gaan over honden waarvan de staart na een zwempartij vanaf de staartaanzet (het kan ook een paar centimeters verderop) plotseling zonder aanwijsbare reden slap naar beneden hing. Meestal had de hond zich daarvoor ingespannen (spelen, rennen, fietsen, apporteren, trainen, etc.).
Een ‘CWT’ kan evenwel ook ontstaan zonder dat de hond heeft gezwommen maar nadat de hond zijn staart buitensporig veel heeft gebruikt. Hoewel Labradors van nature uitbundige kwispelaars zijn, kunnen ze tijdens een jachtdag bijzonder opgewonden raken waardoor hun staartspieren extra worden belast (d.w.z. overbelast).
De symptomen zijn in het algemeen na een paar dagen verdwenen. Honden die eenmaal een ‘CWT’ hebben gehad, hebben volgens Diana O. Gifford een verhoogde kans op een ‘CWT’ maar deze visie wordt niet door iedereen gedeeld.
Uit eigen ervaring kan ik slechts melden dat mijn eerste Labrador gedurende 14 jaar slechts 1 x een ‘CWT’ heeft gehad (in het voorjaar na fietsen en zwemmen in het nog relatief koude water) en dat mijn tweede Labrador –inmiddels bijna zeven- tot nu toe ook slechts 1 keer last kreeg: na een koude en inspannende jachtdag verroerde ze ineens haar dikke otterstaart niet meer en was ‘echt ziek’ (sedertdien is het niet meer voorgekomen).

Zielig en ziek

De hond toont zich vreselijk beroerd en voelt zich zichtbaar ellendig. De staart is pijnlijk. Geen wonder dat de eigenaar een ernstige kwaal vermoedt: een breuk of een zenuwbeschadiging in de staart!
Een Amerikaanse dierenarts (zelf ook niet op de hoogte van een ‘CWT’) liet –zo schrijft Gifford- van zijn Labrador-reu met een voor hem op dat moment nog onbekende kwaal röntgenfoto’s maken waarop –behalve een zwelling van de ventrale spieren (de spieren aan de buikzijde) niets onrustbarends te zien was.
De betreffende dierenarts vermoedt dat het opsluiten van honden na de jacht in een ‘travel bench’ of ‘fly kennel’ mogelijk een negatief effect kan hebben.

Spierafbraak

Uit onderzoek door Steiss & Wright (Auburn University) onder honderden eigenaren en trainers van jachthonden bleek dat de ‘CWT’ in verband wordt gebracht met beschadigingen van de staartspieren. Bij de onderzochte honden werden verhoogde waardes aangetroffen van ‘serum kreatinine fosfokinase’, een enzym dat vrijkomt bij het verval van spiercellen, mogelijk ten gevolge van extreme training/inspanning. Vergelijkbaar is een verhoogd myoglobine-gehalte in het bloed van mensen die ongetraind de Vierdaagse lopen: als dit eiwit wordt aangetroffen wijst dit op afgestorven spierweefsel.

Behandeling

Geadviseerd wordt rust en een tochtvrije-warme omgeving (normale kamertemperatuur!). Voorts bestaat de indruk dat ontstekingsremmers en pijnstillers de hersteltijd kunnen bekorten. Maar ook zonder deze middelen zal uw Labrador binnen een week zijn normale gedrag hervatten: kwispelen bij zijn etensbak….
Het spreekt vanzelf dat wij u wel aanraden om bij twijfel of aanhoudende klachten, contact op te nemen met uw dierenarts.

vorige

Het is niet toegestaan zonder toestemming van de NLV
tekst en of afbeeldingen van deze pagina over te nemen.
© 2003 Nederlandse Labrador Vereniging

Marianne
Tineke (Mega blafbeest) - ma 04 sep 2006 om 07:07 
Luc is sinds een paar dagen aan de antibiotica.
Ze had een paar hele kleine 'plekjes' in haar oksels. Ik was in eerste instantie niet zo gealarmeerd, omdat ze er geen last van had, en de plekjes niet rood waren en ook niet open.
Maar een kleine week later dus wel. Erg rood, veel groter geworden en ze kreeg er ook last van.

De dierenarts constateerde een 'huidinfectie'. Ik vond (vind) de diagnose een beetje vaag. Maar veel meer uitleg kreeg ik niet.
Luc heeft nu een weekje antibiotica en dan zou het beter moeten zijn.
Als er nog mensen zijn met tips en adviezen omtrent antibiotica gebruik bij dieren, graag. Bijvoorbeeld hoe ik die pil op een hondvriendelijke manier naar binnen krijg...

Een heel ander verhaal, maar de dierenarts vertelde me dat Luc nog steeds loops was. Ik zeg: 'Sinds half juli?' Ja hoor, dat kon makkelijk de eerste keer. Na haar bloedverlies van ongeveer drie weken, zijn haar tepels erg opgezet en ook haar 'achterkantje' is vergroot.
En verhip, wat later die dag, zie ik weer bloed verschijnen. Niet veel, maar toch duidelijk.
Ik liet bij de dierenarts het woord schijndracht vallen en daar kon ze het ook wel mee eens zijn. Goed in de gaten houden in elk geval, en serieus nadenken over castratie.
jesse, droopy en zoe (Mega blafbeest) - ma 04 sep 2006 om 08:05 
‘Cold water tail’ (‘CWT’)
Labradorpost, jaargang 39, nummer 2, april 2003
volgende

door Roswitha Buytendijk

ze zou familie van me kunnen zijn is een niet standaard achternaam

Tineke
wat sneu voor lucje zeg! Sterkte met haar
NOiA (Mega blafbeest) - ma 04 sep 2006 om 12:31 
Hee Tineke...Wat naar voor Lucje! Onze dierenarts hier zei ook dat Jaia misschien beter gecastreerd kon worden...(normaal houdt hij er niet zo van) Het is nu al de 2e keer dat ze loops is,(ze is 10 maanden) en ze heeft er zo veel last van! Ook nu al de 3e week bloedverlies... en Ze zit nu al een paar dagen achter elkaar te piepen...en ik word niet gauw gek maar nu.....AHHHHHHHHH!!!!!!!!

All my life i'm trying to walk along on this big ball...than i realized i couldn't fall off...
NOiA (Mega blafbeest) - di 05 sep 2006 om 19:29 
Hallo allemaal...HELP! Jaia is dus loops...sinds een paar dagen loopt ze onafgebroken zielig te piepen...en niet echt voor het raam of voor de deur (dus niet alsof ze naar buiten wil) maar meer alsof ze echt heel zielig is...Ik was dus bang dat ze misschien pijn heeft? De DA kon zo op het eerste gezicht nix zien...beetje schraal enzo maar...? Een raadsel dus? Hij raadde natuurlijk aan haar peperdure pijnstillers (zaten zeker goudsnippers in ofso) te geven...maar nou dacht ik...kan ik haar niet gewoon een paracetamol geven? Ik heb het wel eens gehoord dat dat kon, maar er is niet veel over te vinden...Heeft 1 van jullie hier ervaring mee? Zo niet dan ga ik alsnog de vergulde pijnstillers van de DA proberen...

All my life i'm trying to walk along on this big ball...than i realized i couldn't fall off...
Tineke (Mega blafbeest) - di 05 sep 2006 om 19:33 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat er mensen zijn die dat doen. Ik heb het ooit hier gelezen op het forum. Misschien terug te vinden via de zoekfunctie??
Marianne (Opper Keffer) - di 05 sep 2006 om 19:38 
gevonden! http://www.boerenfox.nl/forum/viewtopic.php?topicid=683&highlight=paracetamol&begin=0
NOiA (Mega blafbeest) - di 05 sep 2006 om 19:40 
hmmja die had ik ook al gevonden hmmkee ik ga het maar proberen denk ik...een kwart dan maar om te beginnen...

NOiA (Mega blafbeest) - di 05 sep 2006 om 23:13 
Het lijkt zowaar te helpen...pfftt eindelijk van dat zielige gepiep af...arm beestje...ze ligt nu lekker te slapen...bedankt!

Tineke (Mega blafbeest) - di 10 okt 2006 om 07:37 
met al die medische problemen in het andere topic, bedacht ik me ineens dat ik niet heb verteld dat Luc weer helemaal genezen is van zijn 'huidinfectie'. Deze is bestreden met antibiotica. Ik had hier helemaal geen vertrouwen in. De infectie was het gevolg van krabben en bijten van Lucje. De infectie was wel goed bestreden, maar ik wilde de oorzaak van het krabben wegnemen. Daar kon de dierenarts mij niet bij helpen.
Ik speurde wat af op het internet en kwam telkens op voeding uit; een voedselallergie.
Dit is natuurlijk geen diagnose, maar wel een sterk vermoeden van mijn kant, daar Luc áltijd moeite heeft gehad met voeding. Nu staat ze op KVV en hypoallergene brok, maar die brok ben ik langzaam aan het afbouwen, zodat ze volledig op KVV staat.
Ik ben benieuwd of dat helpt. Als dat niet helpt, zal ik moeten starten met een eliminatiedieet en dat lijkt me een klein drama.

Tijdens mijn zoektocht, raadpleegde ik ook een bevriende hondentrimster. Zij raadde mij 'tea tree olie' aan. Dat is een natuurzuivere olie die enorm stinkt. De olie werkt algemeen positief bij huidproblemen, infecties en tegen vlooien/teken. Het is desinfecterend, genezend en ondersteund de huid in het natuurlijk genezingsproces.
De olie wordt op vele manieren gebruikt, is ook geschikt voor mensen. Zelfs vaginale infecties zijn ermee te bestrijden.
jesse, droopy en zoe (Mega blafbeest) - di 10 okt 2006 om 10:33 
Wat leuk dat Luc nu ook ok kvv staat, Bij mij krijgen ze het nu al vanaf januari en ze zien er super uit al zeg ik het zelf Zoe heeft nog nooit 1 brok gekregen en nou haar vacht glanst onwijs. Ik denk dat je alleen met KVV zijn allergie al heel erg onder controle krijgt zodat haar vacht ook weer mooi wordt. Ben zeer benieuwd hoe ze het erop gata doen verder. welk merk geef je?
Martine (Jonge hond) - di 10 okt 2006 om 10:41 
Wat is kvv??

'wie zei dat je geluk niet kan kopen, is vergeten dat er puppies bestaan'
NOiA (Mega blafbeest) - di 10 okt 2006 om 12:28 
Dat staat voor kompleet vers vlees, Ingevroren versvlees met alles wat een hond nodig heeft er al bijgevoegd. Kan je bij een goede dierenwinkel wel krijgen, en je hebt er verschillende merken van.

Hee Tineke, onze oude boxers werden ook behandeld met tea tree oil, en die hebben er tijdelijke verlammingsverschijnselen door gekregen, ik weet niet precies waarom dat was maar het kwam door die olie...Misschien iets om even na te kijken?
[Dit bericht is gewijzigd door NOiA op Tuesday 10 October at 12:30]

Tineke (Mega blafbeest) - di 10 okt 2006 om 14:25 
@ Miranda;
Luc staat al heel lang op kvv, ik heb haar alleen altijd brok bij gevoerd. Dat ga ik er nu langzaam af halen. Luc ziet er dan ook uit als kvv-hond, gespierd, slank, glanzend en fit. Haar huidinfectie was in de oksels en daar was het eventjes lelijk, maar nu is het weer helemaal top.
Ik geef Luc Energique, omdat ik de indruk heb dat daar de meeste voedingsstoffen in zitten. Voor de afwisseling geef ik zo nu en dan Rodi, verschillende smaken. Als ik haar lange tijd achtereen voer met Rodi, merk ik dat ze meer eet, maar sterk vermagert. Dus van Rodi ben ik niet zo te spreken. Ik gebruik Rodi echt voor de afwisseling.
Verder krijgt Luc af en toe verse vis of een eendagskuiken. Ze zou wel wat meer bot mogen krijgen, zodat ze wat te kauwen heeft, maar het is moeilijk om hier in de buurt aan BARF produkten te komen.

@ Martine: www.barfplaats.nl of lees dit topic eens: boerenfox.nl over vers vlees

@ Nicky:
jeetje, dat wist ik niet, verlammingsverschijnselen. Er zijn zoveel mensen die het gebruiken; voor zichzelf, maar ook voor de dieren. Ik ga het in elk geval eens navragen bij die hondentrimster. Bedankt voor de tip.
NOiA (Mega blafbeest) - vr 03 nov 2006 om 20:49 
Heb je er trouwens nog wat over gevonden?

Vandaag weer een rotdag achter de rug met zorgenkindje Jaia..

Een paar weken geleden had ze een ontstoken voetzooltje, en zat ze er de hele tijd aan te likken en te bijten, naar de DA en huppa! kuurtje antibiotica...nouja...het was dus over...na twee weken, zit ze alweer aan dr voetzooltjes (alle 4) te likken en te bijten, en heeft ze op verschillende plaatsen jeuk en kale plekjes...Dus ik dacht HELP! toch mijt! (ze hadden vorige keer een schraapseltje gemaakt, zat nix in..)
Vandaag maar weer afspraak gemaakt bij de DA. Mijn eigen DA was er niet, dus naar een vervanger...Omdat ik moest werken ging mijn moeder met Jaia mee. Daar hebben ze alle jeukplekjes grondig onderzocht, maar geen mijt gevonden...Kuurtje mee voor de ontstekingen en 10 kilo anti-allergeenBROKKEN!!! Want zijn conclusie was: voedselallergie... AAARGGGHHHHH!!!

Zo lang als Jaia bij mij woont (vanaf zo'n 6 weken oud) krijgt ze al vers en kvv, gewoon omdat ik het logischer vond dan droogvoer en vieze stinkpedigree-dingen...

Dus ik nadenken...heeft ze wat op straat lopen vreten? nee...Ik ben toch zeker niet gek?
Schorvoetend vertelde mijn moeder dan toch eindelijk dat mijn vader Jaia wel eens van die markies en andere pedigree brokjes voert...OOOW! Ik heb echt 100duizend keer gezegd dat ik niet wil dat ze dat krijgt! en toch lekker doen!! Eigenwijze rotvent...(ik vind hem nog wel lief hoor)

Nu hoop ik dus dat het echt aan het eten ligt, want anders wordt het heel erg lastig als ze ergens anders allergisch voor zou zijn...iets dat niet in het eten zit...

Morgen beginnen met het kuurtje en maandag meteen die stinkbrokken (van 70 euro!!) terug brengen...ze heeft ook iedere keer weer wat... om sip van te worden...

MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - vr 03 nov 2006 om 23:20 
Geef je vader een blik met verantwoorde snoepjes/hapjes, dan kan hij toch een beetje verwennen.
Dure grapjes he, die dierenartsen.

Marianne
Tineke (Mega blafbeest) - za 04 nov 2006 om 09:00 
oei oei oei. Nu maar hopen dat het aan de snoepjes van je vader ligt. Dat is het makkelijkst op te lossen.

ik heb nog niet gezocht naar de negatieve aspecten van tea tree oil. Beetje door mijn hoofd geschoten...
NOiA (Mega blafbeest) - za 04 nov 2006 om 10:33 
Ik hoop het ook...maak me er wel een beetje zorgen over...

Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - zo 05 nov 2006 om 02:04 
Ik denk dat je eerst 100% duidelijk moet weten wat je hond precies gevoerd krijgt en dan een periode lang uitsluitend kvv voeren (of iig geen brokken). Als de klachten dan na een week of 4 nog steeds bestaan zou ik verder gaan zoeken.
Granen zijn in ieder geval een zéér veel voorkomende oorzaak van jeuk in oksels en lies.
Hmm, antibiotica....dat killt ook meteen een hoop goede bacterien dus haar darmen zullen even moeten herstellen.
En jeetje.............70!!!!!!! euro voor een zak brokken!!!!!!!!!! Onvoorstelbaar!!!!!!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Micia op Sunday 05 November at 02:05]
Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - zo 05 nov 2006 om 02:08 
Owja,...misschien je vader even uitleggen dat het voeren van brokjes vooral iets is voor zijn eigen gevoel en níet voor die hond. Zeg maar dat mijn hondje al 4 jaar lang kvv en barf gevoerd krijgt en nog steeds in blakende gezondheid verkeerd.
Hij doet het vast omdat ie denkt dat hij iets goeds doet... of omdat hij zo toch nog denkt de hond extra voedingstoffen te geven, of omdat de hond "het zo lekker vindt". Voor beide argumenten zijn betere oplossingen te vinden.
Misschien moet je "verantwoorde" snoepjes voor je hondje kopen en die aan je vader geven, kan hij haar soms toch nog verwennen
[Dit bericht is gewijzigd door Micia op Sunday 05 November at 02:08]
NOiA (Mega blafbeest) - zo 05 nov 2006 om 09:02 
Ja, het gaat hem vooral om het verwennen...Hij mag haar nu ook echt niks meer geven, en heb tegen hem gezegd dat Jaia het nog 10 keer leuker vindt als hij dan in plaats van brokjes met de bal speelt..Maar dat gaat er bij hem niet in, hij vindt het zielig als ze nix krijgt...Het is erg moeilijk om tot hem door te dringen, maar Jaia krijgt daar iig geen brokjes meer, dus het zou over moeten gaan...Ze staat weer op alleen kvv..tot het helemaal over is, en dan kijken we wel voor verantwoorde snoepjes

Ik wilde liever ook geen antibiotica geven, maar ze heeft wel erg veel last van dr voetjes, en die zijn erg moeilijk schoon te houden...

Bij Jaia zitten de jeukplekken vooral tussen haar tenen en op dr kin, en bij dr staart...De DA had een vermoeden dat het om bepaalde eiwitten gaat...we zullen zien! Dankjewel voor het meedenken!

NOiA (Mega blafbeest) - ma 06 nov 2006 om 18:16 
@ Micia: (of andere mensen met ervaring met VV en BARF)...Als de DA denkt dat ze bepaalde eiwitten niet mag hebben, en dat ze Lam en rijst aanraden...Wat zou ik dan nog anders kunnen voeren? Zou ik dan al het vers vlees (zonder toevoegingen) mogen bijvoeren? (ik ga eerst de raad maar opvolgen dat ze lam en rijst krijgt tot ze schoon is, maar ben gewoon nieuwsgierig) En als ze lam en rijst mag, weet jij dan tractaties die mn vader wel mag geven? Ik weet dat er lam en rijst staafjes zijn, maar daar zit vast weer wat anders door...en gedroogd vlees?

Heb een beetje rondgesnuffeld op Barfplaats, maar werd er niet veel wijzer van...Alvast bedankt!

Micia (Alpha-Female - Opper Keffer) - ma 06 nov 2006 om 18:19 
Je bedoelt toch niet dat ze nu lam en rijst brókjes krijgt he? Daar worden honden echt niet "schoon" van, lees de ingredientenlijst even....
Koop dan in ieder geval de lam en rijst variant van carnibest.

Bijvoeren, ehm, gedroogde lamsoren misschien? Ook bij carnibest te verkrijgen.
Ik weet niet of ze nu ook geen zuivelproducten meer mag?
Kaas bijv? Dat kan je gebruiken bij trainingen.
Verder erg opletten als je iets koopt; soms staat erop "lam dit en dat" en dan blijken er toch veel granen in te zitten.
[Dit bericht is gewijzigd door Micia op Monday 06 November at 18:28]
NOiA (Mega blafbeest) - ma 06 nov 2006 om 19:49 
Hahahaha! Nee, ze krijgt hier geen brokjes, heeft ze alleen in het prille begin gekregen, toen ze drie dagen hier was kreeg ze Duck en vanaf volgende week (als mn bestelling binnen is) weer Carnibest , nu nog even lam en rijst van Duck. Ben dus ook een overtuigd versvoerder Alleen de mensen om me heen niet...
Ze mag idd ook geen zuivelproducten meer...

Vroeg me alleen af of ik dus kon proberen andere vleessoorten te geven, zonder toevoegingen...maar dat is waarschijnlijk dus een kwestie van uitproberen...(als ze geen jeukplekken meer heeft)

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16 

Reageer!