Medisch Dossier II 
Er zijn 389 reacties in dit topic en dit topic is 26903 keer bekeken.

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16 

bincky (Mega blafbeest) - do 24 sep 2009 om 10:56 
oef gisteravond is mijn behendigheid behoorlijk anders verlopen dan gepland.
Ace was als eerste aan de beurt met zn beginners cursus, en we waren net begonnen met hoog hoog schut. en we hadden 3 keer de paaltjes gedaan tijdens het wachten.
opeens viel het mij op dat er op zn voorpootje een ander kleurtje zat dan de bedoeling was, namelijk rood van het bloed. Hij scheen er geen last van te hebben en wou de schutting wel weer over toen ik naar de trainster liep om er naar te laten kijken ... conclusie, duimnagel gescheurt, die moest er dus af. ik dus beide hondjes pakken en op naar de auto en bellen naar de dierenarts. Hij had het eerst over sokken die er omheen konden tot hij hoorde dat ik een duimnagel bedoelde, toen moest ik maar even langs komen. uiteraard was ik zelf al in een staat van paniek want jemig wat ziet dat er ernstig uit met al dat bloed. bij de da aangekomen had Ace echter zn pootje schoongemaakt dus scheelde het al een stuk. we troffen gelukkig zn favoriete da (hij vind da leuk ipv eng) dus Ace was helemaal blij met zn onverwachte uitstapje. even gekeken en ja hoor die nagel moet eruit. hou hem maar goed vast hij gaat waarschijnlijk erg gillen. ik, die absoluut niet tegen dat gegil kan, hield m stevig vast in afwachting van de gil, maar die kwam niet. Hij keek alleen een beetje verstoord, zich afvragend waar dat nou voor nodig was. Zelfs de da was verbaasd, hij zei nog dat de meeste borders grote aanstellers zijn die niks kunnen hebben. nou die van mij dus niet. Pootje mooi in het verband gewikkeld met mooie race streepjes van pleister. antibiotica en pijnprikje, afrekenen en daar gingen we weer. Ik had al besloten om niet verder te trainen dus Bincky had een beetje pech, dus mn spul verder van het veld gehaald en even verslag uitgebracht hoe het was gegaan, en maar weer op naar huis. in de auto heeft ie zn verband al aardig aangekloven en de racestreepjes zijn niet meer te zien, maar het is me tot nu toe gelukt om het erom te houden.

zo zie je maar weer, behendigheid kan nog best gevaarlijk zijn, zo heb je 5 nagels en zo heb je er 4.

Greetz Saskia en een poot van Bincky
manja (Opper Keffer) - do 24 sep 2009 om 16:15 
Ai, dat is niet leuk. Beterschap met Ace.

grt Manja
Marianne (Opper Keffer) - vr 28 mei 2010 om 19:55 
 Quote by Marianne:
Net terug van 3 weken vakantie, en we hebben weer een avontuur beleefd met Pan...

Tijdens het rennen achter een balletje aan, maakte ze een gekke draai, en landde verkeerd. Haar achterpoot uit de kom, gillen, gillen, gillen, jakkes, zo naar!!!! Gelukkig schoot de poot snel goed, maar leek ze verlamd. We snapten er niks van en zijn gelijk met haar naar de plaatselijke dierenarts gegaan. Had gelukkig eerder in de vakantie toevallig gezien dat die daar zat. Daar bleek dat ze bij de de draai haar rug zeer had gedaan en dat door de zwelling door er een zenuw bekneld zat, waardoor ze dus half verlamd was. Spuit prednison erin en een kuur voor mee, het moest binnen 24u wel duidelijk verbeteren of... brrr daar wil ik nog niet eens aan denken wat anders. De dag erna moesten we terug naar de dierenarts en die constateerde gelukkig dat haar reflexen een stuk beter waren, dus dat de kuur aansloeg! Ze waggelt nog erg, kan haar achterlijf nog niet goed aansturen, maar het gaat elke dag ietsje beter. Ze moet het komende half jaar rustig aan doen, niet wild spelen, rennen, traplopen of op de bank springen (zie je het voor je bij een hond?) Nu heeft ze nog pijn, dus doet ze het gelukkig niet.

Update: Inmiddels ruim een half jaar verder, en het gaat goed met Pan. Ze is nog steeds wel een beetje scheef en heel af en toe schiet 'het' er ineens in, maar ze heeft niet meer de hele tijd pijn. Ze is wel meteen een 'ouder' hondje geworden, een stuk voorzichtiger en beetje stram.

Hoe gaat het met de andere hondjes qua gezondheid?
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - vr 28 mei 2010 om 23:33 
Hoe oud is Pan nu?
Onze Rufus is nu ruim zes, en ik heb nu al het idee dat hij geen jong hondje meer is. Minder uithoudingsvermogen en zo.

Marianne
manja (Opper Keffer) - za 29 mei 2010 om 11:22 
Binky is net 6. Hij is nog goed actief. Loopt graag naast de fiets en gaat graag achter een balletje of nog liever een koekje aan. Vindt een uur gehoorzaamheid niet vermoeiend en ook 3 kwartier behendigheid gaat nog prima.

Foxie is ruim 7. Hij crost niet zo fanatiek meer als 2 jaar geleden. Hij kan ongeveer 1.5 km mooi meedraven naast de fiets. Daarna wordt hij langzamer. Behendigheid houdt hij nog prima vol.

Beide heren lopen ook rustig 2 uur op een wandeling.

Ik mag dus niet klagen.

grt Manja
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - za 29 mei 2010 om 13:33 
Gewoon lopen gaat prima, hij gaat wel eens een zaterdag mee met mijn man en dan loopt mijn man 20 km en Rufus dus minstens het dubbele
Maar balletje halen is echt minder tegenwoordig. Wel heel enthousiast maar na een kwartier wordt dat echt minder. Dan gaat hij graag wat in het gras liggen voor hij de bal weer terug brengt.

Marianne
Marianne (Opper Keffer) - za 29 mei 2010 om 20:37 
Hier ook een duidelijk ouder hondje inderdaad. Pan wordt 9 in oktober. Mensen die haar zien schatten haar in als pup en zijn stomverbaasd dat ze al 8,5 is. Maar ik merk goed aan haar dat ze echt ouder aan het worden is. Inderdaad sneller moe, veel slapen, af en toe wel actief het blijft een fox, maar beduidend minder lang.
wilkra (Puppy) - za 24 jul 2010 om 17:18 
Enige weken geleden kreeg Lisa heel veel hars aan haar voorpoot na een wandeling in het bos. Omdat ik dat met water niet weg kreeg, besloot ik dat met wasbenzine te doen. En dat werkte, het vloog eraf. Helaas vloog ook Lisa daarna, op 3 poten, kermend door het huis. Ik heb toen haar poot met veel water en zeep gespoeld en dat hielp. Even later lag ze, na een “troost” en paedagogisch onverantwoord koekje, lekker te slapen. Ik ben toen op internet wasbenzine + honden gaan googelen en van de resultaten schrok ik wel heel erg: horrorverhalen, sommige met de dood als gevolg. Ik had toen geen fijne avond, Lisa gelukkig wel. Vorige week toch ook maar even aan de dierenarts gevraagd. Het schijnt dat honden (in tegenstelling tot mensen, die gewoon hun handen met wasbenzine kunnen wassen) wasbenzine op hun poten niet verdragen, het brandt enorm. Nooit meer doen dus. Hij adviseerde om de hars gewoon te laten slijten, als water niet hielp.
Ik schrijf dit op het forum om anderen te waarschuwen. Ik denk dat niet iedereen dit weet en ik denk ook dat iedere hond wel eens in iets plakkerigs trapt.

Groet van Wil
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - za 24 jul 2010 om 17:31 
Zou het ook gelden voor andere middelen, zoals spiritus? Dat heb ik wel eens gebruikt om hars ergens weg te halen (niet van een hond).
Maar verder: goede tip!

Marianne
wilkra (Puppy) - za 24 jul 2010 om 22:49 
Voor de zekerheid heb ik op Google ook maar even op spiritus gezocht, maar daar is niets engs over geschreven. Integendeel: het wordt geadviseerd als koeling bij een oververhitte hond. Zou ik zelf nooit doen, water lijkt me beter.
Wel vond ik waarschuwingen bij gebruik van thinner en terpentine. Ook maar niet gebruiken dus.

Groet van Wil
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - za 24 jul 2010 om 23:52 
Spiritus om de hond te koelen!
Als hij het warm heeft en ik heb tijd, zoek ik een sloot voor hem op. En anders gaat hij maar op de stenen liggen tot hij afgekoeld is. Maar spiritus?! Ik kan me dat alleen voorstellen in noodgevallen, bij oververhitting. Maar dan nog...

Marianne
wilkra (Puppy) - zo 25 jul 2010 om 11:03 
Ik ben nog even verder gaan zoeken en als je in Google "giflijst honden" invult, krijg je diverse sites van hondenverenigingen die een lijst hebben opgenomen (waarschijnlijk van de hondenbescherming, maar daar kan ik die lijst niet vinden) met enorm veel stoffen die schadelijk voor honden zijn. Ook geven ze instructies hoe te handelen. Wat ik nog niet gevonden heb zijn lijsten van schadelijke voedingsstoffen (zoals chocolade, druiven, appelklokhuizen enz.)

Groet van Wil
[Dit bericht is gewijzigd door wilkra op zondag 25 juli om 11:04]
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - ma 26 jul 2010 om 10:40 
Appelklokhuizen? Daar is Rufus gek op! Hij krijgt ze regelmatig. Zou dat echt zo slecht zijn?
Ik ga die lijst eens bekijken.

Chocola en druiven wist ik wel.

Marianne
wilkra (Puppy) - ma 26 jul 2010 om 11:17 
Ik las ergens (weet niet meer waar)dat appels prima zijn, maar dat in de pitjes van de klokhuizen blauwzuur zou kunnen zitten en dat zou dan schadelijk zijn. Ikzelf zou dan denken: hoeveel klokhuizen eet een hond per dag?

Groet van Wil
MarVeldhuijzen (Mega blafbeest) - ma 26 jul 2010 om 11:29 
Precies. Ik kan me voorstellen dat een hond een reep chocola eet als hij de kans krijgt, dat is lekker zoet en vet. Maar appelpitjes...
Ik vond die lijsten toch al overdreven hoor. Dat chemische dingen slecht zijn is logisch, de hond wordt ziek of erger van zilverpoets of rattengif. Maar om nu al die kamerplanten ook te noemen, moet je die dan de deur uit doen?

En de oorspronkelijke vraag hier ging over insmeren, niet over innemen. Dat maakt nog een groot verschil.

Marianne

Pagina: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16 

Reageer!